تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها

مدیرکل میراث فرهنگی یزد ، ثبت باغ شهر مهریز را در فهرست آثار ملی خواستار شد

یزد - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: ثبت باغ شهر مهریز در فهرست آثار ملی جزو برنامه های این اداره کل است که پرونده آن بررسی شده است، امیدواریم هرچه زودتر به ثبت برسد.

فاطمه دانش یزدی روز سه شنبه در نشست بررسی پرونده ثبت باغ شهر تاریخی مهریز برای ثبت در فهرست آثار ملی که با حضور امام جمعه ، فرماندار و تعداد از مدیران اجرایی برگزار شد ، افزود: ثبت باغ شهر یادشده موجب حفظ آثار و بافت فرهنگی منطقه می شود.
وی ادامه داد: باغ شهر یادشده با توجه به وجود منابع آبی گسترده و قنات های مختلف دارای سرسبزی منحصر به فردی با باغ های زیبا ، زمین‌های مزروعی وسیع با گونه‌ معماری و ساخت متفاوت است.
همچنین امام جمعه مهریز اظهار کرد: ثبت باغ شهر مهریز در فهرست آثار ملی به خاطر شرایط خاصی که دارد جزو نیازهای منطقه است و تحقق آن نقش مهمی در معرفی شهرستان دارد.
حجت الاسلام عبدالرضا محی الدینی از مسئولان اداره کل میراث فرهنگی یزد ، پیگیری و ثبت بافت تاریخی مرکز شهرستان را در فهرست آثار ملی خواستار شد.
در ادامه سیدمحمد رستگاری، فرماندار مهریز گزارشی از آخرین وضعیت آثار، ابنیه تاریخی و فرهنگی شهرستان و فعالیت های انجام شده برای معرفی بناها و ظرفیت های فرهنگی منطقه ارائه کرد.
همچنین رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مهریز گفت: تاکنون افزون بر 600 اثر تاریخی و فرهنگی در این شهرستان شناسایی شده است.
علی اصغر صمدیانی، افزود: از این تعداد 95 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، همچنین باغ پهلوانپور و قنات حسن آباد مشیر نیز در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.
در اسناد مکتوب ، شکل‌گیری مهریز را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی منسوب می‌ دانند و در روزگاران پیشین مهرگرد و سپس مهریجرد نامیده شد.
محدوده جغرافیای تاریخی مهریز را می‌توان یکی از کهن‌ترین محل استقرار سکونتگاه های منطقه مرکزی ایران بیان کرد، سنگ‌ نگاره‌های پهنه کوه ارنان مربوط به دوران پیش از تاریخ، یافتن خشت‌هایی از دوران مادها در سکونتگاه اشکانی غربالبیز، آثار یک دخمه بسیار کهنه در پلنگ کوه نزدیک مهریز که گویای سکونت زرتشتیان در سده‌های بعد از اسلام در آنجاست و همچنین نشانه‌های سکونت در روزگار کهن به ویژه دوران پیش از اسلام در محدوده شهر باستانی فرافر همگی اسناد موجود بر تأکید سابقه دیرینه استقرار و زندگی در مهریز است .
شهرستان مهریز دارای آثار تاریخی و گردشگری متعددی است از آن جمله می‌توان از باغ جهانی پهلوان ‌پور، چشمه غربالبیز، کوه ریک، کاروانسرای زین‌الدین، قلعه سریزد، سرو کهنسال، زیارتگاه پیرنارکی و سایر آثار نام برد.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر قرار دارد.
7536/2047* خبرنگار:کاظم سبحان زاده**انتشار - عباسقلی اشکورجیری

انتهای پیام /* 
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۰۸/۱۶
  • ۱۳۹ نمایش
  • علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی