تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها

۲۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

کد خبر: 526429   

نگاهی به یکی از عمارت‌های زیبای ایران؛

مسجد جامع فهرج یزد ، مسجدی که پس از گذشت 1400 سال همچنان حیات در آن جاری است.

به گزارش ایلنا، مساجد در فرهنگ اسلامی از جمله عمارت‌های مقدس و ارزشمندی هستند که سازندگان آن در هر دوره‌ زمانی از حداکثر هنر معماری و طراحی خود استفاده می‌کردند تا بنایی در شأن آن ایجاد کنند.
 
این مسئله از بدو ظهور اسلام از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و می‌توان در آثار بر جای مانده از قرون مختلف، نمونه‌های تحسین برانگیز معماری را به خوبی در آنها مشاهده کرد.
 
مسجد جامع فهرج یزد، یکی از این عمارت‌های زیبای تاریخی در کشورمان است که بعضی از باستان‌شناسان قدمتی 1400 ساله به آن داده‌اند.
 
این بنا که مربوط به نیمه اول قرن اول هجری است، پس از فتح یزد به دست سپاهیان اسلام بنا شد و اکنون تنها مسجدی در جهان اسلام است که ساختمان آن از ابتدا تاکنون تغییری نکرده است .
 
مسجد کهن فهرج که در 30 آذرماه سال 1349 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده، دارای هشت ستون بزرگ، شبستان کوچک و مناره گلی نه چندان بلند است که در قرن سوم به بنای اصلی اضافه شده است .
 
در نخستین نگاه، مسجد هیچ شباهتی به مساجد دیگر ندارد، نه گنبدی، نه کاشی‌کاری، نه کتیبه‌ای و نه محرابی اما چیزی فراتر از این‌ها یعنی روح، همان نفخه‌ای که در گل آدمی دمیده شد و خلقت آدم را رقم زد، در اوست .
 
این بنا از سادگی و بی‌آلایشی خاصی برخوردار است و کاملاً به سبک و سیاق معماری عصر ساسانی بنا شده، آن گونه که تزیینات گچبری شکنجی، قوس‌های ناری، تاق‌های ناوی و آهنگ به کار رفته در مسجد جامع فهرج این موضوع را تایید می‌کند .
 
از دیگر ویژگی‌های جالب این مسجد می‌توان به طرح درهایی با نقوش ساسانی اشاره کرد که بر دیوارهای مسجد برجای مانده است. احتمالاً معمار می‌خواسته در دورانی که ساخت درهای پر تجمل مرسوم نبوده، اثری از درهای زیبای کهن برجای بگذارد .
 
مسجد جامع فهرج در 25 کیلومتری جنوب شرقی استان یزد در روستای فهرج واقع شده که برای بازدید از این بنای تاریخی لازم است از خروجی یزد به سمت استان کرمان رفته و در مسیر شهرستان بافق، پس از طی مسافتی حدود 17 کیلومتر، این مکان تاریخی و ارزشمند را مشاهده کنید .

ایرانمسجد جامعمعماریهنرفرهنگ اسلامی
  • علیرضا آیت اللهی
تاریخ انتشار: 28 مرداد 1396 - 01:56

مهندس ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ثبت جهانی یزد نشان داد جامعه جهانی به ارزش این شهر پی برده است گفت: ساختمان‌های ارزشمند شهر یزد در معرض تهدید و تخریب هستند که باید جلوی آن گرفته شود.


پیشنهاد معرفی ویژگی‌های شهر یزد در کتاب‌های درسی دانش آموزان 
 
 

به گفته وی شهر یزد یکی از منحصر به فردترین نمونه‌های عینی تمدن ایرانشهری است و ثبت جهانی این شهر در یونسکو یکی از مهم‌ترین افتخاراتی بود که نصیب شهرسازان شد و اقدام یزد در مقیاس خودش منحصر به فرد است.

وی افزود: یزد نمونه تمام عیار همزیستی انسان با شرایط اقلیمی خاص است. این شهر مثال بی‌نظیری برای معماران و شهرسازان در این خصوص است که انسان چطور می تواند با طبیعت همنشینی و سازگاری کند و بر این واقعیت تاکید دارد که این نمونه منحصر به فرد دارای ارزشی است که باید به آن توجه کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: توافق کرده ایم که برنامه جامع حفاظت برای این منطقه تهیه و آن را اجرایی کنیم تا این اثر ثبت شده جهانی را از وضعیتی که هم اکنون با آن مواجه است نجات دهیم.

ایزدی افزود: یکی از چالش‌های کنونی شهر یزد جابه‌جایی ساکنین اصلی است. از سوی دیگر زیرساخت‌های این شهر متناسب با زندگی امروز نیست و باید زیرساخت‌های منطقه از جمله شبکه‌های آب، برق، گاز، روشنایی و غیره ارتقا پیدا کند.

وی با بیان اینکه ساختمان‌های ارزشمند شهر یزد در حال تهدید و تخریب هستند گفت: مرمت بناهای تاریخی باید با قوت بیشتری ادامه یابد و تلاش کنیم با توجه به این رویداد مهم، مسیر ورود جهانگردان را تسهیل  و امکاناتی برای گردشگران ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با ابراز خرسندی از اینکه  موج مثبتی در شهر برای ایجاد مراکز اقامتی ایجاد شده است گفت: باید در سایر ابعاد هم امکانات فراهم شود. رستوران‌ها و هتل‌ها در شکل‌های مختلف باید خدمات بدهند تا ضمن اطلاع‌رسانی خوب امکان جذب گردشگران به این شهر فراهم شود.

ایزدی پیشنهاد کرد: در کتاب‌های درسی، ویژگی‌های شهر یزد معرفی شود تا دانش آموزان از سنین پایین با این شهر آشنا شوند.

  • علیرضا آیت اللهی

تعطیلات کجا برویم؟

یک تیر و چند نشان در سفر به باغ‌شهر مهریز

 مهریز



مهریز، شهرستانی با جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی زیبا است که نه تنها گردشگران بلکه بسیاری از مردم شهرهای مجاور را در تعطیلات پایان هفته به سوی خود می‌کشاند و می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری استان یزد مطرح و مورد توجه باشد.

به گزارش ایسنا، استان یزد را بسیاری از گردشگران با جاذبه‌های تاریخی و میراث فرهنگی آن می‌شناسند اما این استان کویری در همه نقاط خود دارای جاذبه‌های طبیعی زیبایی است که تماشای آنها برای هر گردشگری خالی از لطف نیست و مهریز مجموعه‌ای از این جاذبه‌هاست .

از مرکز استان یزد به سمت جنوب که حرکت می‌کنیم، در فاصله ۶۰ کیلومتری از شهر یزد، شهرستانی قرار دارد به نام مهریز که نه ‌تنها منطقه‌ای باستانی با تاریخی کهن است بلکه به ‌واسطه آب‌ و هوای نسبتاً بهتر نسبت به مرکز استان و وجود باغ‌های سرسبز و جاذبه‌های طبیعی به «باغ‌شهر یزد» معروف شده است .

بسیاری از مردم یزد به ‌ویژه آنها که اصالتاً مهریزی هستند و به دلایل مختلف به شهر یزد مهاجرت کرده و در آنجا ساکن هستند، آخر هفته‌های خود را در این شهر باستانی و روستاهای خوش آب‌ و هوای آن می‌گذرانند .

در واقع سفر به مهریز، آن ‌هم در آخر هفته‌ای با هوای داغ، علاوه بر این که فرار از شلوغی شهر و گرمای هوا و پناه بردن به منطقه‌ای چند درجه خنک‌تر است، به منزله‌ی یک تیر و چند نشان است زیرا آنهایی هم که به دنبال تماشا و لذت بردن از آخر هفته‌های خود هستند می‌توانند با سفر به مهریز مجموعه‌ای از کوه‌ها، چشمه‌ها، باغ‌ها، قلاع و بوستان‌ها و مناطق کویری را کنار یکدیگر به تماشا بنشینند .

کوه‌ریگ و معجزه‌های درمانی آن

«کوه‌ریگ» یکی از جاذبه‌های طبیعی مهریز است که معجزات درمانی بسیاری برای آنها که از دردهای عضلانی رنج می‌برند دارد.

کوه‌ریگ به‌ ویژه در این روزهای گرم تابستان همانند مطب اطبای متخصص، شلوغ است و بیمارانی که از درد پا و کمر همیشه نالانند، دمی خود را به ریگ‌های داغ این تپه ماسه‌ای می‌سپارند تا هم تفریحی کرده باشند و هم مسکنی برای دردهای خود یافته باشند .

این ریگزار محدود در بین کوه‌های نزدیک به مهریز به دلیل خاصیت‌هایی که از نور خورشید به دست می‌آورد، تسکین‌دهنده دردهای عضلانی است و بسیاری معتقد هستند که هممانند داروهای قوی معجزه می‌کند .

این جاذبه طبیعی در طول سالیان طولانی و در چند صد سال پیش بر اثر وزش باد و جمع شدن توده‌های عظیمی از شن در کنار کوهی به وجود آمده و اکنون به یک منطقه تفریحی و ورزشی برای جوانان و خانواده‌ها تبدیل شده است .

به این دلیل که بسیاری از مردم معتقد هستند داغی ریگ‌های این منطقه می‌تواند دردهای عضلانی پا و کمر را از بین ببرد، سالانه تعداد زیادی از گردشگران از این منطقه به ‌عنوان یک منطقه گردشگری درمانی استفاده می‌کنند .

این روزها به دنبال ساخت آلاچیق، سرویس‌های بهداشتی و برخی دیگر از امکانات مورد نیاز گردشگران، در روزهای پایانی هفته تعداد زیادی از مردم را به این منطقه می‌کشاند .

آنها که تجربه بیشتری در سفر به کوه‌ریگ دارند اغلب توصیه می‌کنند که بهترین زمان برای بالا رفتن از این کوه ریگی، عصر و حوالی غروب است زیرا در این ساعات ضمن این که تابش مستقیم نور خورشید دیگر برای گردشگران آزاردهنده نیست، شن‌ها نیز گرمای خورشید در طول روز را در خود ذخیره کرده‌اند .

اغلب مردم روزهای پایانی هفته، شام ساده‌ای فراهم می‌کنند و به سمت کوه‌ ریگ حرکت می‌کنند، هنگام عصر ابتدا از تپه شنی بالا می‌روند و تفریح می‌کنند و بعد از آن در آلاچیق‌هایی که گرداگرد این تپه ساخته شده، در کنار خانواده به صرف شام می‌پردازند .

تکمیل لذت سفر به مهریز در چشمه غربالبیز

برخی از آنهایی که تعطیلات آخر هفته خود را در مهریز سپری می‌کنند، علاوه بر کوه‌ریگ می‌توانند با پیمودن فاصله‌ای کوتاه از جاذبه‌های دیگر مهریز دیدن کنند و دمی در این فضاهای خوش آب و هوا بیاسایند .

چشمه «غربالبیز» و «باغ پهوان‌پور» از جمله این دیدنی‌های طبیعی شهر مهریز است که هر کدام پنج تا هشت کیلومتر از کوه‌ریگ فاصله دارند .

چشمه غربالبیز، چشمه‌ای کهن است و سنگ‌نگاره‌های اطراف این کوه گویای قدمت تاریخی این چشمه است . گرچه غربالبیز در اغلب ایام سال به دلیل خشکسالی، خشک است اما از طبیعتی زیبا برخوردار است و وجود سکوهای اقامتی و سرویس بهداشتی و غیره می‌تواند ساعاتی خوش در آخر هفته را برای مردمان خسته از کار و روزمرگی رقم بزند .

کمی آن‌سوتر با طی مسافتی نه چندان طولانی، باغ زیبا و رویایی پهلوان‌پور مهریز واقع شده است، باغی که قدم زدن در کنار درختان سر به فلک کشیده و رود کوچک جاری در آن در یک روز گرم تابستانی می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

هر چند در باغ پهلوان‌پور، امکاناتی مانند رستوران و کافی‌شاپ و سوئیت‌هایی برای اقامت نیز وجود دارد، اما می‌توان بدون اقامت گزیدن در این باغ، ساعت‌ها نیز در عمارت و باغ و باغچه‌های این باغ، اوقاتی دل‌انگیز را سپری کرد و از آن لذت برد .

درختان تبریزی سر به فلک کشیده، درختان انار و بادام و انواع میوه‌ها، باغچه‌هایی که مملو از گل‌های رز رنگی است و از همه مهم‌تر جوی کوچکی که در میان درختان راه گرفته، فضای این باغ را بسیار زیبا و رویایی کرده است و می‌تواند حتی در یک ظهر داغ تابستانی، مطبوع و دلچسب باشد .

باغ متعلق به یکی از تجار یزدی به نام علی پهلوان‌پور بوده است و قدمت آن به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد.

این باغ از بناهای مهم فرهنگی تاریخی است که طبیعت، هنر و معماری را در کنار هم دارد و به دلیل روان بودن آب از میان باغ و عبور آن از میان تنه‌های سپیدار و چنار، زیبایی خاصی به این باغ بخشیده است .

مساحت باغ پنج هکتار است که شامل یک مجموعه ورودی، ساختمان کوشک یا شربت‌خانه در بخش مرکزی، بنای زمستان‌خانه در بخش غربی، برج گلین در جنوب شرقی و اصطبل، انبار و کارگاه‌های قالی بافی و ریسندگی در بخش جنوبی است .

سبک معماری این باغ ترکیبی از معماری کوشکی و حیاط مرکزی است و درختان چنار در دو طرف جوی اصلی باغ قرار دارند . البته ساخت کوشک مربوط به دوره قاجار است که در سه سطح (دو طبقه و نیم) طراحی شده و زیبای ویژه‌ای از معماری ایرانی به نمایش گذاشته است .

ثبت جهانی باغ پهلوان‌پور مهریز در یونسکو

این بنا در تاریخ هفتم مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۳۳۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و پس از آن به همراه باغ دولت آباد و چند باغ ایرانی دیگر، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید .

باغ پهلوان‌پور در محله مزویرآباد مهریز واقع شده و آب جاری در این باغ از قنات مشهور به حسن‌آباد که اخیراً در قالب مجموعه‌ای از قنوات به ثبت جهانی رسیده، سرچشمه می‌گیرد و به‌جز باغ پهلوان پور به‌ طور مستقیم از هیچ ‌یک از باغ‌های منطقه عبور نمی‌کند .

آب قنات حسن‌آباد درختان چناری را که در حاشیه آن روییده‌اند، سیراب می‌کند. علاوه بر قنات ذکر شده این باغ از طریق دو رشته آب دیگر به نام قنات شاه حسینی و قنات مزویر آباد، آبیاری می‌شود .

باغ دارای ۱۶ حق‌آبه است که هر ۱۲ روز یک‌بار به آن متعلق می‌گیرد که زمان هر حقابه بین ۱۰ تا ۱۱ دقیقه است که به آن «سبو» نیز گفته می‌شود .

دو طرف جوی اصلی باغ پهلوان پور درختان تنومند و سالخورده چنار قرار دارند، درختان مثمر باغ نیز شامل انار، بادام و خرمالو است و کاشت این درختان با توجه به گرمای زیاد استان یزد، نمایانگر آب ‌و هوای متفاوت نسبتاً خنک این منطقه است .

با طی کردن حدود ۴۰ کیلومتر از مرکز استان یزد، به‌راحتی می‌توان از این باغ ارزشمند، ‌ زیبا و نمونه بازدید کرد و در سایه‌سار درختان آن و در کنار جوی‌های روان و صدای آب، دمی فارغ از هیاهوی شهر آسود .

همچنین مسافرانی که خسته از روزهای پرکار پایان هفته بار سفر می‌بندند تا گوشه‌ای دنج بیابند و در آن به قول شاعر دمی بیاسایند، به‌طور قطع روستاهای ییلاقی مهریز برایشان یک پیشنهاد درجه یک است .

البته در کنار این‌ها، صدها جاذبه‌ طبیعی و تاریخی دیگر نیز در شهرستان مهریز وجود دارد و می‌توان برای لذت بردن از حضور در این مکان‌ها 10‌ها مدل را برنامه‌ریزی کرد اما به‌ طور قطع یکی از بهترین برنامه‌ریزی‌ها برای یک روز تعطیل، گذراندن صبح تا ساعتی بعد از صرف ناهار در غربالبیز، سپس قدم زدنی یک‌ساعته در باغ پهلوان پور مهریز و بعد از آن سپری کردن عصر و غروب در کوه‌ریگ است .

انتهای پیام

  • علیرضا آیت اللهی
  •  پنجشنبه / ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۷:۱۷
  •  دسته‌بندی: یزد
  •  کد خبر: 96051911827
  •  منبع : نمایندگی یزد

مشاور سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور:

فلسفه میراث فرهنگی حفظ میراث نسل گذشته برای نسل آینده است

یزد




مشاور سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به لزوم تداوم همکاری و هم فکری مسیولین در راستای جهانی ماندن، گفت: فلسفه میراث فرهنگی حفظ میراث نسل گذشته برای نسل آینده است .

به گزارش ایسنا،«سید هادی احمدی» در همایش ملی حقوق شهروندی که به میزبانی استان یزد برگزار شد، با اشاره به همکاری و تلاش همه مسیولین در راستای ثبت جهانی یزد اظهارکرد: برای اولین بار بود که تمام نهادهای شهری دست به دست یکدیگر دادند و به ثبت جهانی یزد کمک کردند .

وی با بیان این‌که اگر همان روحیه هم افزایی بین نهادهای اجرایی و مردم بعد از ثبت جهانی وجود نداشته باشد این خاطره شیرین در کام مردم تلخ خواهد شد تصریح کرد: بنابراین لازم است همچنان مسئولان در راستای جهانی ماندن و رفع نیازها بایکدیگر همکاری و هم فکری کنند .

احمدی با اشاره به این که فلسفه میراث فرهنگی، حفظ میراث نسل گذشته برای نسل آینده است گفت: این یک تکلیف قانونی به عنوان حقوق شهروندی است که در قانون تصویب شده است .

مشاور سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، با بیان این که یزدی ها شهروند شهر جهانی نشدند بلکه تمام مردم جهان هستند که شهروند شهر یزد شدند تصریح کرد: در حقیقت یزدی ها با ثبت جهانی شهر خود اجازه دادند که تمام مردم جهان شهروند یزد شوند و تمام حق و حقوقی که شهروند یزدی دارد را داشته باشند .

وی با بیان این که یزد توسط سازندگانش، ساکنان و محافظان خود به جهان تاریخ تمدن بشری تقدیم شد اظهارکرد: در غیر این صورت هیچ اثری ثبت جهانی نمی شود.

احمدی در ادامه خاطرنشان کرد: این که پیروان سه ادیان می توانند در این شهر در کنار هم تمام حقوق شهروندی خود را داشته و قرن ها در کناریکدیگر زندگی کنند، قابلیت الگوبرداری دارد.

وی با بیان این که یزدی بودن در این مرحله و مرحله قبل از ثبت جهانی یک افتخار محسوب می شود اظهارکرد: همان گونه که حفظ کالبد و میراث شهریزد برای رسیدن به جهانی شدن کار سختی بود، حفظ این افتخار و ستاره ها هم کار سختی است و شایدگاهی نیاز به از خودگذشتگی یزدی ها داشته باشد.

احمدی در پایان با بیان این که شما مردم یزد از صمیم قلب این شهر را به نسل حاضر و نسل آینده تقدیم کردید خاطرنشان کرد: بنابراین انتظاری که همه شهروندان شهر یزد در تمام جهان از یزد دارند این است که یزد با استاندارد جهانی اداره شود و همه بتوانند با استاندارد جهانی این شهر را ببینند.


انتهای پیام

  • علیرضا آیت اللهی
تعطیلات آخر هفته کجا برویم؟

یک تیر و چند نشان در سفربه باغ‌شهر یزد

کوه‌ریگ و معجزه‌های درمانی

جاذبه های گردشگری یزد
شناسهٔ خبر: 4054291 - 
استان یزد را با جاذبه‌های تاریخی و میراث فرهنگی می‌شناسند اما در همه نقاط استان جاذبه‌های طبیعی نیز وجود دارد که تماشای آن خالی از لطف نیست و مهریز مجموعه‌ای از این جاذبه‌هاست.

خبرگزاری مهر ـ گروه استان‌ها: از مرکز استان یزد به سمت جنوب که حرکت کنیم، در فاصله ۶۰ کیلومتری از شهر یزد، شهرستانی قرار دارد به نام مهریز که نه‌تنها منطقه‌ای باستانی با تاریخی کهن است بلکه به‌واسطه آب‌وهوای نسبتاً بهتر نسبت به مرکز استان و وجود باغ‌های سرسبز و جاذبه‌های طبیعی به «باغ‌شهر یزد» معروف شده است.

بسیاری از مردم یزد به‌ویژه آن‌ها که اصالتاً مهریزی هستند و به دلایل مختلف به شهر یزد مهاجرت کرده و در آنجا زندگی می‌کنند، آخر هفته‌های خود را در این شهر باستانی و روستاهای خوش آب‌وهوای آن می‌گذرانند.

در واقع سفر به مهریز، آن‌هم در آخر هفته‌ای با هوای داغ، علاوه بر اینکه فرار از شلوغی شهر و گرمای هوا و پناه بردن به منطقه‌ای چند درجه خنک‌تر است، تیری با چند نشان است زیرا آن‌ها که در پی تماشا و لذت بردن از آخر هفته‌های خود هستند، می‌توانند مجموعه‌ای از کوه و چشمه و کویر و باغ و قلعه و بوستان را کنار هم به تماشا بنشینند.

کوه‌ریگ تفرجگاهی برای کاهش دردهای عضلانی

یکی از جاذبه‌های طبیعی مهریز که معجزات درمانی بسیاری دارد برای آن‌ها که از دردهای عضلانی رنج می‌برند، «کوه‌ریگ» است.

کوه‌ریگ به‌ویژه در این روزهای گرم تابستان همانند مطب اطبای متخصص شلوغ است و بیمارانی که از درد پا و کمر همیشه نالانند، دمی خود را به ریگ‌های داغ این تپه ماسه‌ای می‌سپارند تا هم تفریحی کرده باشند و هم مسکنی برای دردهای خود یافته باشند.

کوه ریگ مهریز به دلیل خاصیت‌هایی که از نور خورشید به دست می‌آورد، تسکین‌دهنده دردهای عضلانی است و بسیاری معتقدند مانند داروهای قوی معجزه می‌کند.

تفرجگاه کوه ریگ، تنها تپه شنی طبیعی استان یزد است و در واقع تلی از ماسه‌های تمیز و بدون خاک است که به‌صورت تپه بسیار بزرگی در نزدیکی یکی از کوه‌های شهر مهریز قرار دارد.

ریگ‌های این کوه به دلیل تابش مستقیم نور خورشید، داغ می‌شود و به دلیل ریگ بودن تپه، کوهنوردان را اغلب تا نیمی از پا در ریگ‌های داغ فرو می‌برد.کوه ریگ در طول سالیان طولانی و در چند صد سال پیش بر اثر وزش باد و جمع شدن توده‌های عظیمی از شن کنار یک کوه به وجود آمده و اکنون به یک منطقه تفریحی و ورزشی برای جوانان و خانواده‌ها تبدیل شده است.

به همین دلیل بسیاری از مردم معتقدند، داغی ریگ‌ها می‌تواند دردهای عضلانی پا و کمر را از بین ببرد که همین امر سبب شده سالانه تعداد زیادی از گردشگران از این منطقه به‌عنوان یک منطقه گردشگری درمانی استفاده کنند.

کوه ریگ در طول سالیان طولانی و در چند صدسال پیش بر اثر وزش باد و جمع شدن توده‌های عظیمی از شن کنار یک کوه به وجود آمده و اکنون به یک منطقه تفریحی و ورزشی برای جوانان و خانواده‌ها تبدیل شده است.

ساخت آلاچیق، سرویس‌های بهداشتی و برخی دیگر از امکانات موردنیاز گردشگران، در روزهای پایانی هفته تعداد زیادی از مردم را به این منطقه می‌کشاند.

آنها که تجربه بیشتری در سفر به کوه‌ریگ دارند اغلب توصیه می‌کنند که بهترین زمان برای بالا رفتن از این کوه ریگی، عصر و حوالی غروب است زیرا در این ساعت شن‌ها همه گرمای خورشید در طول روز را در خود ذخیره کرده‌اند ضمن اینکه تابش مستقیم نور خورشید دیگر برای گردشگران آزاردهنده نیست.

اغلب مردم روزهای پایانی هفته، شام ساده‌ای فراهم می‌کنند به سمت کوه‌ریگ حرکت می‌کنند، هنگام عصر ابتدا از تپه شنی بالا می‌روند و تفریح می‌کنند و بعد از آن در آلاچیق‌هایی که گرداگرد این تپه ساخته شده، در کنار خانواده به صرف شام می‌پردازند.

چشمه غربالبیز و باغ پهلوان‌پور مهریز لذت حضور در کوه‌ریگ را تکمیل می‌کند

کسانی که آخر هفته خود را به مهریز می‌روند علاوه بر کوه‌ریگ می‌توانند با طی فاصله‌ای کوتاه از جاذبه‌های دیگر نیز بازدید کرده و دمی در آنجا بیاسایند.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی مهریز که فاصله چندانی از کوه‌ریگ ندارند می‌توان به چشمه «غربالبیز» و «باغ پهوان‌پور» مهریز اشاره کرد که هر دو حدود پنج تا هشت کیلومتر از کوه‌ریگ فاصله دارند.

چشمه غربالبیز چشمه‌ای کهن است و سنگ‌نگاره‌های اطراف این کوه گویای قدمت تاریخی این چشمه است.

گرچه غربالبیز در اغلب ایام سال به دلیل خشکسالی خشک است اما طبیعت آن زیباست و وجود سکوهای اقامت، سرویس بهداشتی و ... می‌تواند ساعاتی خوش در آخر هفته برای مردم خسته از کار و روزمرگی رقم بزند.

کمی آنسوتر با طی مسافتی نه چندان طولانی، باغ زیبا و رویایی پهلوان‌پور مهریز، قدم زدن در یک روز تابستانی در کنار درختان سر به فلک کشیده و رود کوچک جاری در این باغ را لذت‌بخش می‌کند.

قدم زدن در باغ پهلوان‌پور حتی در یک ظهر داغ تابستانی هم دلچسب است

در باغ پهلوان‌پور مهریز امکان اقامت و اطراق نیم‌روزه وجود ندارد اما می‌توان ساعت‌ها در عمارت و باغ و باغچه آن اوقات را سپری کرد و از آن لذت برد.

در این باغ نیز سرویس‌های بهداشتی، رستوران، کافی‌شاپ و سوئیت‌هایی برای اقامت بیش از یک روز وجود دارد.

درختان تبریزی سر به فلک کشیده، درختان انار و بادام و انواع میوه‌ها، باغچه‌هایی که مملو از گل‌های رز رنگی است و از همه مهم‌تر جوی کوچکی که در میان درختان راه گرفته، فضای این باغ را بسیار زیبا و رویایی کرده است و می‌تواند حتی در یک ظهر داغ تابستانی، مطبوع و دلچسب باشد.

قدمت باغ پهلوان پور به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد و این باغ متعلق به یکی از تجار یزدی به نام علی پهلوان‌پور بوده است.

این باغ از بناهای مهم فرهنگی تاریخی است که طبیعت، هنر و معماری را در کنار هم دارد و به دلیل روان بودن آب از میان باغ و عبور آن از میان تنه‌های سپیدار و چنار، زیبایی خاصی به این باغ بخشیده است.

مساحت باغ پنج هکتار است که شامل یک مجموعه ورودی، ساختمان کوشک یا شربت‌خانه در بخش مرکزی، بنای زمستان‌خانه در بخش غربی، برج گلین در جنوب شرقی و اصطبل، انبار و کارگاه‌های قالی بافی و ریسندگی در بخش جنوبی است.

سبک معماری این باغ ترکیبی از معماری کوشکی و حیاط مرکزی است و درختان چنار در دو طرف جوی اصلی باغ قرار دارند.

ساخت کوشک مربوط به دوره قاجار است که در سه سطح (دو طبقه و نیم) طراحی شده و زیبای ویژه‌ای از معماری ایرانی به نمایش گذاشته است.

ثبت جهانی باغ پهلوان‌پور به همراه ۸ باغ ایرانی دیگر

این بنا در تاریخ هفتم مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۳۳۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و پس از آن به همراه باغ دولت آباد و چند باغ ایرانی دیگر، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

باغ پهلوان پور در محله مزویرآباد مهریز واقع شده و آب جاری در این باغ از قنات مشهور به حسن‌آباد سرچشمه می‌گیرد و به‌جز باغ پهلوان پور به‌طور مستقیم از هیچ‌یک از باغ‌های منطقه عبور نمی‌کند.

آب قنات حسن‌آباد درختان چناری را که در حاشیه آن روییده‌اند، سیراب می‌کند. علاوه بر قنات ذکر شده این باغ از طریق دو رشته آب دیگر به نام قنات شاه حسینی و قنات مزویر آباد، آبیاری می‌شود.

باغ دارای ۱۶ حقابه (سهمیه آب در اصطلاح محلی یزد حقابه نامیده می‌شود) است که هر ۱۲ روز یک‌بار به آن متعلق می‌گیرد که زمان هر حقابه بین ۱۰ الی ۱۱ دقیقه است که به آن «سبو» نیز گفته می‌شود.

دو طرف جوی اصلی باغ پهلوان پور درختان تنومند و سالخورده چنار قرار دارند. درختان مثمر باغ نیز شامل انار، بادام و خرمالو است و کاشت این درختان با توجه به گرمای زیاد استان یزد، نمایانگر آب‌وهوای متفاوت نسبتاً خنک این منطقه است.

با طی کردن حدود ۴۰ کیلومتر از مرکز استان یزد، به‌راحتی می‌توان از این باغ ارزشمند، ‌ زیبا و نمونه بازدید کرد و در سایه‌سار درختان آن و در کنار جوی‌های روان و صدای آب، دمی فارغ از هیاهوی شهر آسود.

این باغ در هر یک از فصل‌های سال، زیبایی‌های خاص خود را دارد، در بهار برگ‌های تازه و شکوفه‌های رنگارنگ و هوای ملایم، در تابستان خنکای آب و سایه‌ساز درختان، در پاییز برگ‌های هزار رنگ درختان و زمین پوشیده از برگ‌های زرد و نارنجی و زمستان، سکوت و درختان عریان و ... ساعات خاطره‌انگیزی برای همگان رقم می‌زند.

همچنین مسافرانی که خسته از روزهای پرکار پایان هفته بار سفر می‌بندند تا گوشه‌ای دنج بیابند و در آن به قول شاعر دمی بیاسایند، به‌طورقطع روستاها برایشان یک پیشنهاد درجه یک است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر در استان یزد حدود ۵۰ روستای هدف گردشگری وجود دارد که حداقل‌هایی برای سفر به این روستاها وجود دارد.

فاطمه دانش یزدی عنوان کرد: همه روستاهای هدف گردشگری حداقل یک جاذبه تاریخی یا طبیعی دارند و روستاهایی به‌عنوان هدف گردشگری معرفی‌شده‌اند که واقعاً جاذبه سفر در آن‌ها وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از روستاهای یزد، روستاهای باستانی هستند، افزود: حتی گردشگران خارجی برای اقامت در این روستا علاقه نشان می‌دهند.

در کنار این‌ها صدها جاذبه طبیعی و تاریخی دیگر در شهرستان مهریز وجود دارد و می‌توان برای لذت بردن از حضور در این مکان‌ها ده‌ها مدل برنامه‌ریزی کرد اما به‌طورقطع یکی از بهترین برنامه‌ریزی‌ها برای یک روز تعطیل، گذراندن صبح تا ساعتی بعد از صرف ناهار در غربالبیز، سپس قدم زدنی یک‌ساعته در باغ پهلوان پور مهریز و بعدازآن سپری کردن عصر و غروب در کوه‌ریگ است.

  • علیرضا آیت اللهی
تاریخ انتشار: 11 مرداد 1396 - 12:45
نماینده استان یزد درشورای عالی استانها تاکید کرد:

ثبت شهرتاریخی یزد در فهرست میراث جهانی؛ موفقیتی بزرگ برای کشور و استان یزد

کمیته میراث جهانی یونسکو، در چهل و یکمین اجلاس خود، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد که این ثبت موفقیتی بزرگ برای کشور و استان یزد است.


ثبت شهرتاریخی یزد در فهرست میراث جهانی؛ موفقیتی بزرگ برای کشور و استان یزد 
 
 

کمیته میراث جهانی یونسکو، در چهل و یکمین اجلاس خود، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد که این ثبت موفقیتی بزرگ برای کشور و استان یزد است.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی استان یزد، سید محمود میر ابوالقاسمی نماینده استان یزد درشورای عالی استانها اظهارداشت: کمیته میراث جهانی یونسکو، در چهل و یکمین اجلاس خود، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد که این ثبت موفقیتی بزرگ برای کشور و استان یزد است.

 وی گفت: این شهر به علت وسعت، یکپارچگی و حفظ اصالت تاریخی استفاده از مصالح بومی و مصرف کمترین انرژی درتولید بناهای خشتی و هماهنگی کامل با اقلیم سخت و خشن کویری درمیراث جهانی یونسکو به تثبت رسید.که جا دارد از زحمات و تلاش های بی وقفه عزیزانی که در به تثبت رساندن این اثر ملی و بین المللی تلاش خود را به کار بستند قدردانی می کنم.

 
نماینده استان یزد درشورای عالی استانها در ادامه کمبود آب را اولین مشکل استان دانست و تصریح کرد: خشکسالی های پی‌در‌پی و کمبود بارندگی باعث شده که اکثر قنات ها و چاه های کشاورزی خشک یا کم آب شوند. مردم مجبور شده اند جهت آبیاری مزارع از تانکر استفاده کنند.

 
میر ابوالقاسمی با اشاره به مشکلات بهداشتی 3 شهرستان بهاباد که دورترین شهرستان از مرکز استان است تصریح کرد: این مناطق از لحاظ داشتن پزشک متخصص و تجهیزات پزشکی به شدت درمضیقه هستند از وزیر محترم بهداشت درخواست توجه خاص به این موضوع را داریم.

 
وی در پایان سخنان خود به اقدامات اقدام خصمانه کنگره آمریکا در تصویب تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و آن را به شدت محکوم کرد و تاکید کرد: این مهم را نقض آشکار برجام می‌دانیم و از مجلس شورای اسلامی و دولت می‌خواهیم هر چه سریعتر نسبت به اقدامات متقابل و عملی که مصلحت نظام و مردم ایران است را اعمال کنند و از زیاده خواهی های دولت آمریکا جلوگیری کنند. همچنین بستن درهای مسجد الاقصا قبله اول مسلمین جهان توسط رژیم اشغالگر قدس را محکوم میکنیم و این عمل را جنایتی ضد انسانی و مخالف با روح ادیان الهی می دانیم.

  • علیرضا آیت اللهی
تاریخ: ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰کدخبر: ۱۳۹۶۰۵۱۰۰۰۲۰۱۲
رئیس حوزه هنری یزد:
تعاملات حاصل از ثبت جهانی یزد نباید به هویت و اصالت یزدی‌ها لطمه‌ بزند
رئیس حوزه هنری یزد با اشاره به ثبت جهانی یزد گفت: تعاملات حاصل از ثبت جهانی یزد نباید به هویت و اصالت یزدی‌ها لطمه‌ بزند.

محمدصادق کوچک‌زاده در مصاحبه با خبرگزاری فارس، با اشاره به اهمیت جهانی‌شدن بافت تاریخی یزد و اینکه باید به این رخداد مهم با دیدی بین‌المللی نگاه شود، گفت: این نگاه مستلزم رعایت بسیاری از مسائل در حوزه‌‌های مختلف ازجمله برنامه‌ریزی‌، زیرساخت‌ها و اعتبارات است.

وی افزود: یزد، همواره به‌عنوان خاستگاه یکی از درخشان‌ترین میراث‌های فرهنگی در دوره‌های مختلف تاریخی ایران مطرح بوده که امروز این هویت فرهنگی بر جهانیان هم پوشیده نمانده است.

رئیس حوزه هنری استان ادامه داد: با توجه به اینکه نگاه دنیا به این شهر، نگاه ویژه‌تری شده، مردم باید بیش‌ازپیش از این میراث ارزشمند مراقبت کنند و در حفظ و احیای آن بکوشند.

کوچک‌زاده با اشاره به اینکه ثبت جهانی کهن شهر خشت خام جهان، وظیفه و رسالت هنرمندان این شهر را هم سنگین‌تر می‌کند، خاطرنشان کرد: باید با فراهم ساختن زمینه مناسب برای هنرمندان، با زبان هنر و ابزار هنری ظرفیت‌های استان و دستاوردهای نظام اسلامی را برای جهانیان تبیین و فرهنگ یزدی که نمونه‌ای از فرهنگ غنی ایرانیان است را به نقاط مختلف دنیا صادر کرد.

وی افزود: دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و هنری باید مواظب باشند که تعاملات حاصل از این رویداد، به هویت و اصالت یزدی‌ها که در طول قرن‌ها پدید آمده، لطمه‌ نزند.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه بهره‌مندی از فرصت‌ها، صرفاً این نیست که از سازمان یونسکو درآمد و اعتباری نصیب استان شود، گفت: می‌توان با استفاده بهینه از این موقعیت، قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی که طی ادوار مختلف در هویت و فرهنگ یزد انباشته‌شده به دنیا معرفی کرد.

کوچک‌زاده بابیان اینکه ثبت جهانی یزد امتیازی است که به‌واسطه آن، این استان را دارای موقعیتی خاص و متفاوت‌تر از سایر شهرهای دنیا می‌کند، اظهار داشت: کسب این جایگاه بدون همت و پیگیری مسئولان مربوطه دست‌یافتنی نبود و همه ما باید قدردان این تلاش‌ها باشیم.

گفتنی است: شهر تاریخی یزد به‌عنوان یکی از نخستین شهرهای خشتی دنیا بعد از گذشت 9 سال از قرار گرفتن پرونده آن در فهرست میراث موقت جهانی، سرانجام تیرماه امسال در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که در شهر کراکوف لهستان برگزار شد، با اجماع اعضاء در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

انتهای پیام/3404

  • علیرضا آیت اللهی

معاون استاندار: ثبت جهانی یزد به عنوان نخستین شهر شیعه، اتفاقی بی نظیر است

یزد - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد گفت: ثبت جهانی بافت تاریخی یزد به‌عنوان نخستین شهر شیعه جهان در یونسکو با معنویت موجود و آیین ها و حیات آن، اتفاقی بزرگ، بی‌نظیر و بی سابقه است.

به گزارش ایرنا، سید محمدرضا سید حسینی روز دوشنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان افزود: زمانی این مسئله اهمیت پیدا می‌کند که در روزهای ابتدایی اجلاس اتفاقات و حاشیه‌هایی به وجود آمد که شرایط را سخت و پیچیده کرده بود.
وی افزود: ثبت جهانی بر اساس پرونده ای که در استان و کشور بسته شده مورد پذیرش یونسکو و جهان قرار گرفته و شامل فرهنگ و سنت های موجود در بافت بر مبنای پلان مدیریت همین استان است .
وی با اشاره به غیرقابل‌پیش‌بینی بودن روند ثبت جهانی یزد در یونسکو تصریح کرد : در این پرونده ما هر آنچه از زندگی و فرهنگ خود داشته‌ایم را به یونسکو ارائه و هیچ‌چیز اضافه و یا خلاف واقعی را عنوان نکرده‌ایم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد تأکید کرد: لازم است دستگاه‌های اجرایی استان اهمیت ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند و تلاش خود را در راستای حفظ این دستاورد به‌کارگیرند.
سیدحسینی درباره فعالیت جدی همه دستگاه‌های اجرایی استان در ادامه روند جهانی‌شدن گفت: برای رشد و ارتقاء گردشگری یزد در شهر جهانی می‌بایست چند کار فوری انجام شود که در مرحله اول باید کارگروه‌ها و کمیته‌های ویژه‌ای توسط دستگاه‌های اجرایی استان تشکیل بگیرد و تقسیم وظایف انجام شود.
سید حسینی اضافه کرد: تدوین برنامه راهبری عملیاتی اثر ثبت جهانی یا تعیین افق روشن بعد از ثبت جهانی ، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای عموم مردم به‌منظور آگاه‌سازی و ضرورت حفظ بافت تاریخی و ارزشمند یزد از جمله اقداماتی است که ضرورت دارد در کوتاه‌مدت صورت گیرد.
وی پیش بینی برای برگزاری یک کنفرانس جهانی و بین المللی در یزد ، آمادگی برای برپایی مراسم اهدای نشان شهر جهانی توسط مسئولان ارشد یونسکو به مسئولان ارشد کشور در مراسمی ویژه ، تعیین مکانی ویژه برای نصب اِلمان ثبت جهانی ، تعیین اعتبار ویژه برای پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی ، تبلیغات و آموزش به مردم و بویژه اهالی بافت تاریخی و تعریف کلید واژه ثبت جهانی روی سربرگ های ادارات را از دیگر فعالیت های ضروری عنوان کرد.
این مسئول با تاکید بر لزوم جدی گرفتن بحث ثبت جهانی از سوی مسئولان استان گفت: امسال برای مباحث ثبت جهانی شهر یزد 15 میلیارد ریال از سرجمع اعتبارات دستگاه‌های استان اختصاص خواهد یافت.
در این جلسه و در راستای اجرای مصوبات ثبت جهانی یزد ، تدوین برنامه منسجم و هماهنگ راهبری و عملیاتی در کارگروه تخصصی میراث فرهنگی ذیل شورای برنامه ریزی و توسعه برای تصویب نهایی مواردی نظیر کنفرانس بین المللی ، تدوین کتاب شهر جهانی یزد ، تقسیم کار دستگاهی ، برگزاری کلاس های آموزشی ویژه مردم ، مکان یابی لوح ثبت جهانی ، درج شعار کلیدی ثبت جهانی در سربرگ های اداری مصوب شد.
همچنین اختصاص اعتبار تا 15 میلیارد ریال به صورت استانی و پیگیری اعتبارات ملی برای پیاده سازی برنامه های بافت تاریخی جهانی شهر یزد نیز به تصویب اعضا رسید.
کمیته میراث جهانی یونسکو 18 تیر ماه در چهل و یکمین نشست خود درکراکوف لهستان، با اجماع، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی خود ثبت کرد. 
با ثبت شهر تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت می رسد که بیش از ٧٠٠ هکتار از اراضی شهر قدیمی یزد را در بر می گیرد. 

  • علیرضا آیت اللهی
  •  سه‌شنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ / ۰۴:۲۴
  •  دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  •  کد خبر: 96050905914
  •  خبرنگار : 71191

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

یزدِ جهانی را چطور مدیریت کنیم؟

فرهاد عزیزی مدیر کل امور پایگاه‌های ملی و جهانی



۱۸ تیرماه نخستین شهر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید و این افتخار برای ایران، نه تنها برای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پایان ماجرا نیست، که اول راه برای حفاظت و مدیریت یکپارچه در این شهر جهانی است.

به گزارش ایسنا، بنابراین این سوال مطرح است که اداره‌کل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی زیر نظر معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که تا امروز تجربه‌ی مدیریت و حفاظت محوطه‌های باستانی‌اش در حد میدان، قلعه، قنات، مسجد و محوطه‌های تاریخی بوده، براساس برنامه‌ریزی‌هایی که از زمان کاندیدا کردن این پرونده برای ثبت جهانی داشته تا امروز چطور می‌خواهد این محوطه‌ی جهانی را مدیریت کند تا براساس قوانین و ضوابط نه سیخ بسوزد و نه کباب؟

البته بیابان لوت به عنوان وسیع‌ترین محوطه‌های جهانی ایران را در حال حاضر نمی‌توان با شهر تاریخی یزد مقایسه کرد، چون در این محوطه‌ی وسیعِ تاریخی که در حریم سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی است، به جز حضور برخی علاقمندان به این گونه محیط‌ها و برگزاری برخی مسابقات آفرود تا قبل از ثبت جهانی‌اش؛ نه انسانی زندگی می‌کند و نه کسی ساخت‌وساز که قرار باشد هر روز مراقب رعایت اصول جهانی یک اثر یا محوطه‌ی تاریخی باشند.

۷۸ پایگاه میراث فرهنگی اواخر دهه ۷۰ تعطیل شدند

فرهاد عزیزی، مدیر امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه به ایسنا توضیح می‌دهد و کلید برنده‌ی سازمان میراث فرهنگی در این ثبت جهانی را همراهی و رضایت مردم ساکن در بافت تاریخی یزد می‌داند.

او داستان ثبت جهانی شهر تاریخی یزد را بسیار جالب می‌داند و می‌گوید: چند سال است که صحبت‌هایی درباره‌ی وضعیت پایگاه‌های ملی، اهمیت پایگاه‌ها و تاثیری که می‌توانند روی آثار در فهرست میراث جهانی داشته باشند، داریم. در واقع همه پایگاه‌های ملی دچار نوساناتی هستند و با بروز برخی اتفاقات غیرقابل جبرانی که در دولتِ گذشته در این حوزه رخ داد مانند انتقال اعتبار ملی پایگاه‌ها به سطح استانی، مهمترین آسیب‌ها به پایگاه‌های جهانی وارد شد که اعتبار آن‌ها به استان‌ها واگذار شد و حدود ۷۰ پایگاه ملی میراث‌فرهنگی مانند پایگاه شهر تاریخی یزد در سطح کشور و در سال ۷۸ تعطیل شدند.

وی با بیان این‌که خوشبختانه چند سال قبل از تعطیلی پایگاه میراث‌فرهنگی شهر یزد، همه‌ی بافتِ شهر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود، بیان می‌کند: تا آن زمان یک کار غلط رخ می‌داد و این‌که کارها و مطالعاتی برای این محوطه‌ی تاریخی انجام می‌شدند، اما کل محوطه را به عنوان یک بافت نمی‌دیدند و همه موارد و ویژگی‌ها را به عنوان پژوهش مدنظر قرار می‌دادند.

عزیزی ادامه می‌دهد: در سال ۹۳ و زمانی‌که بار دیگر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد راه‌اندازی شد، هیچ ساختمان و تشکلاتی در اختیار نداشتیم و محل استقرار نیز به مکان دیگری منتقل شد، هر چند زیاد امیدوار نبودیم که بتوانیم به خوبی جهش کنیم اما یک تیمِ قوی، مستقر و پژوهش‌های جدید انجام و به مرور پایگاه دوباره به طور کامل شکل گرفت، در ادامه به حوزه و شهر تاریخی یزد نیز به طور کامل اشراف داشتند.

او این پایگاه میراث فرهنگی را جزو نخستین پایگاه‌های تعطیل شده در اواخر دهه‌ی ۷۰ می‌داند و بیان می‌کند: اتفاقات و فرآیند چند سال تعطیلی پایگاه‌های ملی میراث فرهنگی منجر به ثبت جهانی این محوطه شد، بنابراین ثبت جهانی را می‌توان یکی از دستاوردهای مهم دولت دانست که کارشناسان به خوبی درباره‌ی آن جلو رفتند، تا توانستند شهر را برای ثبت جهانی به خوبی و درستی آماده کنند.

وی با تاکید بر این‌که تا پیش از انجام هر اقدامی برای آماده کردن شهر تاریخی یزد برای ثبت جهانی، شهر به طور کامل رها شده بود، بیان می‌کند: با این وجود و علی‌رغم انتظار بسیاری از کارشناسان و افراد خبره، خوشبختانه ثبت جهانی یزد به خوبی رخ داد.

او با بیان این‌که شهر تاریخی یزد پس از ثبت جهانی یک دوره جدید برای این شهر است، می‌گوید:  به لحاظ مدیریتی یزد یک شهر است، در برنامه‌ریزی‌ها نیز زمانی که یک اثر ثبت جهانی می‌شود علاوه بر ویژگی‌های شاخص و برجسته‌ی آن شهر، بحث مدیریت پیش می‌آید. در واقع هنگام ثبت جهانی یک پلان مدیریتی علاوه بر کارهای اجرایی؛ یک برنامه کلی تهیه می‌شود، برنامه‌ای که ثبت جهانی در آن نباید یک برنامه‌ریزی استراتژیک و بلند مدت داشته باشد.

شورای عالی معماری و شهرسازی آماده تهیه طرح جامع یزد

مدیر امور پایگاه‌های میراث جهانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌گوید: امروز این شهر تاریخی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده، بنابراین یک عزم ایجاد شده و شورای عالی معماری و شهرسازی نیز آماده است تا یک طرح جامع تهیه شود.

او ادامه می‌دهد: در مدیریتِ شهرهایی که ثبت جهانی هستند، برنامه‌ریزی اهمیت دارد. شهرداری‌ها، بخش خصوصی، NGOها می‌توانند از زیر چتر این برنامه بیرون بیایند و هر کس وظیفه خود را با مدیریت میراث‌فرهنگی انجام دهد.

عزیزی با ابراز امیدواری از بروز هر چه سریع‌تر این اتفاق بیان می‌کند: یک طرح ویژه تهیه شده تا همه‌ی دستگاه‌های اجرایی بتوانند از یک برنامه پیروی کنند، در واقع یک طرح ویژه تهیه شده که همه‌ی دستگاه‌های اجرائی از یک برنامه پیروی کنند.

بودجه از سال آینده برای شهر جهانی یزد تزریق می‌شود

وی بابیان این‌که در حال حاضر اختصاص بودجه برای این شهر جهانی حائز اهمیت است، بنابراین از ابتدای سال آینده بودجه به این شهر تزریق می‌شود، ادامه می‌دهد: یک برنامه اولیه برای تکمیلِ برنامه‌ریزی‌ها در شهر داریم، در حال حاضر حتما این شهر جهانی نیازهایی دارد، به خصوص زمانی‌که  یک طرح و پلان مدیریت باید در برنامه‌های فرادستی قرار گیرد و در مجاری مانند شورای عالی معماری و شهرسازی بررسی و تکمیل شود و پس از تائید شورا همه‌ی دستگاه‌ها از آن تبعیت کنند.

ورودیه به شهر تاریخی یزد چقدر؟

مدیر امور پایگاه‌های میراث جهانی در پاسخ به این پرسش که آیا نوع ورود و خروج گردشگران به کل بافت تاریخی کنترل می‌شود و قرار است مانند دیگر محوطه‌های جهانی از آن‌ها ورودیه گرفته شود، بیان می‌کند: اگر در دل بافت تاریخی بنایی مشابه کاربری میدان نقش جهان یا کاخ گلستان یا بناهای قابل بازدید عموم باشد، امکان گرفتن ورودیه و بلیت‌فروشی هست، اما در حالت کلی ورودیه‌ای از گردشگران گرفته نمی‌شود.

یزد و مردم راضی از ثبت جهانی اولین شهر خشتی دنیا

او یکی از عوامل موفقیت برای ثبت جهانی یزد را رضایت و همراهی مردم می‌داند و بیان می‌کند: شهر تاریخی یزد بسیار اهمیت داشت، این تنها بافت تاریخی در کشور است که به طور کامل سالم و دست نخورده باقی مانده است، این یعنی مردم به این اقدام اهمیت می‌دهند و به ثبت جهانی آن اعتقاد دارند.

عزیزی تاکید می‌کند:اگر مردم اعتقادی به این اقدام نداشتند و بسیاری از کارهای اجرایی و عمرانی را در سطح بافت انجام نمی‌دادند، بنابراین از این اتفاق رضایت نداشتند.

  • علیرضا آیت اللهی
تاریخ انتشار: 09 مرداد 1396 - 00:53

یزدفرد:ا- رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات استان یزد از انتخاب مدیر و اعضای هیات مدیره این خانه خبر داد و گفت: سعید صادقی مقدم مدرس دانشگاه و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) توسط اعضای هیات مدیره به عنوان مدیر خانه مطبوعات استان انتخاب و منصوب شد.


مدیر خانه مطبوعات استان یزد انتخاب شد 
 
 

کاظم صادق پور که اخیرا به عنوان رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات یزد انتخاب شده، افزود: سهیل شریعتمداری، کاظم سبحان زاده و سعیده السادات درخش نیز به ترتیب به عنوان نایب رئیس، خزانه دار و منشی هیات مدیره انتخاب شدند.
وی ادامه داد: سمانه ملازینلی و امین سامعی دیگر اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات استان یزد هستند و سیدمحمد جواد عرفانفر و علیرضا نقلی به عنوان بازرس فعالیت می کنند.
رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات استان یزد با یادآوری معرفی این خانه به عنوان تنها مرجع رسمی و قانونی مورد تایید و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه مطبوعات، از همه خبرنگاران و فعالان رسانه ای در استان یزد خواست با مراجعه به سامانه اینترنتی خانه مطبوعات به آدرس www.khanehmatbooat.ir و بارگذاری مدارک مربوطه، هر چه سریعتر به عضویت خانه مطبوعات در آیند.
انتخابات هیات مدیره و بازرسان خانه مطبوعات استان یزد 10 خرداد ماه همزمان با دیگر استانهای کشور به صورت اینترنتی در سامانه خانه مطبوعات به آدرس www.khanehmatbooat.ir برگزار شد.
در این انتخابات، 68 نفر از مجموع 79 عضو خانه مطبوعات یزد شرکت کردند و بر این اساس، مشارکت 86 درصدی اعضای خانه مطبوعات در انتخابات رقم خورد.
دوره 2 ساله فعالیت هیات مدیره خانه مطبوعات استان یزد اسفند 1394 پایان یافته اما انتخابات هیات مدیره جدید تا 10 خرداد امسال برگزار نشده بود.

  • علیرضا آیت اللهی