تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها

۱۵ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

در کارگاه آموزشی مطرح شد؛

یزد استان سوم از نظر آمار اتباع خارجی نسبت به جمعیت

فریبا آیت اللهی
شناسهٔ خبر: 4120807 - 
یزد ـ مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یزد در بین استان‌های کشور رتبه سوم را از نظر آمار اتباع خارجی نسبت به کل جمعیت دارا است.

به گزارش خبرنگار مهر، فریبا آیت اللهی امروز در کارگاه آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات اشتغال اتباع خارجی در یزد اظهار داشت: بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، یزد پس از استان های قم و سمنان دارای رتبه سوم کشوری از نظر بیشترین سهم تبعه خارجی نسبت به جمعیت است.

وی با اشاره به جمعیت ۵۳ هزار و ۶۴۳ نفری اتباع خارجی در یزد بیان کرد: از این تعداد ۵۱ هزار و ۷۴۳ نفر افغانستانی و یک‌هزار و ۹۰۰ نفر از سایر کشورها و یک هزار و ۷۸۹ نفر اظهار نشده یا غیرمجاز هستند.

آیت اللهی با بیان اینکه ۳.۲۲ درصد از جمعیت اتباع خارجی کشور، ساکن استان یزد هستند، عنوان کرد: یزد به لحاظ تعداد اتباع خارجی رتبه هشتم کشوری را دارا است.

وی افزود: استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان سه استان نخست از نظر بیشترین تعداد اتباع خارجی کشور هستند.

آیت اللهی با تاکید بر اینکه یزد، استانی مهاجرپذیر است بیان کرد: براساس سرشماری سال ۹۵، خالص مهاجرت استان بیش از ۳۸ هزار و ۷۰۰ نفر بوده است.

وی ادامه داد: اکثر اتباع افغانی مجاز در صنایع ساختمان سازی، تیرچه بلوک، موزاییک سازی، کشاورزی، دامداری و حناسایی مشغول به کار هستند.

مدیرکارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد، فعالیت بیشتر متخصصان خارجی را در حوزه هایی چون صنایع کاشی و سرامیک، فولادسازی، کاغذسازی و طلا سازی عنوان کرد.

  • علیرضا آیت اللهی

گام های محکم دولت برای مهاجرت معکوس در روستاهای استان یزد

یزد -ایرنا - با شروع کار دولت یازدهم فعالیت های گسترده ای در روستاها و برنامه ریزی برای افزایش درآمد و اشتغال پایدار روستاییان برنامه ریزی شد که در سال جاری با تصویب و ابلاغ تسهیلات 1.5 میلیارد دلاری وارد مرحله جدیدی شده است.

تغییرات و تحولات روستایی از سال 1392 با برنامه ریزی های خلاقانه و تدوین بسته های اشتغالزایی جدید با هدف ایجاد درآمد پایدار و تأکید بر ماندگاری جمعیت روستایی آغاز شد.
حمایت های متعدد از طریق ارائه تسهیلات با سود پایین و به صورت قرض الحسنه از طریق دولت در بخش های معاونت روستایی ریاست جمهوری ، وزارت کشور ، استانداری ها و ادارات کل امور روستایی از روستاها و روستاییان با مشارکت خود آنها انجام شده و از این طریق نوعی احساس مسئولیت در این مناطق محروم ایجاد شده است.
در همین خصوص به مناسبت 15 مهرماه روز روستا ، مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری یزد در جمع خبرنگاران با تشریح عملکردهای دولت یازدهم و دوازدهم گفت: در ابتدای فعالیت دولت یازدهم یکی از دغدغه ها رسیدگی به اقتصاد روستایی بود که با ارائه برنامه های خلاقانه در قالب بسته های متعدد تسهیلاتی و اقتصادی دنبال شده است.
محمد یارمند افزود: در همین راستا تسهیلات کم بهره متعدد از سوی برخی بانک ها همچون بانک سینا ، پست بانک و بر مبنای سهم از مالیات به دهیاری ها و روستاها پرداخت شده و زمینه ساز اشتغال چند هزار نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم کرده است .
وی در باره تسهیلات پرداخت شده به روستاییان گفت: از محل تسهیلات چهار درصد به یک طرح مشارکتی و سه طرح غیرمشارکتی روستایی با اشتغالزایی بیش از 240 نفر به صورت مستقیم 60 میلیارد ریال پرداخت شده که این طرح ها از 60 تا 90 درصد پیشرفت کار دارد.
مدیرکل امور روستایی استانداری یزد اضافه کرد: در بانک سینا نیز بیش از 300 میلیارد ریال تسهیلات مصوب شده که در این بخش 400 متقاضی درخواست ارائه کرده بودند که برای 200 نفر با اشتغال 210 نفر طرح هایی به تصویب رسید.
یارمند ادامه داد: در تسهیلات پست بانک برای دهیاری هم سه دهیاری استان مشمول تسهیلات اشتغالزایی ، سرمایه گذاری و درآمد پایدار شناخته شدند که 12 میلیارد ریال در این بخش در حال پرداخت است.
وی با بیان اینکه 20 میلیارد ریال برای پرداخت تسهیلات در روستاهای محروم استان اختصاص یافته بود ، تاکید کرد: از این میزان 17 میلیارد ریال با ظرفیت اشتغال 140 نفر پرداخت شده است.
این مسئول گفت: از تسهیلات سرمایه در گردش نیز به 6 طرح اشتغالزایی روستایی مبلغ 11 میلیارد ریال پرداخت شده ضمن آنکه بر اساس تفاهم نامه میان پست بانک با دهیاری ها در قالب آن قرار است به 36 دهیاری 36 دستگاه ' بکلودر' برای کارهای عمرانی داده شود.
وی این کار را تحول بزرگ در فعالیت های عمران روستایی عنوان کرد و ادامه داد: 15 دستگاه بکلودر به دهیاری ها تحویل داده شده و برای تحویل مابقی نیز اقدام خواهد شد.

** یزد الگوی گردشگری روستایی در کشور/ 10 ون برای جابجایی گردشگران روستایی خریداری می شود / راه اندازی 12 خانه بوم گردی روستایی تا پایان سال 
یکی از فعالیت هایی که در سالهای اخیر در روستاهای استان یزد آغاز شده توجه ویژه به گردشگری و خانه های بوم گردی با هدف ایجاد اشتغال و درآمد بیشتر است.
در این خصوص مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری یزد گفت: یکی از فعالیت هایی که در روستاهای استان به عنوان الگو در کشور انجام شد تصویب ایجاد دو کمیته اشتغال و سرمایه گذاری با هدف پرداخت در تسهیلات اشتغالزایی و کمیته بهسازی و گردشگری بوده است.
یارمند با بیان اینکه کمیته گردشگری با هدف تسریع در بازسازی مناطق گردشگری روستایی و خانه های بوم گردی فعال شده است ، افزود: در دولت تدبیر و امید ، محور اشتغال و اقتصاد استان گردشگری تعریف شده از این رو تاکنون 54 خانه بوم گردی در مناطق روستایی راه اندازی شده است و 12 واحد نیز تا پایان سال راه اندازی می شود.
وی ادامه داد: یکی دیگر از فعالیت های این بخش برنامه ریزی برای خرید دستگاه 10 ون به منظور حمل و نقل گردشگران مناطق روستایی و عشایری از محل تسهیلات قرض الحسنه است.
این مسئول در عین حال با بیان وجود 44 روستای هدف گردشگری در استان یزد تأکید کرد: با توجه به ادامه روند خشکسالی در استان و بویژه مناطق روستایی و اقتصادی و درآمدزا بودن گردشگری ، برنامه های گسترده ای در این خصوص داریم که میراث فرهنگی نیز کمک های زیادی داشته است.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری یزد یکی از این برنامه ها را تقویت خانه های بوم گردی و گسترش آنها عنوان کرد و افزود: سعی استان این است که بدنه و بوم روستاها نیز بهسازی و بازسازی شود .
یارمند یکی از ضعف های این بخش را بازریابی ضعیف در روستاها دانست و گفت : به همین دلیل در کنار تقویت بازاریابی ،تنوع سازی اقتصاد روستایی در بخش گردشگری با تکیه بر منابع محلی و مردم را مدنظر داریم.

** فعالیت های گسترده عمرانی در روستاها / اختصاص اعتبار به روستاهای بدون دهیاری برای نخستین بار 
وی در باره فعالیت های عمرانی در روستاها نیز گفت: از ابتدای سال جاری برای نخستین بار اعتباراتی به روستاهای بدون دهیاری نیز اختصاص یافته و هر ماه به حساب فرمانداری ها واریز می شود.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری یزد مبلغ واریز شده در این خصوص و در مدت پنج ماه را بیش از 30 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: همچنین در این مدت از محل مالیات بر ارزش افزوده 250 میلیارد ریال به حساب دهیاری ها واریز شده که نسبت به سال قبل 100 درصد رشد داشته است.
یارمند ادامه داد: در این بخش علاوه بر اینکه سهم روستاها از 20 به 30 درصد افزایش یافته ، توزیع این اعتبارات نیز از از شهرستانی به استانی تغییر یافته است.
وی در عین حال درباره فعالیت های عمرانی دولت یازدهم در روستاها یادآور شد: در چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید یکهزار و 300 میلیارد ریال در قالب پنج هزار و 600 طرح عمرانی شامل بهسازی و مرمت کالبد روستاها و ساخت پارک و فضای سبز و نیز خدمات روستایی هزینه شده است.
این مسئول همچنین گفت: بیش از 20میلیارد ریال نیز از محل بند الف ماده 23 از محل جرائم راهنمایی و رانندگی در قالب 150 طرح روستایی هزینه شده ضمن آنکه در دولت یازدهم 60 دهیاری ارتقا یافته و اعتبارات بیشتری دریافت کرده اند.

** حسابرسی شرکت های تعاونی روستایی یزد به عنوان الگوی کشوری
موفقیت های متعدد طرح های روستایی موجب شده تا در اجرای بسیاری از برنامه استان یزد به عنوان الگوی کشوری برای نخستین بار آن را انجام دهد.
یکی از این طرح ها حسابرسی شرکت های تعاونی روستایی است که در این خصوص مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری یزد گفت: این کار برای نخستین بار در کشور در سال 95 انجام شده است.
یارمند افزود: شرکت های تعاونی استان یزد همچون اردکان ، میبد ، مهریز ، اشکذر و خضرآباد از الگوهای برتر کشوری هستند که در زمینه اشتغالزایی در مناطق روستایی و محروم تلاش های زیادی داشته اند.
وی یکی دیگر از موفقیت های استان را بروز رسانی اطلاعات روستاها اعلام کرد و گفت: از لحاظ تعداد مانده روستاهایی که اطلاعات آنها ثبت نشده استان یزد در رتبه نخست کشور را دارد و زودتر و راحت تر می تواند به این مناطق خدمات رسانی کند. 


** الگوی موفق تفکیک زباله در روستای اکرمیه دومین طرح موفق کشوری 
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری یزددر این خصوص گفت: استان یزد به عنوان دومین استان کشور در طرح تفکیک زباله از مبدا این کار را با 2میلیارد ریال اعتبار اولیه در روستای اکرمیه شروع کرده است.

** عشایر ظرفیت بالای استان در تولید گوشت و محصولات لبنی 
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری یزد گفت: این استان در شهرستانهای خاتم و ابرکوه بیش از یکهزار و 300 خانوار عشایری دارد.
یارمند افزود: چهار هزار عشایر در خاتم و یکهزار و 400 عشایری در شهرستان ابرکوه با داشتن 140 هزار رأس دام بیش از 25 درصد محصولات لبنیاتی و 20 درصد گوشت استان یک میلیون و 138 هزار نفری یزد را تأمین می کند.
وی با بیان اینکه دولت به منظور کمک به معیشت آنها برای خرید علوفه برای دام عشایر با ارائه تسهیلات به آنها، محصولات دامی را پیش خرید می کند، یادآور شد: عشایر در فصل ییلاق به بخش جنوبی استان فارس کوچ کرده و در قشلاق به مناطق خود باز می گردند.
این مسئول در پایان درباره میزان تأثیر فعالیت های عمرانی و خدماتی در روستاهای استان بیان کرد: در مجموع 47 درصد روستاهای استان در چهار سال گذشته گازرسانی شده که در این مناطق شاهد مهاجرت معکوس روستاییان از مناطق شهری به روستایی هستیم و تا پایان سال 97نیز به روستاهای بدون گاز در دو شهرستان تفت و مهریز نیز گازرسانی خواهد شد. 
در سال 1390 جمعیت روستایی استان یزد 158 هزار و 306 نفر بوده که در سرشماری سال 1395 این تعداد به 167 هزار و 178 نفر در 21 بخش ، 45 دهستان شامل بیش از 800 روستای دارای سکنه افزایش یافته است.
از مجموع روستاها ، 353 مورد دهیاری دارد، 392 روستا دارای شورای اسلامی با یکهزار و 212 عضو که 45 نفر آنها بانوان هستند.
مشارکت روستاییان استان یزد در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم 100درصد بوده که 70 درصد آنها به دولت تدبیر و امید رأی داده اند.
1968 *خبرنگار : محمودرضا رحمانی ** انتشار : عباسقلی اشکورجیری 
@irnayazdd

انتهای پیام /* 
  • علیرضا آیت اللهی

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد خبر داد:

توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی به بهسازی فضای تاریخی شهر جهانی یزد
 

محمد‌رضا نقصان محمدیمدیرکل راه و شهرسازی استان یزد ضمن اشاره به جلسه با وزیر راه و شهرسازی به نتایج این جلسات اشاره و گفت: دکتر آخوندی، وزیر محترم راه و شهرسازی توجه ویژه‌ای به استان و شهرستان یزد دارند، در جلساتی که با ایشان داشتیم، وی با تبریک و ابراز خرسندی از ثبت جهانی در سازمان یونسکو این را اقدامی مثبت دانستند و از آمادگی این وزارت خانه برای کمک به بالا رفتن سطح حمل‌ونقل و شهرسازی استان اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان یزد، محمدرضا نقصان محمدی مدیرکل راه و شهرسازی استان در ادامه سخنانش با اشاره به مصوبات جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری کشور افزود:

در این جلسه مصوبات بسیار خوبی برای حفاظت از بافت تاریخی یزد داشتیم به گونه‌ای که بازنگری طرح جامع شهری یزد و میبد با اولویت بافت تاریخی انجام و حمل‌ونقل حومه‌ای، مدیریت روستاهای واقع در حریم، ساماندهی مراکز محلات و مرمت خانه‌های باارزش، تدوین ضوابط و مقررات ویژه ساخت و ساز گلی با مدیریت متمرکز وزارت راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و شهرداری و با حمایت سازمان مدیریت و برنامه و بودجه کشور مصوب و  در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد در ادامه بیان کرد: ضمن توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی بر بهینه‌سازی بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان، وزارت راه و شهرسازی طرح‌های ویژه‌ای در بهسازی بافت‌های فرسوده روستایی و شهری دارد که با محوریت سازمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال برنامه‌ریزی است تا در استان اجرایی شود.

این مقام مسئول ادامه داد: مقرر شده اعتباری در جهت تأمین کمربند سبز شهرهای استان تأمین شود.

وی جلوگیری از فروش و تفکیک غیررسمی اراضی را از دیگر مصوبات این جلسات اعلام کرد و تأکید کرد این اقدامات باید با تصویب ستاد بازآفرینی استان انجام شود.

نقصان محمدی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به بافت تاریخی منحصر به فرد یزد در دنیا از ردیف بودجه ویژه برای این بافت خبر داد و تصریح کرد: در بودجه سال ۹۷ جهت بازآفرینی بافت تاریخی، بهسازی و توانمندسازی مناطق حاشیه‌ای و بافت‌های فرسوده شهرهای استان بودجه‌ای جداگانه اختصاص خواهد یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی ادامه داد: طرح‌های تحقیقاتی برای تبیین مقررات و قوانین ساخت و ساز مبتنی بر معماری گلی و استفاده از خشت در شهرهای یزد و میبد به تصویب رسیده و نتایج آن به زودی منتشر خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به رویکرد مثبت وزارت به استان و شهر تاریخی یزد ابراز امیدواری کرد تا این اقدامات بتواند شهر یزد بهتر از گذشته به دنیا معرفی شود.

  • علیرضا آیت اللهی

مسئول دبیرخانه بین‌المللی «یزد حسینیه ایران» خبر داد:

حضور خارجی‌ها در عزاداری یزدی‌ها/ برگزاری روضه انگلیسی در یزد

یزد حسینیه ایران
شناسهٔ خبر: 4093753 - 
یزد ـ مسئول دبیرخانه بین‌المللی «یزد حسینیه ایران» از حضور پررنگ‌تر گردشگران خارجی و داخلی در مراسم‌های عزاداری محرم امسال نسبت به سال گذشته خبر داد.

سیدحسن حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به ثبت جهانی بافت تاریخی یزدف امسال برنامه های گسترده‌تری نسبت به سال قبل برای گردشگران در ایام تاسوعا و عاشورا از سوی دبیرخانه بین‌المللی «یزد حسینیه ایران» برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به کسب آمادگی‌های لازم برای حضور گردشگران در ایام محرم در یزد عنوان کرد: بیش از هزار و ۵۰۰ بسته فرهنگی به زبان انگلیسی در مورد فلسفه قیام عاشورا و زیبایی‌های اسلام آماده شده که به گردشگران ارائه خواهد شد.

حسینی بیان کرد: همچنین حضور و همراهی کارشناسان روحانی مسلط به زبان‌های مختلف دنیا همراه با گردشگران برای پاسخ به شبهات آنها نیز پیش‌بینی شده است.

مسئول دبیرخانه بین‌المللی «یزد حسینیه ایران» یادآور شد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای حضور گردشگران داخلی و خارجی در مراسم‌ها و آیین‌های محرم حسینیه ایران انجام شده که امسال نیز این گردشگران در مراسم سینه زنی، نخل برداری، زنجیرزنی، تعزیه، پخت غذای نذری، شام غریبان و ... شرکت می کنند.

وی افزود: حسینیه‌هایی که برای حضور گردشگران در نظر گرفته شده شامل حسینیه شاهزاده فاضل، حسینیه امیرچخماق، مسجد حظیره، روضه‌های سنتی و ... است.

حسینی بیان کرد: گردشگران در روز عاشورا نیز در مراسم نخل برداری شهرستان‌های اشکذر، تفت، اردکان و مهریز حضور خواهند یافت.

مسئول دبیرخانه بین‌المللی «یزد حسینیه ایران» همچنین از برگزاری مجلس روضه و سخنرانی به زبان انگلیسی از پنجم ماه محرم در یزد خبر داد.

وی عنوان کرد: امسال همچنین برای اولین بار گردشگرانی از کشورهای مختلف دنیا به طور خاص در تور گردشگری تاسوعا و عاشورای یزد ثبت نام کرده اند و تورهای زیادی نیز از داخل کشور برای حضور در این مراسم ثبت نام کرده اند که این نشان از ظرفیت بالای گردشگری مذهبی یزد است.

حسینی تاکید کرد: اگر به این ظرفیت توجه شود، علاوه بر ترویج فرهنگ اسلام و تشیع، رشد اقتصادی خوبی برای استان به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: این حرکت فرهنگی برای هشتمین سال متوالی توسط دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران، با همکاری کمیته گردشگری مذهبی میراث فرهنگی، اداره اوقاف و امور خیریه، شهرداری یزد و معاونت بین‌الملل حوزه علمیه برگزار می شود.

  • علیرضا آیت اللهی

 

تاریخ: ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳

سرپرست معاونت گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد مطرح کرد

درآمد 36 میلیون دلاری استان یزد در زمینه گردشگری

 تشریح برنامه‌های هفته گردشگری در استان

سرپرست معاونت گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: ورود گردشگران در سال گذشته 36 میلیون دلار درآمد برای استان یزد داشته است.

محمدرضا نصیری در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، با اشاره به اینکه هرساله برنامه‌های بسیار خوبی از سوی گردشگری کشور به مناسبت هفته گردشگری برگزار می‌شود، گفت: هم‌زمان با فرارسیدن روز جهانی گردشگری و آغاز هفته گردشگری ویژه‌برنامه‌های متنوعی توسط این اداره کل متناسب با دهه اول محرم و عزاداری سید و سالار شهیدان برگزار می‌شود.

وی بابیان اینکه استان یزد در سال جاری در بخش آموزش، نویسنده برتر و رستوران سنتی نمونه، حائز رتبه برتر کشوری شده است، افزود: برنامه‌های هفته گردشگری استان یزد از سوم مهرماه با استقبال گردشگران خارجی درراه آهن یزد شروع‌شده و تا نهم ادامه دارد.

سرپرست معاونت گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد اظهار داشت: نواختن نوای گردشگری در مدرسه ایرانشهر، مراسم روضه‌خوانی برای سالار شهیدان به زبان انگلیسی، بازدید از اماکن مذهبی ـ تاریخی، برگزاری همایش دوچرخه‌سواری، دیدار مسئولین اداره کل، معاونت گردشگری استان و روسای جوامع صنفی فعال در صنعت گردشگری و هتلداری با نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه یزد، استقبال از قطار گردشگران خارجی، برگزاری نمایشگاه عکس گردشگری دفاع مقدس، اجرای تور نیم روزی یزدگردی برای دانشجویان جدیدالورود ازجمله برنامه‌های هفته گردشگری این استان است.

نصیری اعلام کرد: به مناسبت فرارسیدن هفته گردشگری موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی تحت پوشش این اداره کل در روز پنجشنبه ششم مهر به‌صورت رایگان پذیرای بازدیدکنندگان هستند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیش از 42 هزار گردشگر خارجی در پنج‌ماهه نخست سال جاری به یزد سفرکرده‌اند، اذعان کرد: این آمار در مدت مشابه سال گذشته 39 هزار و 890 نفر بوده است که رشد پنج‌درصدی در این حوزه را نشان می‌دهد.

وی با اعلام این خبر که به ازای ورود هر گردشگر به استان برای هرروز تقریباً 150 الی 200 دلار هزینه شده و 80 درصد این هزینه‌ها در استان یزد هستند و مابقی در خارج از استان هزینه می‌شود، تصریح کرد: ورود گردشگران در سال گذشته 36 میلیون دلار درآمد برای استان یزد داشته است.

نصیری در پایان زیرساخت‌های حمل‌ونقل را یکی از عمده‌ترین زیرساخت‌های توسعه گردشگری در یزد دانست و خاطرنشان کرد: تأمین زیرساخت‌های گردشگری برای استان یزد شامل دو بخش بافت تاریخی و خارجی استان است و باید در هر دو زمینه اقداماتی صورت گیرد.

انتهای پیام/3404

  • علیرضا آیت اللهی

مدیرکل جدید یونسکو انتخاب شد

تهران – ایرنا – اودره ازوله وزیر پیشین فرهنگ فرانسه عصر جمعه با اخذ اکثریت آراء توانست به عنوان یازدهمین مدیرکل سازمان یونسکو انتخاب شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای اجرایی سازمان یونسکو پس از 6 دور انتخابات فشرده که از دوشنبه آغاز شده بود، خانم «اودره ازوله» را به عنوان مدیرکل جدید این سازمان انتخاب کرد.
براساس آرای رسمی، خانم ازوله با اخذ 30 رای و با پشت سرگذاشتن حمد الکواری قطری رقیب خود که توانسته بود 28 رای کسب کند، از سوی شورای اجرایی یونسکو به عنوان مدیرکل جدید این سازمان برگزیده شود.
اودره ازوله برای اینکه به صورت رسمی مدیرکل یونسکو شود، بایستی در جلسه علنی 14 و 15 نوامبر (23 و 24 آبان) اعضای عمومی این سازمان که در پاریس برگزار خواهد شد موافقت این اعضا را کسب کند.
در انتخابات جاری یونسکو هفت نامزد از کشورهای مصر، آذربایجان، ویتنام، قطر، چین، لبنان و فرانسه برای احراز این سمت بین المللی با هم رقابت کردند.
مدیرکل یونسکو (سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد) برای یک دوره چهارساله تعیین می شود.
شبک**9365**1392**مترجم: رضا میرزائی**انتشار: ابوالفضل بابایی

انتهای پیام /* 

  • علیرضا آیت اللهی

برگزاری نشست منطقه هشت آمایش کشور در یزد

یزد - ایرنا - نشست منطقه هشت آمایش کشور با حضور رئیسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی‌ استان‌های یزد، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به میزبانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد برگزار شد.


در این نشست مسئولان و کارشناسان و مشاوران تدوین سند آمایش استان‌های یاد شده نیز حضور داشتند مباحثی همچون آسیب‌شناسی اسناد تدوین شده ، ضرورت آمایش منطقه‌ای، تکالیف و برنامه‌های دولت در حوزه آ مایش سرزمین، آسیب‌شناسی شیوه‌های موجود و مسیر طی شده در تدوین اسناد آمایش استانی، ارائه الگوی پیشنهادی آمایش منطقه، تدوین شیوه‌نامه تفاهم و اقدام مشترک بر اساس الگوی پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفت.
در این نشست همچنین رئیسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد نقطه نظرات خود در مورد طرح‌های آمایش و الگوهای پیشنهادی مطرح کرد.
معاون اطلاعات و آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گفت: 12 سال از جریان تدوین سند آمایش استان‌ها می‌گذرد در مجموع از 31 استان، سند آمایش 18 استان تهیه شده است، 12 استان در مرحله دوم تهیه سند هستند و در 2 استان هنوز هیچ اقدامی در زمینه تدوین سند آمایش انجام نشده است.
محمدحمید فخرالدین با بیان تلاش‌های بسیاری برای تدوین سند آمایش صورت گرفته است، بر لزوم توجه به ویژگی‌های هر استان در تدوین سند آمایش تاکید کرد.
وی اضافه کرد: با وجود تلاش‌های بسیار، آسیب‌هایی در اسناد تدوین شده وجود دارد که لازم است آسیب‌شناسی شده و نقایص برطرف شود
وی ادامه داد: در دهه گذشته دو جریان برنامه‌ریزی در کشور وجود داشت، ولی اسناد حاصل از این برنامه‌ها نتوانستند مشکلات را حل کنند و ناهماهنگی‌هایی موجود، نشان از نارسا و ناقص بودن برنامه‌ها دارد.
فخرالدین یادآور شد: به همین دلیل اجماع کلی روی اصول حاکم بر اسناد آمایش سرزمین تهیه شده دیده نمی شود از این رو 18 سند آمایش با 18 خروجی تدوین شده است.
معاون اطلاعات و آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد ادامه داد: ایرادها و کاستی‌های سند آمایش استان‌ها را بررسی کردیم که برخی از این کاستی‌ها در تصمیم‌سازی‌ها و مطالعات اولیه رخ داده است.
فخرالدین خاطرنشان کرد: در مجموع در مرحله پایان مطالعات سند آمایش هر استان بحث‌هایی وجود دارد و با بررسی‌هایی که در خروجی‌های این برنامه‌ها شده، نداشتن اجماع نسبت به فلسفه، مفاهیم، نقش، جایگاه و مبانی نظری آمایش سرزمین مشاهده می‌شود که یک آسیب است.
وی در عین حال ، طراحی و استقرار نظام نظارت و پشتیبانی برای پیشبرد مطالعات با هدف رفع موانع در هنگام اجرای سند آمایش را ضروری عنوان کرد و گفت: شرح خدمات یکسانی برای 31 استان تهیه شده اما در برخی استان‌ها عوامل طبیعی پایه و محور است و در برخی استان‌ها، نیروی انسانی محور است.
این مسئول تاکید کرد : باید سند آمایش سرزمین بر اساس ویژگی‌های هر استان تدوین شود و تا زمانی که در تدوین سند آمایش به شرح خدمات و چارچوب تعیین شده پای‌بند نباشیم نتیجه ای جامع بدست نمی آید.
1968*2047*خبرنگار : محمودرضارحمانی ** انتشار : عباسقلی اشکورجیری

انتهای پیام /* 
  • علیرضا آیت اللهی
مدیرکل میراث فرهنگی یزد خبر داد:

حضور ۹۵۰ گردشگر از ۳۳ ملیت در آیین عزاداری یزدی‌ها

فاطمه دانش یزدی
شناسهٔ خبر: 4105644 - 
یزد- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از حضور بیش از ۹۵۰ گردشگر از ۳۳ ملیت در آیین عزاداری یزدی ها در دهه اول محرم خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، فاطمه دانش یزدی امروز در هجدهمین نشست سرمایه گذاری استان یزد با موضوع بررسی فرصت ‌های سرمایه گذاری بعد از ثبت جهانی شهر یزد اظهار داشت: ثبت جهانی شهر یزد فرصتی راهگشا برای رونق گردشگری و افزایش درآمدهای استان است.

وی با بیان اینکه در سال ۸۴ پرونده ثبت ملی انجام شد و در ۱۸ تیرماه سال جاری پرونده ثبت جهانی در چهل و یکمین اجلاس یونسکو به ثبت رسید، ادامه داد: استان یزد از نظر جاذبه های گردشگری مذهبی و دینی برای دنیا شناخته شده است به طوری که در سال جاری بیش از ۹۵۰ گردشگر از ۳۳ ملیت در آیین عزداری یزدی‌ها حضور یافتند.

دانش یزدی با بیان اینکه این آمار در سال گذشته ۶۸۰ نفر بوده است، اضافه کرد: آمار گردشگران خارجی در سال جاری با رشد ۳۵ درصدی مواجه شده و این گردشگران تنها از طریق ثبت نام تورهای بازدید از مراسم محرم به یزد آمدند.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد با بیان اینکه گردشگری سلامت و پزشکی نیز از دیگر شاخصه های گردشگری در استان به شمار می رود، افزود: از سال ۹۲ تا سال گذشته حضور گردشگران خارجی در این زمینه در استان با رشد ۹ برابری همراه بوده به نحوی که از ۲۳ هزار به ۱۱۳ هزار نفر افزایش ‌یافته است و امیدواریم در سال جاری این رشد به ۲۰ درصد برسد.

وی همچنین به تشریح زیرساخت های موجود استان در زمینه جذب گردشگر پرداخت و عنوان کرد: پیش بینی شده تا در مدت چهار سال آینده، تعداد واحدهای اقامتگاهی استان به ۱۲۵ واحد برسد که این امر مستلزم تامین بستر و حمایت از سرمایه گذاران در این بخش است.

دانش یزدی با بیان اینکه در حال حاضر نیز در منطقه ثبت شده، ۲۱ سفره ‌خانه سنتی وجود دارد، افزود: همچنین ۲۱ واحد بومگردی در این محدوده برای پذیرایی از مسافران آماده شده است.

وی همچنین بیان داشت: در زمینه هتل‌ها نیز استان یزد هتل پنج ستاره ندارد اما در حال حاضر ۲۹ هتل در دست احداث است که از سال های قبل اقدام به سرمایه گذاری شده و به دلیل تواقفی که در روند کار صورت گرفته، نیاز به حمایت دولت برای تکمیل پروژه و بهره برداری است.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد با بیان اینکه در چشم انداز سند توسعه گردشگری سال ۱۴۰۴ یزد باید استانی نمونه درصنعت گردشگری باشد، اظهار داشت: تخصیص ردیف اعتباری ویژه برای حفاظت و مرمت بافت تاریخی یزد و نیز تعیین تکلیف دستگاه های ذیربط، طرح جایگزینی پارکینگ درون محله ای به جای پارکینگ اختصاصی در بافت تاریخی جهانی یزد و همکاری دستگاه‌های عضو ستاد اجرایی خدمات سفر و سایر دستگاه‌های مرتبط در پیگیری و به ثمر رساندن برنامه های طرح پنج ساله خوش آمدگویی به یزد از الزامات دستیابی به چشم انداز است.

  • علیرضا آیت اللهی

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد:


مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در استان یزد مستقر می‌شود


 ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد با تاکید بر لزوم تجهیز آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک یزد به تکنولوژی روز دنیا، گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در استان یزد مستقر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، محمدرضا نقصان‌محمدی پیش از ظهر امروز در آیین تکریم و معارفه مدیران پیشین و جدید آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان یزد با تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) و با اشاره به اینکه منابع انسانی و ابزار و ادوات دو چیزی است که در آزمایشگاه فنی و مکانیکی استان یزد باید به آن توجه شود، اظهار داشت: زمانی که منابع انسانی و ابزار و ادوات مرکز فراهم باشد می‌توان بدون هیچ مشکلی و به بهترین نحو کارها را پیشبرد و به اهداف مورد نظر نزدیک شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد با بیان اینکه رسالت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان یزد بسیار فراتر از انجام یک آزمایش است، تصریح کرد: مسئولان باید به ‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که این مرکز طبق تکنولوژی‌های روز دنیا پیش‌روی کند تا در انجام امور محوله از دیگر کشورها عقب نمانیم.

رئیس شورای حمل‌ونقل استان یزد خاطرنشان کرد: افرادی که در این مرکز مشغول به فعالیت هستند به ‌نوعی راهبری کنترل کیفی پروژه‌های عمرانی را دست دارند، پس این مسئله نشان از اهمیت کار این عزیزان دارد و باید مشکلاتی که در سر راه آنها برای انجام فعالیت وجود دارد با پیگیری‌های مستمر مرتفع شود.

وی از استقرار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در استان یزد در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: این مرکز در رابطه با بخش راه و ساختمان فعالیت دارد و به دلیل موقعیت استراتژیک، جغرافیایی و بار ترافیکی استان یزد می تواند با پیوند به سایر دستگاه‌های مرتبط با راه و شهرسازی فعالیت‌های بسیار خوبی در سطح کشور و استان یزد انجام دهد.

نقصان محمدی عملیاتی شدن آزادراه نطنز – یزد - انار از ابتدای امسال را یکی از کارهای بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: در این زمینه نیز نقش آزمایشگاه فنی و مکانیکی خاک دو چندان است زیرا این ‌یکی از پروژه‌ای مهم راه‌سازی در سطح ملی است.

انتهای پیام/

  • علیرضا آیت اللهی

رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران:

زمینه جذب گردشگر پایدار برای استان یزد فراهم شود

شناسه خبر: 1536109 سرویس: استانها
بازدید استرکیش لاروش رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران از بافت تاریخی یزد



رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران با تاکید بر افزایش زیرساخت‌های گردشگری در استان یزد، گفت: لازم است زمینه جذب گردشگر پایدار در یزد فراهم شود.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، استرکیش لاروش پس از بازدید از بافت تاریخی یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگاران یزد، این شهر را یکی از ارزش‌های بسیار بالای تاریخی در جهان دانست و اظهار داشت: شهر یزد دارای ویژگی های بسیار خاص و منحصر به‌فرد است که سبب شده این شهر در جهان به عنوان یک شهر کم‌نظیر مطرح شود.

 

وی به ثبت جهانی بافت تاریخی یزد اشاره کرد و ادامه داد: معرفی آثار تاریخی به جهانیان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و الان با ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در یونسکو، زمینه این معرفی و تبلیغات در این زمینه به بهترین نحو فراهم شده است.

 

رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران تصریح کرد: الان به خودی خود این شهر در حال تبلیغ است چرا که وقتی یک شهر به ثبت جهانی یونسکو می‌رسد، همه افراد متخصص و دانشمند مرتبط با آن اقدام به معرفی آن می‌کنند.

 

لاروش به افزایش قابل توجه تعداد گردشگران خارجی یزد اشاره کرد و افزود: با این وجود لازم است که زیرساختهای لازم در زمینه افزایش تعداد گردشگران نسبت به رقم فعلی ایجاد شود.

 

وی وجود گردگشری پایدار را یکی از لازمه ها و نیازهای شهر جهانی یزد دانست و خاطرنشان کرد: باید اقدامات لازم در زمینه جذب گردشگر پایدار را انجام داد تا شاهد پیشرفت هرچه بیشتر یزد در این زمینه باشیم.

 

رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران جهانی‌شدن یک شهر را زمینه‌ای برای احترام بیشتر جهانیان به آن شهر دانست و خاطرنشان کرد: مدیریت و حفاظت از آثار تاریخی یزد به ویژه محدوده‌ای که به ثبت جهانی رسیده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

لاروش ادامه داد: در ارتباط با حفاظت از بافت تاریخی یزد باید به بحث افزایش اطلاعات عمومی به‌ویژه در بین مردم توجه ویژه ای داشت و از ابزارهای لازم در این زمینه استفاده شود.

 

انتهای پیام/

  • علیرضا آیت اللهی