تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها

بازتاب بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد؛

يكشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۰۷:۴۹ ب.ظ

بازتاب بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد؛

رسانه های غربی: ایران بر آزادی حقوق اقلیت های دینی تاکید کرد

تهران - ایرنا - رسانه های غربی با بازتاب مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره عضویت اقلیت های دینی در شوراهای اسلامی شهر و روستا و بازگشت «سپنتا نیکنام» عضو زرتشتی شورای شهر یزد به این شورا نوشتند: ایران با این حکم بر آزادی حقوق اقلیت های مذهبی تاکید کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، با گذشت 430 روز از پرونده منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر یزد، مجمع تشخیص مصلحت نظام سرانجام دیروز به امکان نامزدی و عضویت اقلیت های دینی در شوراهای اسلامی و شهر و روستا رای داد و سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد بازگشت.
نیکنام، در سال 1396با 22هزار رای به عنوان نفر هفتم برای عضویت در شورای اسلامی شهر یزد انتخاب شد. او تنها عضو زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد بود که قرار بود برای بار دوم وارد این شورا شود. با این حال، ورود او به شورا به دلیل شکایت نفر چهل وپنجم این انتخابات در13 شهریور سال 1396 از سوی شعبه 43دیوان عدالت اداری به حالت تعلیق درآمد.
رسیدگی به این پرونده در نهایت به شورای نگهبان سپرده شد و این شورا در نهایت رای به لغو عضویت نیکنام داد.
این تصمیم شورای نگهبان موجب طرح انتقادهایی شد و این شورا در پاسخ به این انتقادها تاکید کرد که نامزدی اقلیت ها در شورای های مناطق مسلمان نشین خلاف شرع است اما حضور فردی مانند نیکنام به عنوان نامزد اقلیت های زرتشتی در مجلس شورای اسلامی بلامانع است.
سرانجام پس از کش و قوس های فراوان بواسطه مصوبات مجلس و مخالفت شورای نگهبان در نهایت این پرونده به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد و در آنجا هم با رای مجمع تشخیص سپنتا نیکنام اجازه یافت در شورای اسلامی شهر یزد حاضر شود.
این تصمیم مجمع تشخیص از سوی رسانه های غربی بازتاب یافت و آنها آن را تاکید دوباره ایران بر حقوق اقلیت ها برای ورود به شورای های شهر ارزیابی کردند.
در گزارش این رسانه ها آمده است : ایران رسما «زرتشتی ها، یهودیان و مسیحیان را به عنوان اقلیت مذهبی به رسمیت می شناسد» مجلس ایران چند عضو اقلیت مذهبی دارد. از بین 290 نماینده مجلس سه نفر مسیحی، یک نفر زرتشتی و یک نفر یهودی است. آیین زرتشتی مذهب رایج در سرزمین پارس قبل از ورود اسلام بود واکنون فقط حدود 25 هزار نفر پیرو دارد.»
خبرگزاری رویترز در بازتاب این حکم نوشت: یک نهاد ارشد ایرانی ممنوعیتی را که شورای نگهبان علیه سیاستمداری از اقلیت مذهبی زرتشتی اعمال کرده بود، لغو کرد.
این گزارش افزود: تصمیم به لغو این حکم تعلیق عضویت، که بندرت رخ می دهد به دنبال انتقادهای گسترده، اعمال نفوذ از سوی اصلاح طلبان و انتقاد «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران از ممنوعیت اعمال شده انجام شد.
رویترز نوشت: این حکم به سپنتا نیکنام عضومنتخب زرتشتی شورای شهر یزد اجازه می دهد به عضویت این شورا در آید. 
این خبرگزاری ب ااستناد برگزارش سایت ریاست جمهوری افزود: روحانی، رئیس جمهوری ایران ماه گذشته در تماس با رئیس مجلس تعلیق عضویت را «ناراحت کننده» خواند. 
این گزارش خبرگزاری رویترز در برخی دیگر از رسانه های غربی بازنشر یافت و یورونیوز نوشت: ایران ممنوعیت عضویت یک غیرمسلمان در شورای شهر را لغو کرد.
تارنمای رادیو لیبرتی (اروپای آزاد) در بازتاب این خبر نوشت: لغو تعلیق عضویت نیکنام به دنبال بیانیه شورای قدرتمند نگهبان انجام شد. این شورا اعلام کرده بود که اقلیت های مذهبی نباید در شهرهایی که اکثریت جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می دهند، نماینده داشته باشند. 
خبرگزاری فرانسه نیز نوشت: قانون اساسی ایران پیروان آیین زرتشت، یهودیت ومسیحیت را به عنوان اقلیت های دینی به رسمیت شناخته است.
این خبرگزاری افزود: نیکنام در انتخابات اردیبهشت سال 1396 به عضویت شورای شهر یزد درآمده بود اما به دنبال شکایت یکی از اعضای شورا در مورد غیرمسلمان بودن، برکنار شده بود؛ اکنون با رای مجمع تشخیص مصلحت نظام دوباره به پست خود برگشت.
خبرگزاری فرانسه افزود: آیین زرتشت بزرگترین آیین ایران باستان بوده است.
روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل نیز نوشت: مقامات ایرانی حکم دادند که یک عضو زرتشتی اقلیت مذهبی به اشتباه از پست خود در شورای شهر تعلیق شده است. این رسانه صهیونیستی بر روی این موضوع تمرکز کرد که ایران تاکید کرد یهودی ها می توانند در انتخابات شوراهای شهر شرکت کنند. 
اروپام**9158**1590

انتهای پیام /* 
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۷/۰۴/۳۱
  • ۲۳۳ نمایش
  • علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی