تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

تسنیم گزارش می‌دهد

امنیت، امکانات و مشوق‌های مالیاتی، لازمه‌ ثبت جهانی بافت تاریخی یزد


آب انبار شش بادگیری یزد

خبرگزاری تسنیم: ثبت جهانی بافت تاریخی یزد دغدغه‌ای است که امروزه در بین مسئولان و مردم یزد به خوبی مشاهده می‌شود، دغدغه‌ای که امنیت، امکانات و مشوق‌های مالیاتی لازمه‌های تحقق آن هستند.به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، نشست کارگروه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف دولتی و خصوصی و نمایندگانی از کسبه و مردم این بافت در استانداری یزد برگزار شد.

سید محمد حسین آیت‌اللهی رئیس دانشکده هنر و معماری یزد در این نشست با اشاره به اینکه یکی از مهمترین ویژگی‌های استان یزد بافت تاریخی یکپارچه آن است، اظهار داشت: باید زمینه حفاظت از این بافت و ثبت جهانی آن فراهم شود.

وی افزود: زمانی که دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد در حال شروع به کار بود، دانشگاه یزد مکان لازم برای استقرار این دانشکده در محل دانشگاه را داشت اما تصمیم بر این شد که این دانشکده در بافت تاریخی یزد مستقر شود.

رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد خاطرنشان کرد: استقرار این دانشکده در این فضا و همچنین حضور دانشجویان رشته معماری در بافت تاریخی یزد می‌تواند کمک شایانی به حفاظت و بازسازی این بافت ارزشمند داشته باشد.

وی گفت: اگر ثبت جهانی بافت تاریخی یزد چند دهه قبل رخ داده بود، می‌توانست محوری برای تصمیم‌گیری در مورد نحوه شهرسازی امروز این استان هم باشد.

آیت‌‌اللهی خاطرنشان کرد: در این صورت ما امروز می‌توانستیم حتی ساختمان‌های نوساز خود را متناسب با معماری اسلامی یزدی بسازیم و مشکلاتی که الان گریبان‌گیر شهرهایمان هست را نداشتیم.

ارائه مشوق برای حفاظت از بافت تاریخی یزد

مجید کرباسی معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل امور اقتصادی و دارائی استان یزد هم در این نشست اظهار داشت: در راستای تشویق افراد به بازسازی و مرمت بافت تاریخی مواردی به صورت بند در قانون ذکر نشده است.

وی افزود: با این وجود، اداره امور اقتصادی و دارائی استان یزد می‌تواند برای کسبه و کسانی که در این زمینه اقدام می‌کند مشوق‌هایی قرار دهد که به بازسازی این بافت اهمیت بیشتری قائل شوند.

عدم امکاناتی از جمله پارکینگ مانع رونق بازار سنتی یزد است

محمدرضا بهشتی نماینده کسبه بازار سنتی یزد هم در این نشست به بیان دیدگاه‌ها و مشکلات بازاریان پرداخت و گفت: یکی از مهمترین مشکلاتی که در بافت تاریخی یزد وجود دارد و بازاریان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، احداث پاساژها است.

وی تصریح کرد: گروهی که بیشترین لطمه از این موضوع را می‌بینند، بازاریان و کسبه هستند که مشتریان خود را به دلایل مختلف از دست می‌دهند.

نماینده کسبه بازار سنتی یزد نبود پارکینگ و سرویس بهداشتی، امنیت پایین خیابان‌های مرتبط با بازار به دلیل ترافیک و تصادف و همچنین عدم امکانات لازم برای مردم را از جمله مشکلات این بخش دانست.

بهشتی افزود: در بحث بافت تاریخی، سه عامل نظافت، روشنایی و اتباع بیگانه سبب عدم حضور مردم بومی یزد در این بخش و بافت می‌شود.

تمام ادارات نسبت به محافظت از بافت تاریخی احساس مسئولیت کنند

طاهره گوهری نماینده مردمی نشست کارگروه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد هم در این نشست گفت: غیر از اداره کل میراث فرهنگی، دیگر ادارات و مسئولان هم باید از این محله و بافت تاریخی حمایت کنند.

وی تصریح کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه در ارتباط با این بافت صحبت‌هایی انجام می‌دهد اما درب برخی مساجد بافت تاریخی بسته شده و دیوار‌ها و کوچه‌های بافت تاریخی در حال تخریب شدن است.

گوهری خاطرنشان کرد: در صورتی می‌توان از این بافت استفاده کرد که به درستی از آن محافظت شود و مردم را با ارزش‌ها و ویژگی‌های این بافت به خوبی آشنا کرد.

وی گفت: اداره کل میراث فرهنگی یا مردم می‌توانند بخشی از کار را در نظر بگیرند و نمی‌توان به صورت کامل از آنها انتظار محافظت از بافت را داشته باشند بلکه دیگر ارگان‌ها هم باید در این زمینه احساس مسئولیت نمایند.

بافت تاریخی یزد نیازمند امنیت است

محمدرضا سامعی دیگر نماینده مردمی نشست کارگروه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد هم گفت: اتباع افغانی از لحاظ امنیتی برای بافت تاریخی مشکل‌ساز شده و برای بحث توریستی شهر هم وجهه خوبی ندارد.

وی خاطرنشان کرد:برخی مناطق هیچ امنیتی در این منطقه وجود ندارد، به همین دلیل نیروی انتظامی باید مسئله امنیتی این بخش را جدی‌تر بگیرد.

نگارنده: فرشاد براتی کهریزسنگی


  • علیرضا آیت اللهی

استاندار یزد:

طرح احیای بافت تاریخی یزد بازبینی شد

شناسه خبر: 906911 سرویس: استانها
یزد

استاندار یزد با اشاره به اینکه ۱۰۰۰ هکتار بافت تاریخی ارزشمند در یزد وجود دارد گفت: برنامه‌های خوبی برای حفظ این بافت انجام شده است و نخستین اقدامی که در این زمینه انجام شد، بازبینی طرح احیای بافت تاریخی بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، سیدمحمد میرمحمدی صبح امروز در هفتمین همایش معاونین هماهنگی امور عمرانی استانداری‌های کشور، که با حضور معاونان وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی در هتل ارگ جدید یزد برگزار شد، اظهار داشت: استان یزد از یک سری ویژگی‌های منحصر به فرد برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در یزد بیش از یک هزار هکتار بافت تاریخی ارزشمند وجود دارد، خاطرنشان کرد: یزد استانی است که از لحاظ بافت پسوسته تاریخی در نمونه است، همچنین در زمینه طولانی‌ترین قنات جهان، بزرگترین بادگیر جهان، فن‌آوری سازش با طبیعت استان یزد جایگاه بسیار خوبی دارد.

میرمحمدی با اشاره به اینکه در ارتباط با حفظ این بافت برنامه‌های خوبی صورت گرفته، گفت: نخستین اقدامی که در این زمینه انجام شد، بازبینی طرح احیای بافت تاریخی بود.

استاندار یزد رویکردهای دولت تدبیر و امید را در زمینه حفظ و استفاده از بافت تاریخی دانست و گفت: بافت تاریخی وقتی احیا شود  گنجینه بزرگی از دستاوردهای ملت و تمدن ایران و نماینده هویت فرهنگی و تاریخی ماست و بنابراین ما به بافت تاریخی به عنوان یک گنجینه ارزشمند نگاه می‌کنیم.

وی افزود: در همین بافت ما قسمت‌هایی داریم که مخروبه شده و اگر به همین نحو ادامه پیدا کند، جز تخریب چیزی حاصل نمی‌شود ولی اگر کار انجام نشود، نتیجه آن مخروبگی بیشتر است.

میرمحمدی تاکید کرد: ما باید هم بافت را حفظ کنیم و هم در تطبیق شرایط روز باید ببینیم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم که سامان بافت حقظ شود و تمام اجزای بافت و تعامل آن باقی بماند و در عین حال امکانات لازم برای گردشگران و بازدید کنندگان برای انتقال فرهنگمان را دنبال کنیم.

استاندار یزد ادامه داد: در رابطه با حفاظت از بافت تاریخی یزد سعی شده تمام مواردی که قدمای ما به وسیله استفاده از آن زندگی می کردند را بازسازی کنیم.

وی افزود: ایجاد موزه، بازارچه صنایع دستی، حمام‌ها، از جمله مواردی است که با بازسازی آن و بازگشتن به چرخه استفاده، زمینه تقویت سکونت در بافت و ایجاد حیاط پویا در این بافت را ایجاد کنیم.

میرمحمدی گفت: با خدمات گردشگری که ایجاد شده، الان هتل‌های سنتی یزد هیچ زمانی خالی نیست و همیشه از پیش رزرو شده‌اند و الان استفاده خوبی از این فضاها صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

1000 هکتار بافت تاریخی ارزشمند در یزد وجود دارد / انتشار
طرح احیای بافت تاریخی یزد بازبینی شد
  • علیرضا آیت اللهی
شناسه : 60844698
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد:


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد بابیان اینکه 90 درصد پروژه‌های حوزه بافت تاریخی یزد با هماهنگی شهرداری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان انجام‌شده است گفت: 100 هکتار از بافت تاریخی یزد در آینده‌ای نزدیک ثبت جهانی می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد روز چهارشنبه 13 آبان ماه هفتمین همایش معاونین هماهنگی امور عمرانی استانداری‌های کشور با حضور استاندار یزد، معاون عمران و توسعه امور شهری وزارت کشور، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، مدیرکل دفتر فنی و برنامه‌ریزی عمرانی وزارت کشور و معاونین هماهنگی امور عمرانی استانداری‌های کشور در هتل ارگ یزد برگزار شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد اظهار داشت: متأسفانه در دولت قبل 200 هکتار از بافت تاریخی و میراث فرهنگی استان تخریب شد و بحث تخریب‌ها یکی از معضلاتی بوده که از دولت دهم به ما به ارث رسیده است.
«سید محمدرضا سید حسینی» ادامه داد: این بافت تاریخی کاملاً از بین رفته است به‌گونه‌ای که مجبور شده‌ایم در طرح جدید تنها این مکان‌ها را با نقشه‌های فعلی تطبیق دهیم و به احیاء و حفظ بافت تاریخی باقیمانده بپردازیم.
وی افزود: شهر یزد دارای مساحتی 13 هزار هکتاری است که از این مقدار 1000 هکتار آن متعلق به بافت تاریخی هست.
سید حسینی تصریح کرد: 700 هکتار از بافت تاریخی استان پیوسته و بیش از 260 هکتار آن گسسته است و مردم در بسیاری از این مکان‌ها به زندگی معمول خود می‌پردازند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: شهر یزد تنها شهری است که هنوز خانه‌های دوره ایلخانی در آن وجود دارد، در این خانه‌ها حیات وزندگی ادامه دارد و سعی نکرده‌ایم مانند دیگر شهرها این خانه‌ها را به کاخ‌موزه تبدیل کنیم.
وی با اشاره به آیین‌های سنتی استان یزد اظهار داشت: بسیاری از آیین‌های سنتی یزد هنوز در بافت‌های تاریخی رونق دارد و انجام می‌شود و نکته مهم این است که این آیین‌های سنتی و مذهبی با مشارکت مردم حفظ‌شده و تداوم‌یافته است.
سید حسینی ادامه داد: شهر یزد را به‌عنوان شهر قنات و بادگیر می‌شناسند و استفاده از مصالح و خاک همین شهر در ساخت بناهای تاریخی ازجمله ویژگی‌های مهم استان یزد است.
وی با اشاره به اینکه سعی کرده‌ایم به‌گونه‌ای در بافت تاریخی دخل و تصرف و بازسازی انجام دهیم که بتوانیم جایزه یونسکو را به خود اختصاص دهیم خاطرنشان کرد: 3 مورد از بناهای تاریخی یزد جایزه یونسکو را به خود اختصاص داده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تأسیس شهرداری ناحیه تاریخی برای اولین بار در کشور، ثبت بافت تاریخی شهرستان‌های یزد، اردکان و میبد در فهرست آثار ملی، حفظ و احیای بافت تاریخی شهر یزد، بازنویسی طرح راهبردی جامع بافت‌های تاریخی استان طبق معیارهای ملی و جهانی، احداث مرکز ملی معماری خاک در یزد و ایجاد بازارچه‌ها و صنایع‌دستی سنتی در استان را ازجمله اقدامات انجام‌شده در استان یزد در دو سال گذشته برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به این استان عنوان کرد.
 




  • علیرضا آیت اللهی