تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها

سفر به «بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان» در پاریس ایران

سه شنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۳:۴۶ ب.ظ

سفر به «بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان» در پاریس ایران – روزیاتو – شرکت حسابداری

در آستانه ورود به سال جدید، دوست داشتم تغییرات مثبتی در زندگی‌ام ایجاد کنم و طبعا شروع کردم به فکر کردن در مورد علاقه‌مندی‌هایم و اینکه چه مسایلی می‌توانند من را به‌سوی اهدافی تازه‌تر و شادمانی بیشتر در زندگی و طبعا، شکرگزار بودن هدایت کنند! نخستین واژه‌ای که در ذهنم نقش بست، «سفر» بود
پیش از صحبت در مورد نخلستان‌ها، لازم است اشاره کنم، چند روز پس از وقوع زلزله‌ی دلخراش بم، سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور وقت ایران اعلام کرد که ارگ بازسازی خواهد شد و «بم و فضای فرهنگی آن» که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است، دوباره به اصالتِ وجودی خود بازخواهد گشت.

در این زمان باید با بریدن و جدا نمودن اسپات‌های نر از روی درخت، نسبت به جمع‌آوری دانه‌های گرده اقدام کرد. سپس با تکانیدن گل‌آذین روی پارچه تمیزی دانه‌های گرده را جدا می‌کنند. از گرده‌های جمع‌آوری‌شده برای تلقیح به روش سنتی یا از گرده‌افشان مکانیکی استفاده می‌کنند.
در روش سنتی با بالارفتن کارگر از درخت، اقدام به تکاندن آنان روی گل‌آذین‌های ماده می‌کنند و قسمت‌های کوچکی از خوشچه‌های نر را در بین گل‌های ماده قرار می دهند تا با بازشدن تدریجی گل‌های ماده، دانه‌های گرده در اثر وزش باد و تکان خوردن رها شده و روی گل‌های ماده قرار گیرد.


نکته بسیار عجیب و جالب دیگری که در این نخلستان متوجه شدم این بود که درخت خرما گرده‌افشانی می‌کند. چون خرما گیاهی دو پایه است و گل های نر و ماده به صورت جدا از هم قرار دارند و از طرفی عملیات گرده افشانی بوسیله باد یا حشرات به‌طور مناسبی انجام نمی‌گیرد، بنابراین دستیابی به محصول مناسب معمولاً می‌بایست توسط انسان انجام شود.

بنویسید که با عطر وضو آوردند
نعش دلدار مرا لای پتو آوردند

بدنبال این تصمیم و با توجه به علاقه وافری که همیشه به جنوب کشور داشتم، با همکاری و هم‌فکری یکی از دوستانم که با هم در کلاس‌ آموزش عکاسی آشنا شده‌بودیم، تورهای مسافرتی گوناگونی را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت گزینه‌ای را انتخاب کردیم که ظرفیت‌های گردشگری متعددی را در برنامه‌های بازدیدش داشت و از مناطقی عبور می‌کرد که هرگز در گذشته سفری به آنها نداشتم.

سفر ما شب بیست‌ونهم اسفندماه ۱۳۹۶ خورشیدی، ساعاتی پس از تحویل سال آغاز شد و تا روز هفتم فروردین سال ۱۳۹۷ ادامه داشت.

سفر به بم

ادامه را در منبع اصلی ملاحظه فرمائید

این سایت قلعه بم را ابدا" بزرگترین شهر خشتی جهان قلمداد نمی کند

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۷/۰۲/۰۴
  • ۲۲۳ نمایش
  • علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی