تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها

بازدید 55 هزار گردشگر از آثار تاریخی و فرهنگی مهریز در هفت ماه 96

یزد - ایرنا - رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مهریز گفت: در هفت ماهه سال396، 55 هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی از آثار تاریخی و فرهنگی این شهرستان بازدید کردند.

علی اصغر صمدیانی، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد 43 هزار و 132 نفر گردشگران داخلی و بقیه گردشگران خارجی از کشورهای مختلف بودند.
وی ادامه داد: بیشتر گردشگران خارجی از آلمان ، ایتالیا و چک بودند که از آثار تاریخی و فرهنگی مهریز به ویژه باغ جهانی پهلوانپور ، مجموعه سریزد و کاروانسرای زین الدین بازدید کرده اند.
این مسئول بیان کرد: سال گذشته 43 هزار نفر گردشگر داخلی و همچنین هشت هزار و 55 نفر گردشگر خارجی از مهریز دیدن کرده بودند.
صمدیانی افزود: فعالیت های فرهنگی و اطلاع رسانی موجب معرفی بیشتر و استقبال خوب گردشگران امسال در بازدید از آثار تاریخی شهرستان شده است. 
در اسناد مکتوب ، شکل‌گیری مهریز را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی منسوب می‌ دانند و در روزگاران پیشین مهرگرد و سپس مهریجرد نامیده شد.
محدوده جغرافیای تاریخی مهریز را می‌توان یکی از کهن‌ترین محل استقرار سکونتگاه های منطقه مرکزی ایران بیان کرد.
سنگ‌ نگاره‌های پهنه کوه ارنان مربوط به دوران پیش از تاریخ، یافتن خشت‌هایی از دوران مادها در سکونتگاه اشکانی غربالبیز، آثار یک دخمه بسیار کهنه در پلنگ کوه نزدیک مهریز که گویای سکونت زرتشتیان در سده‌های بعد از اسلام در آنجاست.
همچنین نشانه‌های سکونت در روزگار کهن به ویژه دوران پیش از اسلام در محدوده شهر باستانی فرافر همگی اسناد موجود بر تأکید سابقه دیرینه استقرار و زندگی در مهریز دارد .
شهرستان مهریز دارای آثار تاریخی و گردشگری متعددی است از آن جمله می‌توان از باغ پهلوان ‌پور، چشمه غربالبیز، کوه ریک، کاروانسرای زین‌الدین، قلعه سریزد، سرو کهنسال، زیارتگاه پیرنارکی و سایر آثار نام برد.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
7536*2047* خبرنگار:کاظم سبحان زاده**انتشار - عباسقلی اشکورجیری

انتهای پیام /* 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۰۸/۲۳
  • ۱۶۴ نمایش
  • علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی