تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها

دفع حمله موریانه‌ها به بناهای تاریخی پایتخت توسط یزدیها




گروه تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک، به عنوان تنها گروه تخصصی این حوزه در میراث فرهنگی کشور در پایگاه میراث جهانی یزد مستقر می باشد و فعالیت دارد . 

به گزارش ایسنا – منطقه یزد، «فاطمه دانش یزدی» مدیرکل میراث فرهنگی استان در این خصوص عنوان کرد: حفاظت موفق و موثر از میراث فرهنگی نیازمند نگاهی همه جانبه به اثر و بهره‌گیری از علوم مختلف در حوزه حفاظت است.

وی افزود: بهره‌گیری از علوم زیستی در سال‌های گذشته مورد توجه نبوده و این اغفال سبب شده تا عوامل زنده آسیب‌رسان و در راس آن‌ها موریانه‌ها آسیب‌های پرهزینه و غیر قابل جبرانی به بناها و آثار تاریخی خصوصاً در مناطق مرکزی و جنوبی ایران وارد سازد.

به گفته دانش یزدی، دغدغه مبارزه با این آفات از ابتدای شکل‌گیری ساختارهای اداری برای حفاظت و مرمت آثار وجود داشته است، اما به دلیل اینکه نگاه به اثر نگاه استفاده از همه علوم برای حفاظت نبوده است، هیچ گاه راه‌حل مناسبی برای آن اندیشیده نشده است . 

این مقام مسئول با بیان این که بافت تاریخی شهر یزد با توجه به نوع مصالح و اقلیم منطقه متاسفانه از تغذیه موریانه‌ها به شدت آسیب دیده‌ است، تصریح کرد: در سال 1384 منطبق بر هدف پژوهش در شکل‌گیری پایگاه‌ها و به همت مدیر وقت پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد، یک مرکز علمی حشره‌شناسی در پایگاه یزد تأسیس شد و از دکتر غیورفر از متخصصان به نام مرکز تحقیقات گیاهپزشکی ایران برای راه‌اندازی آزمایشگاه و آموزش نیروی متخصص دعوت شد.

وی ادامه داد: در پنج سال اول تأسیس این مرکز با نظارت مستقیم دکترغیورفر برنامه‌های حفاظت و مرمت در بناهای تاریخی اجرا و پس از آن فعالیت‌های بخش توسط کارشناسان ادامه یافت و در حال حاضر این مرکز تنها گروه حشره‌شناسی در مجموعه میراث فرهنگی است که علاوه بر استان یزد با پنج استان اصفهان(خانه مصورالملک)، خراسان جنوبی (باغ جهانی اکبریه بیرجند)، مرکزی (مسجد جامع ساوه)، سمنان و خوزستان (شوش) همکاری دارد . 

دانش یزدی خاطرنشان کرد: در اردیبهشت ماه گذشته از یک گروه ژاپنی متخصص در حوزه عوامل بیولوژیک برای تبادل اطلاعات در اصفهان دعوت شد و نتایج این کارگاه نشان داد که روش‌هایی که در حال حاضر برای کنترل عوامل بیولوژیک در این واحد طراحی و اجرا می‌شود، منطبق بر روش‌های روز دنیاست که با شرایط بناهای تاریخی ما همگون‌سازی شده است . 

وی افزود: اخیراً در تعدادی از بناهای تاریخی تهران در محدوده میدان مشق از جمله کاخ شهربانی (ساختمان شماره 9 وزارت خارجه)، دانشگاه هنر تهران، موزه پست، موزه ملی، موزه ملک و... مورد حمله موریانه قرار گرفته است و علی‌رغم هزینه‌هایی که برای کنترل موریانه توسط شرکت های دفع آفات تهران انجام شده است، روند تخریب توسط موریانه ادامه یافته و نگرانی از افزایش آلودگی یا سرایت آن به ساختمان‌های تاریخی مجاور سبب شد تا دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی از گروه تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک پایگاه میراث جهانی بافت تاریخی یزد دعوت کند تا برای اجرای یک برنامه حفاظتی در این مجموعه به عنوان پایلوت ملی در بحث کنترل عوامل بیولوژیک در حوزه حفاظت آغاز به کار کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در پایان عنوان کرد: در شروع یک برنامه بازدید و کارگاه در دو روز برگزار شد که در روز اول بازدید از بناهای میدان مشق تهران صورت گرفت و در روز دوم کارگاه یک روزه بابت آشنایی با عوامل بیولوزیک آسیب  رسان به بناهای تاریخی با ارائه کارشناسان پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد و با حضور کارشناسان حوزه معاونت میراث فرهنگی سازمان با همکاری دفتر حفظ و احیای بناها، محوطه  ها و بافت  های تاریخی برگزار شد . 




انتهای پیام
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۰۸/۱۶
  • ۱۲۴ نمایش
  • علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی