تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها

۲۵ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

اینسیدر مانکی:
قبل از اینکه از دنیا بروید باید مکان هایی را در ایران ببینید در این گزارش به 9 مکان بی نظیر ایران که پیش از مرگ حتما باید آن ها را ببینید اشاره می کنیم. ایران با تاریخ غنی خود پیش از اسلام و تلفیق آن با فرهنگ اسلامی دارای بناهای باشکوه بسیاری است که چشمان هر بیننده ای را محسور می کند.
نواندیش: قبل از اینکه از دنیا بروید باید مکان هایی را در ایران ببینید در این گزارش به 9 مکان بی نظیر ایران که پیش از مرگ حتما باید آن ها را دید اشاره می کنیم. 

به گزارش نواندیش، یکی از سایت های مطرح حوزه گردشگری در گزارشی جالب به بررسی 9 مکان جالی ایران پرداخت و نوشت که این جا مکان هایی هست که هر گردشگری باید پیش از مرگ ببیند. در ادامه مشروح این گزارش را می خوانید. 

ایران با تاریخ غنی خود پیش از اسلام و تلفیق آن با فرهنگ اسلامی دارای بناهای باشکوه بسیاری است که چشمان هر بیننده ای را محسور می کند.

1- پرسپولیس

پرسپولیس یک مکان باستان شناسی شناخته شده در جهان است که تالاری برای برگزاری جشن های باستانی ایرانیان به حساب می آمده است. این مکان دارای سازه های سنگی بزرگی از جمله شامل ستون های غول پیکر، جانوران اساطیری و درهای سنگی است. اخت جمشید یا پرسپولیس در واقع توسط اسکندر مقدونی در 300 سال پیش از میلاد تا حد زیادی نابود شد.

2. قلعه الموت

این نقطه به زیبایی در کوه ها با روستای غزوه خان واقع شده است. قلعه ای شگفت آور با سنگ هایی میتحکم دذ دل کوه انتظار شما را می کشد.

3. تبریز

شهر تاریخی تبریز در دره ای زیبا واقع شده است. موزه ها، مساجد، دریاچه های زیبا و دیگر آثار قابل توجه در این شهر قرار دارد. همچنین این شهر دارای بازاری قدیمی و زیبایی است که باید آن را ببینید.


4. اصفهان

امکان ندارد در ایران باشید و به اصفهان سفر نکنید این شهر با مساجد و بناهای بی نظیرش مانند میدان نقش جهان و همچنین رودخانه زیبایش در دل شهر بی شک جزو زیباترین شهرهای توریستی جهان است که هر گردشگری باید آن را ببیند.

5.تخت سلیمان

تخت سلومون یا تخت سلیمان، یکی از مکان های میراث جهانی یونسکو است و دارای زیبایی های بسیاری است. این مکان مذهبی از سالها پیش برای زیارت و مراسم مذهبی شاهان ساسانی بوده است. تخت سلیمان شامل 38 برج در اطراف دهانه اصلی است که همگی توسط کوه هایی زیبا احاطه شده اند.


6. گنبد سلطانیه

این گنبد یکی از بزرگترین گنبدهای دنیا است. با وجود گذشت هزاران سال کاشی های داخلی این بنا یه زیبایی حفظ شده است. کاشی های پر نقش و نگار با طرح های جذاب که دیوارها را زیبایی خاصی می بخشد در این بنا قابل توجه است.


7. بیستون

بدون شک بیستون و حکاکی آن که مربوط به زمان داریوش است از زیبا ترین مراکز باستانی جهان می باشد.

8. قلعه رودخان

این مکانی است که بسیاری از گردشگران اغلب با آن آشنا نیستند، این مکان قلعه قرون وسطایی مربوط یه پیش از ظهور اسلام است. کوه های اطراف آن و به طور کلی طبیعتش به آن جلوه ای بی نظیر بخشیده است.
٩-و اما بهترین مکان در ایران که آن را حتما باید ببینید یزد است

شهر قدیمی و خشتی با بادگیرهای قدیمی بدون شک جزو زیباترین شهرهای جهان است که باید آن را پیش از مرگ خود ببینید.

  • علیرضا آیت اللهی

بازدید 55 هزار گردشگر از آثار تاریخی و فرهنگی مهریز در هفت ماه 96

یزد - ایرنا - رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مهریز گفت: در هفت ماهه سال396، 55 هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی از آثار تاریخی و فرهنگی این شهرستان بازدید کردند.

علی اصغر صمدیانی، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد 43 هزار و 132 نفر گردشگران داخلی و بقیه گردشگران خارجی از کشورهای مختلف بودند.
وی ادامه داد: بیشتر گردشگران خارجی از آلمان ، ایتالیا و چک بودند که از آثار تاریخی و فرهنگی مهریز به ویژه باغ جهانی پهلوانپور ، مجموعه سریزد و کاروانسرای زین الدین بازدید کرده اند.
این مسئول بیان کرد: سال گذشته 43 هزار نفر گردشگر داخلی و همچنین هشت هزار و 55 نفر گردشگر خارجی از مهریز دیدن کرده بودند.
صمدیانی افزود: فعالیت های فرهنگی و اطلاع رسانی موجب معرفی بیشتر و استقبال خوب گردشگران امسال در بازدید از آثار تاریخی شهرستان شده است. 
در اسناد مکتوب ، شکل‌گیری مهریز را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی منسوب می‌ دانند و در روزگاران پیشین مهرگرد و سپس مهریجرد نامیده شد.
محدوده جغرافیای تاریخی مهریز را می‌توان یکی از کهن‌ترین محل استقرار سکونتگاه های منطقه مرکزی ایران بیان کرد.
سنگ‌ نگاره‌های پهنه کوه ارنان مربوط به دوران پیش از تاریخ، یافتن خشت‌هایی از دوران مادها در سکونتگاه اشکانی غربالبیز، آثار یک دخمه بسیار کهنه در پلنگ کوه نزدیک مهریز که گویای سکونت زرتشتیان در سده‌های بعد از اسلام در آنجاست.
همچنین نشانه‌های سکونت در روزگار کهن به ویژه دوران پیش از اسلام در محدوده شهر باستانی فرافر همگی اسناد موجود بر تأکید سابقه دیرینه استقرار و زندگی در مهریز دارد .
شهرستان مهریز دارای آثار تاریخی و گردشگری متعددی است از آن جمله می‌توان از باغ پهلوان ‌پور، چشمه غربالبیز، کوه ریک، کاروانسرای زین‌الدین، قلعه سریزد، سرو کهنسال، زیارتگاه پیرنارکی و سایر آثار نام برد.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
7536*2047* خبرنگار:کاظم سبحان زاده**انتشار - عباسقلی اشکورجیری

انتهای پیام /* 

  • علیرضا آیت اللهی

مدیرکل میراث فرهنگی: شهر جهانی یزد نیاز به طرح جامع دارد

یزد - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: در مسیر توسعه پایدار شهر جهانی یزد، تدوین طرح جامع شهری با محور سازمان میراث فرهنگی مرکزی به عنوان اولویت ها، نیازمند توجه است.

فاطمه دانش یزدی افزود: شهر یزد پس از فراز و نشیب های زیاد با تلاش مدیران سازمان میراث فرهنگی در دوره های مختلف، کارشناسان و سایر دستگاه های مرتبط با موضوع به ثبت جهانی رسید و این افتخار برای یزد و ایران در جهان ماندگار شد.
به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ، وی ادامه داد: گذشتگان برای ما میراثی را به یادگار گذاشتند که امروز مورد تحسین همگان قرار دارد، این وظیفه ماست که در راستای حفظ، پویایی و رونق بخشیدن به آن اقدام کنیم و تاثیر گذار باشیم.
وی تاکید کرد: به نظر می رسد در کنار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، همه مسئولان و دستگاه های مختلف استان باید با در نظر گرفتن اسناد مربوط به پرونده ثبت جهانی در این حوزه با برنامه ریزی سهمی در شناساندن، رونق بخشی در مسیر توسعه پایدار با استفاده از توان برند شهر جهانی یزد داشته باشند.
این مسئول تصریح کرد: در مورد اقدامات ثبت، مطالعاتی توسط پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی استان انجام شد و مورد تایید سازمان های مربوط قرار گرفت که تکلیف متولیان امر را در زمینه های مختلف مشخص کرده است.
دانش یزدی افزود: کارگروه هایی هم با اعضا و اهداف مشخص تعریف شده است که باید ماموریت های خود را انجام دهند و هر دستگاه با در نظر داشتن و لحاظ کردن این برنامه ها در این طرح جامع مشارکت داشته باشند.
وی، بخشی نگری و اقدمات جزیره ای را از جمله آفت های سد راه این برنامه ها عنوان کرد و یادآور شد: هر چه مشارکت و همبستگی دستگاه های مربوط با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی اصلی بیشتر باشد به طور حتم نتایج بهتر و تاثیرگذارتری حاصل می شود. 
کمیته میراث جهانی یونسکو 18 تیر ماه در چهل و یکمین نشست خود درکراکوف لهستان، با اجماع، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی خود ثبت کرد. 
با توجه به غنای استان یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر در فهرست جهانی به ثبت رسید که پیش از این باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد ثبت جهانی شد.
استان یزد 2 هزار و 270 هکتار بافت تاریخی و 6هزار و 500 اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یکهزار و 850 اثر به ثبت ملی رسیده است.
استان یزد در کنار استانهای فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بوده به گونه ای که استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است. 
در 6 ماهه نخست سال 96، 51 هزار و 820 گردشگر خارجی به استان یزد سفر کردند که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد افزایش داشته است.
پارسال، 113 هزار و 500 گردشگر خارجی یزد را به عنوان مقصد سفر خود به ایران انتخاب کردند که از این تعداد، 47 هزار و 17 نفر مربوط به 6 ماهه نخست سال 95 است.
گذشته از سفر گردشگران خارجی، صدها هزار گردشگر داخلی سال گذشته و 6ماهه نخست سال 96 از بناهای تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی ، عرصه های بیابانی و کویری استان دیدن کردند. 
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود. 
7532*2047* تنظیم کننده: سعید صادقی مقدم * انتشار- عباسقلی اشکورجیری
irnayazdd@

انتهای پیام /* 
  • علیرضا آیت اللهی

یک ایده ساده برای ایجاد شغل و افزایش درآمد

درامد



عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان این که فضای کسب و کار در داخل کشور نامناسب است، اظهار کرد: یکی از دلایل عمده این مساله نبود احساس امنیت در جامعه است. در همین فضای مجازی با ایجاد محدودیت‌ها احساس امنیت را از فعالان این حوزه سلب می‌کند. نیروی کاری که امنیت و حقوق فردی نداشته باشد نمی‌تواند بهره‌وری و خلاقیت بالایی هم داشته باشد.

میثم موسایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حوزه گردشگری به عنوان یک بازار پررونق بالقوه برای کشور، اظهار کرد: در حوزه گردشگری ما حداقل می‌توانیم حدود ۲۰ میلیون گردشگر را در سال جذب کنیم، اما این اتفاق به دلیل موانع سیاسی مثل تاخیر در صدور ویزا رخ نمی‌دهد، در حالی که حتی امکانات زیرساختی آن در کشور وجود دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان این‌که بازار اشتغال در دنیا بسیار تغییر یافته است، اظهار کرد: درآمد کشور مصر از گردشگری چند برابر کشور ما است، در حالی که به لحاظ اقلیمی و میراث باستانی و فرهنگی هیچ چیز از آنها کم نداریم، اما از این فضا استفاده نمی‌کنیم.

موسایی در این زمینه وزارت امور خارجه و دیپلماسی کشور را مسئول دانست و گفت که دیپلماسی خارجی ما اگر فعال بودند باید با انجام رایزنی‌های فرهنگی و سیاسی خود در کشورهای مختلف حداقل روند صدور ویزا را بسیار کمتر از گذشته می‌کردند که این اتفاقا به نفع وضعیت سیاسی کشور هم تمام می‌شود به این صورت اگر کشور میزبان گردشگران بیشتری باشد کسی نمی‌تواند ما را تحریم کند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر ضرورت دادن آموزش به شهروندان در راستای صنعت توریست، بیان کرد: ابتدایی ترین کار این است که به شهروندان و مخصوصا روستاییان و یا ساکنان مناطق تفریحی آموزش بدهیم که چگونه محیطی گردشگرپذیر را ایجاد کنند. مثلا یک خانه روستایی را چگونه طراحی و تزیین کنند تا مورد توجه قرار بگیرد و از سویی دیگر همان طراحی را از طریق اینترنت در بازار جهانی تبلیغ کنیم. امروزه خیلی از خانه‌های قدیمی مربوط به دوره قاجاریه و بسیاری از خانه‌ها و باغ‌های قدیمی قابلیت تبدیل به جاذبه‌های گردشگری را دارند.

وی در پایان با اظهار این که به ازای ورود هر گردشگر به کشور هفت شغل می‌توان ایجاد کرد، گفت: یک گردشگر به محض ورود به کشور از راننده تاکسی تا نیروی خدماتی و راهنمای گردشگری را به خود مشغول می‌کند که همه اینها درآمدزا است به علاوه این که اگر صنعت هتل سازی کشور نیز رونق بگیرد که بسیار اشتغالزا است.

انتهای پیام

  • علیرضا آیت اللهی

قطار گردشگران خارجی وارد یزد شد

یزد - ایرنا - سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: قطار گردشگری با عنوان عقاب طلایی با 30 گردشگر خارجی امروز چهارشنبه، 17 آبان 96 وارد شهر جهانی یزد شد.

محمد رضا نصیری امروز در گفت و گو با ایرنا افزود: این قطار حامل گردشگران 13 آبان ماه وارد ایران شد، مسافران آن از کشورهای روسیه، انگلستان،ایالات متحده آمریکا، استرالیا، آلمان و فیلیپین هستند که پس از ورود به ایستگاه راه آهن یزد مورد استقبال مسئولان میراث فرهنگی و راه آهن استان قرار گرفتند. 
وی با بیان اینکه آنها در این سفر از بافت قدیم و بناهای تاریخی یزد بازدید می کنند، ادامه داد: گردشگران در سفر 10 روزه خود به ایران از شهرهای مشهد کرمان، راین، یزد، اصفهان، شیراز، کاشان، قم، اراک، شوش و گرمسار بازدید می‌ کنند و 23 آبان ماه کشورمان را ترک خواهند کرد.
وی یادآور شد: گردشگران در مدت حضور خود در یزد علاوه بر بافت تاریخی از مسجد جامع، زندان اسکندر، خانه لاری ها، آتشکده زرتشتیان، میدان امیرچقماق دیدن می کنند و سپس راهی اصفهان می شوند.
وی اضافه کرد: حضور قطارهای گردشگری به شهر تاریخی جهانی یزد نقش مهمی در معرفی توانمندی ها و زیرساخت‌ های ریلی گردشگری به خصوص شهرهای هدف گردشگری در عرصه ملی و بین المللی دارد.
استان یزد 2270 هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاه های زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.
در 6 ماهه نخست سال 96، 51 هزار و 820 گردشگر خارجی به استان سفر کردند که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد افزایش دارد.
پارسال، 113 هزار و 500 گردشگر خارجی یزد را به عنوان مقصد سفر خود به ایران انتخاب کرده بودند که از این تعداد، 47 هزار و 17 نفر مربوط به 6 ماهه نخست سال 95است.
7532*2047* خبرنگار: سعید صادقی مقدم * انتشار- عباسقلی اشکورجیری

انتهای پیام /* 
  • علیرضا آیت اللهی

یک درس عبرت

داستان تکراری محوطه‌های تاریخی

در هر محوطه تاریخی، ردی از لوله‌ گاز دیده می‌شود

محوطه کمیشانی در ساری





نخست احداث جاده در مسیر سه شهر شمالی کشور، تنها روستای نوسنگی شمال ایران را به دو نیم تقسیم کرد و چند سال بعد شرکت گاز برای عملیاتِ لوله‌کشی به روستاهای شمالی کشور ردِ تیغِ بولدوزرها را روی محوطه‌ نوسنگی «کمیشانی» انداخت و در نهایت ساخت‌وسازهای بی‌ضابطه و فعالیت معدن‌کاران، بقایای این محوطه‌ تاریخی را در معرض نابودی کامل قرار داد.

به گزارش ایسنا، جاده‌ای که ساری، نکا و بهشهر را به یکدیگر متصل می‌کند، در میانه‌های جاده ورودی نکا به سمت بهشهر و بین جداره‌های خیابان، باستان‌شناسان حضور دارند و تا کنون ترانشه باستان‌شناختی به صورت عمودی باز کرده‌اند و بررسی‌های‌شان را برای پیدایش منشأ شکل‌گیری نخستین روستاهای بخش جنوبی دریای خزر و نحوه‌ی دوره‌ی گردآوری خوراک و شکار در شمال ایران آغاز کرده‌اند و حتی تا کنون به چند سازه معماری نیز رسیده‌اند.

حسن فاضلی نشلی، سرپرست هیات کاوش در محوطه تاریخی "کمیشانی" به عنوان «مهم‌ترین» کلونی غارهای باستانی شمال ایران است، محوطه‌ای که هر چند درگذشته صفت «بزرگترین» را نیز با خود یدک می‌کشید، اما امروز به واسطه‌ی عبور جاده از میانه‌ی آن، لوله‌کشی و ساخت‌وسازها فقط باید برای زنده ماندنش دعا کند...

اما «کمیشانی» تنها نیست، این وضعیتِ نگران‌کننده به دو غار "هوتو" و "کمربند" –یکی از خاستگاه‌های اصلی انسان پیش از تاریخ- که در فاصله یکصدمتری از یکدیگر و در این محوطه قرار گرفته‌اند نیز  سرایت کرده و حتی تخمین‌هایی درباره‌ی احتمال تخریب کامل غار کمربند زده می‌شود.

فضای معماری به دست آمده در نخستین فصل کاوش در کمیشانی

سرپرست هیات کاوش که در نخستین فصل کاوش در این محوطه، ترانشه باستان‌شناختی خود را درست در کنار دیواره جاده ساری - بهشهر به صورت عمودی باز کرده، نتیجه این مطالعات و کاوش‌های فعلی را بسیار مهم می‌داند و معتقد است: محوطه باستانی کمیشانی منطقه‌ای است که میان اوراسیا و خاورمیانه قرار گرفته و مطالعات آن نه‌تنها برای باستان‌شناسی خاورمیانه که برای منطقه اوراسیا نیز بسیار حایز اهمیت است.

وی با بیان این فرضیات که «زیستگاه جوامع نوسنگی تنها در داخل غارها نبود و آنها بیرون از غار نیز زندگی می‌کرده‌اند»، پیشنهاد ایجاد چند گمانه در محوطه شمالی و جنوبی کمیشانی در دو سوی جاده ساری – بهشهر را به پژوهشکده باستان‌شناسی می‌دهد و در ادامه اولویت مطالعات به منطقه کمیشانی داده می‌شود، هر چند بعد از ان آسیب‌هایی به این منطقه وارد می‌شود. 

این مدرس دانشگاه تهران، یکی از دلایل آغاز همکاری دانشگاه تهران و پژوهشگاه میراث فرهنگی در این محوطه تاریخی را «تمرکز عمده پژوهش‌های مرتبط با دوره نوسنگی در غرب ایران» می‌داند که بر آن اساس باستان‌شناسان و محققان پژوهش‌های گسترده خود را درباره جوامع نوسنگی در زاگرس ایران، عراق، بخش‌های از ترکیه و مناطقی در سوریه، لبنان و فلسطین متمرکز کرده‌اند. حتی در ایران در همین سالیان اخیر تقریبا ٩٠‌ درصد کاوش‌های جوامع نوسنگی به غرب ایران و منطقه زاگرس مرکزی ارتباط دارد.

فاضلی‌نشلی تعداد پژوهش‌های باستان‌شناسان را در این بخش از کشور  کم می‌داند و می‌گوید: پژوهش‌هایی که در شمال ایران در کلونی غارهای باستانی صورت گرفته با اهداف دیگری مانند یافتن زیستگاه و بقایای انسان‌های نئاندرتال انجام شده است.

این مدرس دانشگاه تهران تاکید می‌کند: باید توجه داشت در اوراسیا و شرق دور، دوره‌ی نوسنگی بسیار دیرتر آغاز شده و بیشترین فرضیات این موضوع را مطرح می‌کنند که جوامع نوسنگی از منطقه زاگرس به منطقه شمال کشور کوچ کرده‌اند، از سوی دیگر سبک جدیدی متفاوت از منطقه زاگرسی در دوره نوسنگی در شمال ایران گسترش پیدا کرده است، به این‌ترتیب دوره نوسنگی در این منطقه ٣‌ هزار سال دیرتر آغاز شده است.

این باستان‌شناس با طرح این پرسش‌ها که نمی‌توانیم تصور کنیم جوامع شکارورز و گردآورنده خوراک زندگی خود را به یک‌باره رها کرده و وارد سبک جدیدی از زندگی شده‌اند و مرحله انتقال چگونه صورت گرفته است؟‌ می‌گوید: باستان‌شناسان در بررسی محوطه باستانی کمیشانی با سوالات زیادی مواجه شده‌اند. آنها به دنبال پاسخ به این پرسش نیز هستند که پسروی و پیشروی دریا در دوره باستان در شمال ایران چگونه بوده است؟

به گفته‌ی او؛ بر اساس کاوش‌های باستان‌شناسی "کارلتون کان" و مطالعه بقایایی که از استخوان فوک دریایی عصر باستان در اختیار باستان‌شناس‌ها قرار گرفته؛ مشخص می‌شود که انسان عصر نوسنگی در روستای کمیشانی در آن دوره کنار ساحل خزر زیست می‌کرد و به شکار فوک‌های دریایی مشغول بود. با مطالعه محوطه باستانی کمیشانی مشخص شده است که دریای خزر اکنون نسبت به دوره نوسنگی بیش از ٢٠ کیلومتر عقب‌نشینی کرده است.

فاضلی نشلی، سایت مورد کاوش در محوطه کمیشانی را محوطه‌ای می‌داند که یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین روستاهای دوره نوسنگی در آن وجود داشته و می‌گوید: تا این لحظه به جز این منطقه هیچ محوطه نوسنگی پیش از سفال در ایران یافت نشده و کمیشانی قدیمی‌ترین روستای نوسنگی خارج از غار در شمال ایران است.

او ادامه می‌دهد: وقتی مسیر لوله گاز و آب از این محوطه عبور کرد، تعداد زیادی ابزار سنگی، ‌هاون و اشیا و استخوان انسانی به دست آمد که اکنون در اداره میراث فرهنگی استان مازندران نگهداری می‌شود. از سوی دیگر به دلیل تخریب‌های گسترده انجام شده در محطوطه کمیشانی، ما تلاش کردیم گمانه‌های باستان‌شناسی را به گونه‌ای ایجاد کنیم که کمترین آسیب را به آثار تاریخی محوطه برساند و از این طریق بتوانیم حجم آسیب‌دیدگی محوطه را به‌ طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم.

وی گمانه‌ی عمودی باستان‌شناسی ایجادشده در کمیشانی را بیانگر لایه‌هایی از عصر مفرغ و تدفین‌های این دوره می‌داند و ادامه می‌دهد: لایه سوم به هزاره پنجم پیش از میلاد برمی‌گردد که دو هزار ‌سال قدیمی‌تر از عصر مفرغ است. در لایه‌های چهارم و پنجم نیز حدود دو متر قلوه سنگ، ابزار سنگی و خشت قالب گرفته‌شده وجود دارد که این لایه ما را با ابهامات بسیار مواجه کرده است.

او می‌گوید: کاملا مشخص است که در دوره نوسنگی قبل از سفال، خشت پخته قالب گرفته‌شده، وجود دارد و ما نیز در مساحت بیش از یک متر مربع بالغ بر صد کیلو خشت پخته کشف کرده‌ایم، اما هنوز نمی‌دانیم به جز ابزار سنگی و قلوه‌سنگ‌های طبیعی، وجود این گلِ پخته در این لایه به چه دلیل است؟ به همین دلیل این نمونه‌ها را برای دانشگاه کاشان ارسال کردیم تا با تاریخ‌گذاری دقیق قدمت آنها مشخص شود.

فاضلی ‌نشلی ادامه می‌دهد: بخشی دیگر از آثار به دست آمده در ترانشه عمودی باستان‌شناسی در این محوطه‌ی تاریخی نشان از وجود یک جامعه روستایی در دوره نوسنگی پیش از سفال دارد که اگر با تاریخ‌گذاری دقیق به نتیجه برسیم، می‌توانیم اعلام کنیم یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های تکنولوژیکی در عهد باستان در شمال ایران کشف شده است که تقریبا در خاورمیانه باستان بی‌نظیر است.

سایت موزه راهی برای نجات باقی مانده‌های کمیشانی

حفاری‌های غیرمجاز، بلایی که نه محوطه تاریخی می‌شناسد و نه تاریخ و نه ارزش بناهای تاریخی را، در کنار تخریب‌هایی که از گذشته گریبان این محوطه را گرفته است، به «کمیشانی» هم رسیده!

فاضلی‌ نشلی توضیح می‌دهد: در حال حاضر غار "کمربند" به ‌طور کامل از بین رفته است و دیگر آثاری در این غار باستانی وجود ندارد. از غار باستانی "هوتو" نیز تنها یک بخش سالم باقی مانده که قرار است دوباره بازنگری شود. غار "رستم‌کلا" نیز از معدود غارهای سالم منطقه است که آن هم به دلیل فعالیت‌های معدنی تهدید می‌شود.

او با بیان این‌که هیچ نقطه‌ای از ایران به اندازه منطقه بهشهر از آثار تاریخی و فرهنگی ارزشمندی برخوردار نیست، اضافه می‌کند: از سوی دیگر  هیچ نقطه از کشور به اندازه این منطقه دستخوش حفاری‌های غیر مجاز نشده است.

وی تاکید می‌کند: غار کمیشانی با حفاری‌های غیرمجاز گسترده مواجه شد و با ورود بولدوزرها به داخل غار تمامی آثار تاریخی موجود در غار تخریب شد، اما بهترین راه برای جلوگیری از تعارض و دست‌اندازی به غارهای باستانی و محوطه‌های تاریخی شمال کشور تبدیل‌کردن این منطقه به سایت موزه و گسترش فعالیت‌های پژوهشی مداوم و معرفی این مناطق به مردم و جامعه دانشگاهی است.

باستان‌شناسان می‌گویند؛ «احتمال ادامه‌دار بودن جاده‌سازی در این محوطه تاریخی وجود دارد، اتفاقی که اگر نهائی شود، قطعا بخش مهمی از تاریخ دوره نوسنگی را به طور کامل تخریب می‌کند»، آن هم در شرایطی که این متخصصان به تازگی پا در راه مستندنگاری و مطالعه‌ی این محوطه‌ی تاریخی مهم گذاشته‌اند.

بزرگراهی که محوطه تاریخی کمیشانی را دو بخش کرده

انتهای پیام

  • علیرضا آیت اللهی

مدیرکل میراث فرهنگی یزد ، ثبت باغ شهر مهریز را در فهرست آثار ملی خواستار شد

یزد - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: ثبت باغ شهر مهریز در فهرست آثار ملی جزو برنامه های این اداره کل است که پرونده آن بررسی شده است، امیدواریم هرچه زودتر به ثبت برسد.

فاطمه دانش یزدی روز سه شنبه در نشست بررسی پرونده ثبت باغ شهر تاریخی مهریز برای ثبت در فهرست آثار ملی که با حضور امام جمعه ، فرماندار و تعداد از مدیران اجرایی برگزار شد ، افزود: ثبت باغ شهر یادشده موجب حفظ آثار و بافت فرهنگی منطقه می شود.
وی ادامه داد: باغ شهر یادشده با توجه به وجود منابع آبی گسترده و قنات های مختلف دارای سرسبزی منحصر به فردی با باغ های زیبا ، زمین‌های مزروعی وسیع با گونه‌ معماری و ساخت متفاوت است.
همچنین امام جمعه مهریز اظهار کرد: ثبت باغ شهر مهریز در فهرست آثار ملی به خاطر شرایط خاصی که دارد جزو نیازهای منطقه است و تحقق آن نقش مهمی در معرفی شهرستان دارد.
حجت الاسلام عبدالرضا محی الدینی از مسئولان اداره کل میراث فرهنگی یزد ، پیگیری و ثبت بافت تاریخی مرکز شهرستان را در فهرست آثار ملی خواستار شد.
در ادامه سیدمحمد رستگاری، فرماندار مهریز گزارشی از آخرین وضعیت آثار، ابنیه تاریخی و فرهنگی شهرستان و فعالیت های انجام شده برای معرفی بناها و ظرفیت های فرهنگی منطقه ارائه کرد.
همچنین رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مهریز گفت: تاکنون افزون بر 600 اثر تاریخی و فرهنگی در این شهرستان شناسایی شده است.
علی اصغر صمدیانی، افزود: از این تعداد 95 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، همچنین باغ پهلوانپور و قنات حسن آباد مشیر نیز در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.
در اسناد مکتوب ، شکل‌گیری مهریز را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی منسوب می‌ دانند و در روزگاران پیشین مهرگرد و سپس مهریجرد نامیده شد.
محدوده جغرافیای تاریخی مهریز را می‌توان یکی از کهن‌ترین محل استقرار سکونتگاه های منطقه مرکزی ایران بیان کرد، سنگ‌ نگاره‌های پهنه کوه ارنان مربوط به دوران پیش از تاریخ، یافتن خشت‌هایی از دوران مادها در سکونتگاه اشکانی غربالبیز، آثار یک دخمه بسیار کهنه در پلنگ کوه نزدیک مهریز که گویای سکونت زرتشتیان در سده‌های بعد از اسلام در آنجاست و همچنین نشانه‌های سکونت در روزگار کهن به ویژه دوران پیش از اسلام در محدوده شهر باستانی فرافر همگی اسناد موجود بر تأکید سابقه دیرینه استقرار و زندگی در مهریز است .
شهرستان مهریز دارای آثار تاریخی و گردشگری متعددی است از آن جمله می‌توان از باغ جهانی پهلوان ‌پور، چشمه غربالبیز، کوه ریک، کاروانسرای زین‌الدین، قلعه سریزد، سرو کهنسال، زیارتگاه پیرنارکی و سایر آثار نام برد.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر قرار دارد.
7536/2047* خبرنگار:کاظم سبحان زاده**انتشار - عباسقلی اشکورجیری

انتهای پیام /* 
  • علیرضا آیت اللهی

دفع حمله موریانه‌ها به بناهای تاریخی پایتخت توسط یزدیها




گروه تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک، به عنوان تنها گروه تخصصی این حوزه در میراث فرهنگی کشور در پایگاه میراث جهانی یزد مستقر می باشد و فعالیت دارد . 

به گزارش ایسنا – منطقه یزد، «فاطمه دانش یزدی» مدیرکل میراث فرهنگی استان در این خصوص عنوان کرد: حفاظت موفق و موثر از میراث فرهنگی نیازمند نگاهی همه جانبه به اثر و بهره‌گیری از علوم مختلف در حوزه حفاظت است.

وی افزود: بهره‌گیری از علوم زیستی در سال‌های گذشته مورد توجه نبوده و این اغفال سبب شده تا عوامل زنده آسیب‌رسان و در راس آن‌ها موریانه‌ها آسیب‌های پرهزینه و غیر قابل جبرانی به بناها و آثار تاریخی خصوصاً در مناطق مرکزی و جنوبی ایران وارد سازد.

به گفته دانش یزدی، دغدغه مبارزه با این آفات از ابتدای شکل‌گیری ساختارهای اداری برای حفاظت و مرمت آثار وجود داشته است، اما به دلیل اینکه نگاه به اثر نگاه استفاده از همه علوم برای حفاظت نبوده است، هیچ گاه راه‌حل مناسبی برای آن اندیشیده نشده است . 

این مقام مسئول با بیان این که بافت تاریخی شهر یزد با توجه به نوع مصالح و اقلیم منطقه متاسفانه از تغذیه موریانه‌ها به شدت آسیب دیده‌ است، تصریح کرد: در سال 1384 منطبق بر هدف پژوهش در شکل‌گیری پایگاه‌ها و به همت مدیر وقت پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد، یک مرکز علمی حشره‌شناسی در پایگاه یزد تأسیس شد و از دکتر غیورفر از متخصصان به نام مرکز تحقیقات گیاهپزشکی ایران برای راه‌اندازی آزمایشگاه و آموزش نیروی متخصص دعوت شد.

وی ادامه داد: در پنج سال اول تأسیس این مرکز با نظارت مستقیم دکترغیورفر برنامه‌های حفاظت و مرمت در بناهای تاریخی اجرا و پس از آن فعالیت‌های بخش توسط کارشناسان ادامه یافت و در حال حاضر این مرکز تنها گروه حشره‌شناسی در مجموعه میراث فرهنگی است که علاوه بر استان یزد با پنج استان اصفهان(خانه مصورالملک)، خراسان جنوبی (باغ جهانی اکبریه بیرجند)، مرکزی (مسجد جامع ساوه)، سمنان و خوزستان (شوش) همکاری دارد . 

دانش یزدی خاطرنشان کرد: در اردیبهشت ماه گذشته از یک گروه ژاپنی متخصص در حوزه عوامل بیولوژیک برای تبادل اطلاعات در اصفهان دعوت شد و نتایج این کارگاه نشان داد که روش‌هایی که در حال حاضر برای کنترل عوامل بیولوژیک در این واحد طراحی و اجرا می‌شود، منطبق بر روش‌های روز دنیاست که با شرایط بناهای تاریخی ما همگون‌سازی شده است . 

وی افزود: اخیراً در تعدادی از بناهای تاریخی تهران در محدوده میدان مشق از جمله کاخ شهربانی (ساختمان شماره 9 وزارت خارجه)، دانشگاه هنر تهران، موزه پست، موزه ملی، موزه ملک و... مورد حمله موریانه قرار گرفته است و علی‌رغم هزینه‌هایی که برای کنترل موریانه توسط شرکت های دفع آفات تهران انجام شده است، روند تخریب توسط موریانه ادامه یافته و نگرانی از افزایش آلودگی یا سرایت آن به ساختمان‌های تاریخی مجاور سبب شد تا دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی از گروه تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک پایگاه میراث جهانی بافت تاریخی یزد دعوت کند تا برای اجرای یک برنامه حفاظتی در این مجموعه به عنوان پایلوت ملی در بحث کنترل عوامل بیولوژیک در حوزه حفاظت آغاز به کار کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در پایان عنوان کرد: در شروع یک برنامه بازدید و کارگاه در دو روز برگزار شد که در روز اول بازدید از بناهای میدان مشق تهران صورت گرفت و در روز دوم کارگاه یک روزه بابت آشنایی با عوامل بیولوزیک آسیب  رسان به بناهای تاریخی با ارائه کارشناسان پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد و با حضور کارشناسان حوزه معاونت میراث فرهنگی سازمان با همکاری دفتر حفظ و احیای بناها، محوطه  ها و بافت  های تاریخی برگزار شد . 




انتهای پیام
  • علیرضا آیت اللهی


استاندار یزد از بافت تاریخی شهر بازدید کرد




استاندار جدید یزد به همراهی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و جمعی دیگر از مسئولین استانی از گسترده‌ترین بافت تاریخی کشور که اخیراً نیز ثبت جهانی شده است، بازدید کرد . 

به گزارش ایسنا – منطقه یزد، «فاطمه دانش یزدی» مدیر کل میراث فرهنگی استان در این بازدید ضمن تبریک انتصاب «محمود زمانی قمی» به سمت استاندار یزد، عنوان کرد: تنها وجه تاریخی بافت شهر، بادگیرها و آنچه ثبت جهانی این بافت تاریخی را بی‌نظیر و منحصر به فرد کرده است، پویایی و زنده بودن، روحیه اجتماعی این بخش، وسعت و گستردگی آن است.

وی افزود: فعالیت‌های اجتماعی، ‌فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در بافت تاریخی شهر یزد بیانگر زنده بودن و حیات اجتماعی این محوطه تاریخی، پویایی و رو به رشد بودن آن است که اهالی آن با پایبندی به سنت‌‌ها و ارزش‌های گذشتگان روزگار می‌‌گذرانند . 

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد که با همراهی و همکاری مقام ارشد استان و دیگر ارگان‌های مرتبط با حوزه میراث فرهنگی، در حفظ و نگهداری، معرفی و همچنین شناساندن میراث گرانبهای استان به جهانیان گامی مثبت و موثر برداشته شود.

گفتنی است، ادای احترام به مقام شامخ سومین شهید محراب آیت الله صدوقی، بازدید از خانه تاریخی صدرالعلما به عنوان مکان استقرار موزه منطقه‌ای یزد و بازدید از بازار تاریخی شاهزاده فاضل از برنامه‌های این بازدید بود . 



انتهای پیام
  • علیرضا آیت اللهی

 

تاریخ انتشار: 15 آبان 1396 - 09:52  


مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد:

ساخت و سازها هم باید به جهانی شدن یزد احترام بگذارند

 

یزد فردا : نقصان محمدی، مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در یونسکو با تاکید بر این نکته که ساخت و سازها باید با بافت غنی یزد سازگار باشد گفت: ساخت و سازها در یزد باید به اصول یک شهر جهانی احترام بگذارن

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان، نقصان محمدی با اشاره به وضعیت مسکن استان اضافه کرد:

وضعیت مسکن از نظر کمی و کیفی مهم ترین بحث در امر خانه سازی استان است که از نظر ما کیفیت از کمیت دارای اهمیت بیشتری است.

وی ادامه داد: از دیرباز محل زندگی جایی برای آرامش و رفع نیازهای مادی و معنوی انسان بوده و یزد از این بعد یکی از بهترین ها در تاریخ است.نkقصان محمدی، خانه را محلی پر اهمیت برای تبلور فرهنگ عمومی دانست و تصریح کرد: سیاست ما در ساخت خانه باید محلی برای آرامش و درخور شان مردم یزد باشد. امروزه یزد تراکم جمعیت نزدیک به 40 نفر در هکتار دارد که میتوان با برنامه ریزی مناسب در زمینهای کوچک ساختمانهایی ساخت که مناسب نیازهای مادی و معنوی انسانها باشد.

اداره کل راه و شهرسازی استان برنامه دارد تا در زمینهای موجود مسکن اجتماعی را تعریف کند که نه تنها پاسخ نیازهای کمی، بلکه نیازهای کیفی نیز برآورده کند، که امیداروم این طرح در آینده به بافت های هدف ، شامل بافتهای حاشیه ای وفرسوده که به شدت کیفیت زندگی در این بافت ها پایین است کمک کند تا به هویت مکانی که برای زندگی ایده آل انسان است بازگردیم و به مردم عزیزمان کمک کنیم تابه مسکن باکیفیت که حق مسلم آنهاست برسند..

مدیرکل راه و شهرسازی استان در ادامه با اشاره به زندگی 310 هزار خانواده در استان، کمیت واحدهای مسکونی در یزد را مناسب دانست و گفت: واحدهای مسکونی یزد با تعداد خانواده های استان برابری می کند و حتی 50 هزار خانه خالی از سکنه داریم که باید برای آنها برنامه ریزی شود .

وی افزود: اکنون برنامه ما در استان کیفیت بخشی به بحث خدمات رسانی و ارتقای آرامش زندگی در استان است، ما امیدواریم با دو نگاه کمک مردم به خودشان و همچنین کمک های دولتی مسکن با کیفیت ارائه شود تا نیازهای کمی و کیفی استان را پاسخ دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی با اشاره به فعالیت عالی استان در بحث مسکن مهر گفت: مسکن مهر یزد به عنوان دومین استان کشور به پایان رسید و به نظر کارشناسان و مسئولین از بهترین مسکن مهرها از لحاظ کمی و کیفی است که ان شالله در ادامه مسیر بتوانیم پاسخگوی مردم عزیز باشیم..

نقصان محمدی افزود: انشالله با کمک دستگاههای مرتبط و طرح های بازآفرینی شهری بتوانیم امکان زندگی در بافتهای تاریخی را به نحو احسن فراهم کنیم.

وی با تاکید بر صیانت بافت تاریخی یزد ادامه داد: با توجه به جهانی شدن شهر یزد جدا از مراقبت ساخت و سازهایی که اتفاق می افتد، باید امکاناتی ایجاد شود که از مواد و مصالح سازگار با بافت تاریخی استفاده کنند و بتوانیم الگوهایی معرفی کنیم که اگر میخواهد بسازد چگونه بسازد، نه تنها برنامه داشته باشیم برای بازآفرینی بلکه برای ساخت و ساز هم باید برنامه داشته باشیم. که در این رابطه با راه اندازی دفتر منطقه ای تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که به زودی در یزد مسقر‌ خواهد شد بتوانیم به این مهم دست یابیم

وجود 50 هزار خانه خالی در استان یزد

یزد - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی یزد با بیان اینکه واحدهای مسکونی استان با تعداد خانواده های آن تقریبا برابر است ، گفت: 50 هزار خانه خالی در استان وجود دارد که استفاده از واحدهای خالی نیازمند برنامه ریزی مناسب است.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان یزد، محمدرضا نقصان محمدی در نشستی افزود: با توجه به اینکه خانه ، محلی برای تبلور فرهنگ عمومی است، سیاست این اداره کل ساخت خانه به عنوان محلی برای آرامش و درخور شان مردم است. 
وی تراکم جمعیت در یزد را حدود 40 نفر در هر هکتار ذکر کرد و یادآور شد: می توان با برنامه ریزی مناسب در زمین های کوچک ساختمان هایی ساخت که مناسب نیازهای مادی و معنوی انسانها باشد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در سازمان علمی، آموزشی و تربیتی ملل متحد(یونسکو) با تاکید بر ساخت و ساز سازگار با بافت غنی این شهر است ، اضافه کرد: به همین دلیل در ساخت و سازها باید به اصول شهر جهانی احترام گذاشت.
نقصان محمدی تصریح کرد: هم اکنون 310 هزار خانوار در استان سکونت دارند و کمیت واحدهای مسکونی در یزد مناسب است با این حال برنامه این اداره کل در بخش کیفیت بخشی به بحث خدمات رسانی و ارتقای آرامش زندگی است.
وی با اشاره به فعالیت استان در بخش مسکن مهر یادآور شد: ساخت مسکن مهر در یزد به عنوان دومین استان کشور پایان یافت که به نظر کارشناسان و مسئولان ، ساخت این واحدها از لحاظ کمی و کیفی در سطح مطلوبی است.
این مسئول یکی از برنامه های راه و شهرسازی را تعریف زمین هایی برای مسکن اجتماعی عنوان کرد و گفت: این نوع مسکن هم پاسخ نیازهای کمی و نیازهای کیفی را برآورده خواهد کرد .
مدیرکل راه و شهرسازی یزد تاکید کرد: این طرح در آینده به بافت های هدف ، شامل بافت های حاشیه ای و فرسوده که به شدت کیفیت زندگی در آن پایین است کمک خواهد کرد تا به هویت مکانی که برای زندگی ایده آل انسان است،برسیم.
نقصان محمدی اظهار کرد: با توجه به ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و به منظور مراقبت از ساخت و سازها و نظارت بر مواد و مصالح سازگار با بافت کهن و نیز بازآفرینی بافت قدیمی به زودی دفتر منطقه ای تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در یزد مستقر خواهد شد.
استان یزد یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد آن شهرنشین و مابقی در روستاها زندگی می کنند.
بر اساس سرشماری سال 1395، یزد چهارمین استان از لحاظ بیشترین تعداد واحدهای مسکونی غیرآپارتمانی بعد از آذربایجان غربی ، سیستان و بلوچستان و کرمان قرار داشت.
1968/2047* خبرنگار : محمودرضا رحمانی ** انتشار- عباسقلی اشکورجیری

انتهای پیام /* 

  • علیرضا آیت اللهی