تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها

۷ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

حضورجوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در بافت تاریخی یزد


محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی که جمعی از خبرنگاران نیز وی را همراهی می کردند در بافت تاریخی یزد(مجموعه زندان اسکندر،موزه سکه حیدر زاده، موزه نساجی ،محله فهادان )و درجمع گردشگران نوروزی حضور یافت.

ما : خبر از ایرنا یزد در نهم فروردین 1394 است و به هدف و فایده این بازدید که عکس های متعددی از آن منتشر شده است نیامده است :

- آیا به منظور تبلیغ نقش مجلس شورای اسلامی بوده است ؟

- آیا به منظور تبلیغ جایگاه این نماینده محترم بوده است ؟

- آیا به منظور تبلیغ فعالیت ایشان بوده است ؟ ( که در اینصورت با کدام هدف و نتیجه ؟ )

آیا به منظور گذران اوقات فراغت ایشان در ایٌام نوروز بوده است که مورد اینهمه تبلیغات تصویری قرار گرفته است ؟ !

در هر صورت مجملی از نظرات ایشان در این خبر در باره چگونگی برخورد با بافت تاریخی یزد مشاهده نمی شود ... و به نوشته خبرچه « متن این خبر در دسترس نیست. ممکن است از سایت منبع حذف شده باشد ».


  • علیرضا آیت اللهی

منتشر شده در مورخ: 1395/02/11 ساعت: 13:44 گروه: اجتماعی

در صورت اجرای طرح انتقال آب از خلیج‌فارس:

خطر نابودی آثار تاریخی یزد

اجرای طرح سامانه انتقال آب از خلیج‌فارس به صنایع جنوب شرق کشور که بدون انجام مطالعات فرهنگی - تاریخی شروع شده صدمات زیادی به آثار تاریخی هرمزگان، کرمان و یزد وارد آورده و تهدیدی جدی برای محوطه‌های تاریخی آن به شمار می‌آید.

به گزارش یزدی نیوز علیرضا سرداری مسئول بخش نجات‌بخشی پژوهشکده باستان‌شناسی با اعلام این خبر گفته است: اجرای این طرح در استانهای هرمزگان، کرمان و یزد توسط شرکت تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس بدون انجام مطالعات فرهنگی - تاریخی برخلاف آیین‌نامه بند «ج» ماده 114، مدتی است که بدون هیچ‌گونه مجوز و موافقت سازمان میراث فرهنگی آغاز شده است.

او تصریح کرد: طبق گزارش‌های محلی رسیده از استان‌های هرمزگان و کرمان این طرح تاکنون باعث تخریب و تهدید برخی از آثار تاریخی شده و متأسفانه تذکرات یگان حفاظت میراث فرهنگی نیز در این خصوص بی‌تأثیر بوده است.

این طرح از غرب شهر بندرعباس از محل تأسیسات آب شیرین‌کن مجاور کشتی‌سازی آغاز شده و در ادامه مسیر به سمت شمال پس از عبور از ارتفاعات شهرهای فین و حاجی‌آباد وارد دشت شده و به سمت مجتمع صنعتی و معدنی گل‌گهر در 50 کیلومتری جنوب غربی سیرجان و از آنجا به سمت معادن مس سرچشمه ادامه می‌یابد.

وی با بیان اینکه این سامانه در ادامه به مجتمع صنعتی و معدنی چادرملو و مجتمع فولاد اردکان در استان یزد منتهی می‌شود گفت: این طرح زیر نظر شرکت تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس اجرا می‌شود.

سرداری افزود: به منظور دریافت مجوز موافقت این طرح عمرانی از سازمان میراث فرهنگی، مکاتبه‌ای از طرف مدیرعامل این شرکت به معاونت وقت میراث فرهنگی در تاریخ 1392/10/21 برای استعلام انجام گرفت که طی آن، این معاونت طرح مورد اشاره را برای انجام مطالعات فرهنگی - تاریخی به ریاست وقت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ارجاع داد.

او گفت: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، به عنوان متولی انجام این مطالعات و در صورت لزوم عملیات نجات‌بخشی، با اعلام زمان‌بر بودن بررسی‌های باستان‌شناسی و مستندسازی میراث فرهنگی طرح‌های بزرگ، درخواست تهیه نقشه‌های مسیر و جزئیات طرح به منظور بررسی و ارزیابی میزان تأمین اعتبار مالی انجام این مطالعات کرد.

به گزارش تابناک یزد،سرداری تصریح کرد: در این مرحله پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، با دریافت نقشه‌ها در تاریخ 1393/2/10 نمونه‌ای از پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری و قرارداد خدمات پژوهشی را به این شرکت ارسال کرد که تاکنون منتظر پاسخ شرکت کارفرما است.

او افزود: با وجود تشکیل جلسه و مذاکرات با شرکت کارفرما درخصوص ضرورت انجام مطالعات پیش از اجرای طرح یادشده و چگونگی انجام برنامه بررسی‌های باستان‌شناسی و چندین مکاتبه از طرف پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و هشدار نسبت به عواقب قانونی، تنها پاسخ شرکت مورد اشاره اعلام مسکوت ماندن طرح بوده که به محض تأمین امکانات و رفع مسائل اجرایی همکاری‌های لازم با پژوهشگاه صورت خواهد گرفت.

به گفته سرداری،  همچنین این شرکت با نادیده گرفتن حقوق پژوهشگاه و سرباز زدن از تأمین تعهدات مالی اجرای مطالعات فرهنگی - تاریخی و اتلاف وقت، اقدام به استعلام دوباره از معاونت میراث فرهنگی سازمان در تاریخ 1393/3/13 و همچنین ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان‌های هرمزگان و کرمان کرده است.

اما این معاونت و ادارات کل ضمن اعلام متولی بودن پژوهشگاه به شرکت مجری، مکاتبات را دوباره به پژوهشگاه ارجاع دادند.

مسئول بخش نجات‌بخشی پژوهشکده باستان‌شناسی گفت: در حال حاضر شرکت تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس بدون انجام مطالعات فرهنگی - تاریخی برخلاف بند «ج» ماده 114 قانون 5 ساله چهارم، مدتی است که بدون هیچ‌گونه مجوز موافقت سازمان میراث فرهنگی، اجرای طرح را آغاز کرده است.

وی خاطرنشان ساخت که طبق گزارش‌های محلی رسیده از استان‌های هرمزگان و کرمان اجرای این طرح باعث تخریب و تهدید برخی از آثار تاریخی شده و متأسفانه تذکرات یگان حفاظت میراث فرهنگی نیز در این خصوص بی‌تأثیر بوده است.

سرداری افزود: بنابر گزارش‌های واصله از اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان، این طرح در حال تسطیح و حفاری مسیری به عرض 30 متر و عمق یک متر است که دارای ایستگاه‌ها و تأسیسات وابسته است.

سرداری گفت: برخی از مسئولان و حتی مقامهای عالی‌رتبه هنگامی که درباره اجرای طرح‌های عمرانی بزرگ سخن می‌گویند در حالی که رعایت اصول زیست محیطی را در طرح‌ها مورد تأکید قرار می‌دهند به ضرورت مطالعات تاریخی و فرهنگی و حفظ میراث فرهنگی حتی کوچکترین اشاره‌ای نمی‌کنند.

بر اساس بند ج ماده 114 قانون برنامه 5 ساله چهارم، تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی موظفند قبل از اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی و در مرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی - تاریخی «میراث فرهنگی» اقدام و در طراحی و مکان‌یابی پروژه‌های یاد شده نتایج مطالعات را رعایت کنند.

گفتنی است در ماههای اخیر عملیات چند طرح عمرانی در زمینه راه‌سازی، سدسازی و کانال‌کشی آب که مطالعات فرهنگی - تاریخی روی آنها صورت نگرفته متوقف شده است تا پس از انجام این مطالعات و کاوش‌های نجات‌بخشی احتمالی دوباره شروع شود.


  • علیرضا آیت اللهی
منتشر شده در مورخ: 1395/02/09 ساعت: 11:44 گروه: اجتماعی
معاون وزیر راه و شهرسازی در یزد:

ثبت جهانی بافت تاریخی یزد کشور را متحول می‌کند

ثبت جهانی بافت تاریخی یزد کشور را متحول می‌کند
معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با با بیان اینکه امیدواریم بافت تاریخی یزد در سال 2016 به ثبت جهانی برسد، گفت: ان‌شاءالله با همکاری دستگاه‌ها از طریق ثبت جهانی یزد استان و همچنین کشور متحول شود.

به گزارش یزدی نیوز پیروز حناچی سه شنبه شب در نشست بررسی پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد با بیان اینکه یزد نخستین شهر خشتی جهان است ، گفت: هم اکنون 890 اثر ثبت شده جهانی در دنیا وجود دارد که 32 مورد آن از آثار مدرن و بدون ارزش تاریخی است، 139 مورد ثبت منظر فرهنگی است که در ایران ارگ بم در این جرگه است.
وی با اشاره به ثبت جهانی یک اثر تاریخی افزود: چرخه ای که برای ثبت جهانی یک اثر تاریخی طی می شود این موضوع را می رساند که این اثر تاریخی تنها متعلق به مردم یک محله ،منطقه ،شهر یا کشور نیست بلکه متعلق به مردم دنیا است و ویژگی های منحصر به فردی دارد که قابلیت ثبت جهانی رادارد و بافت تاریخی یزد از آن جمله است .
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: براساس تحقیقات کشورهای اروپایی ، خشت و خاک می تواند در کاهش گازهای گلخانه ای اثر گذار باشد و بر این اساس یزد می تواند به کانون تحقیقات سازه های رسین تبدیل شود .
حناچی تصریح کرد: همکاری های بین بخشی می تواند به حفظ و احیای آثار و میراث های تاریخی و فرهنگی کمک کند به ویژه اینکه آثار ثبت شده جهانی می توانند موتور محرکه اقتصادی در کشورها باشند و تاثیرات جدی اقتصادی ایجاد کنند.
وی درباره تبعات ثبت جهانی یک اثر هم گفت: ثبت جهانی یک اثر تاریخی آن هم اثری نظیر بافت تاریخی یزد می تواند هم کارکرد فرهنگی و هم کارکرد اقتصادی داشته باشد ضمن آنکه برای گردشگران خارجی، آثار ثبت شده توسط یونسکو از اهمیت بالایی برخوردار است از این رو ثبت جهانی بافت تاریخی می تواند یک فرصت برای استان یزد باشد.
این مسئول با بیان اینکه یزد جزو شهرهای پیشتاز در حوزه گردشگری است، تصریح کرد: زمینه ایجاد تحولات اقتصادی و فرهنگی در این استان فراهم است ولی در ثبت جهانی بافت تاریخی یزد باید به الزامات بعدی آن توجه کرد تا مسائل جهان‌نمای اصفهان دوباره تکرار شود.
معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی همکاری بین دستگاهی قبل و بعد از ثبت جهانی بافت تاریخی را خواستار شد و تاکید کرد: میراث فرهنگی به تنهایی نمی تواند متولی این موضوع باشد و همکاری همه را می طلبد.
وی یکی دیگر ازمهمترین ابعاد اقتصادی ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و دیگر آثار تاریخی در سراسر کشور را قطع وابستگی از صنعت نفت دانست .
** حفظ بافت تاریخی یزد نیازمند مدیریت صحیح
استاندار یزد هم در این نشست با تشکر از ارسال پرونده بافت تاریخی یزد به یونسکو برای ثبت جهانی اظهار داشت: جهانی شدن بافت تاریخی، قوانین و مقررات مخصوص خود را دارد و با ثبت جهانی این بافت مسئولیت جدیدی برای حفظ بافت تاریخی پیدا می کنیم.
سیدمحمد میرمحمدی افزود: اگر بافت تاریخی یزد ثبت جهانی شود نشان دهنده این است که مردم یزد از دوره های گذشته تاکنون به شایستگی برای حفظ بافت تاریخی تلاش کرده و این میراث ارزشمند را سلامت به دست نسل امروز رسانده اند و ما نیز وظیفه سنگینی برای رساندن سلامت این بافت به آیندگان خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: نسل امروز و آیندگان باید به شیوه ای برای حفظ بافت تاریخی تلاش کنند که هم زندگی در این بافت جاری باشد و هم مردم و گردشگران از ویژگی های فرهنگی، معماری، هنری، ادبی و حتی فناوری بافت تاریخی بهره مند شوند، هم اجزای بافت تاریخی حفظ و نگهداری شود و از تخریب و آسیبها دور بماند.
میرمحمدی تصریح کرد: بافت تاریخی و میراث فرهنگی یزد توجه بسیاری از ملتها را به خود معطوف کرده و مدیریت صحیح از ضروری ترین اقداماتی است که باید برای جلوگیری از تخریب بافت تاریخی و حفظ این میراث ارزشمند به کار گرفته شود.
عالی ترین مقام اجرایی استان با اشاره به اینکه گردشگران خارجی به مکانی سفر می کنند که آنجا امنیت کامل داشته باشد ، گفت : اگر در اماکن تاریخی امنیت کامل داشته باشیم و هر گردشگری بتواند آزادانه در بافت تاریخی رفت و آمد کند و از هنرها ، سبک زندگی ، موزه ها و صنایع دستی این بافت بهره مند شود ، آنگاه بافت تاریخی شهرتی بین المللی پیدا می کند و می توانیم در ترویج فرهنگ و تمدن غنی ایران اسلامی موفق باشیم.
میر محمدی با تاکید بر اینکه آثار تاریخی به جا مانده از نیاکان و گذشتگان ما نباید از بین برود ، افزود: شایسته است به مسائل محیطی بافت تاریخی توجه ویژه ای صورت گیرد و به نحوی عمل شود که این بافت دچار آسیب و تخریب نشود.
استاندار یزد در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد : با هماهنگی ، همکاری ، تعامل و همدلی همه دستگاههای مرتبط با پرونده جهانی شدن بافت تاریخی یزد ، مقدمات ثبت جهانی این بافت فراهم شود .
** ثبت جهانی بافت تاریخی یزد یک فرصت بزرگ برای استان
در ادامه این جلسه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت : اگر این پرونده در یونسکو مورد پذیرش قرار گیرد ، فرصت بزرگی را به دست آورده ایم .
سیدمحمدرضا سیدحسینی افزود: ضروری است هر دستگاه سهم اعتباری خود را برای مشارکت در پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی مشخص کند و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز در تخصیص بودجه به ادارات این موضوع را در دستور کار قرار دهد تا در هزینه ها و بودجه ها دچار مشکل نشویم .
وی اضافه کرد : سهم شهرداری و شورای شهر در این پرونده از همه دستگاهها و نهادها بیشتر است زیرا پس از ثبت جهانی بافت تاریخی ، کل این بافت تحویل شهرداری می شود و شهرداری باید از هم اکنون آمادگی اداره و حفظ این بافت را داشته باشد .
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اظهار داشت : مهم ترین پروژه ای که امسال در حالی پیگیری آن هستیم همین پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد است و باید این پروژه ، هرچه زودتر از گزارش های روی کاغذ بیرون آید و روند اجرایی به خود بگیرد .
سید حسینی تاکید کرد : اگر بافت تاریخی یزد ثبت جهانی شود مهم ترین رویدادد در چند سال گذشته در حوزه شهری برای شهرداری ، شورای شهر و مردم شهر یزد اتفاق افتاده است .
در پایان این نشست از دست اندرکاران تکمیل پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد .
استان یزد هم اکنون در کنار استانهای فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بوده به گونه ای که استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.
این استان 2270 هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
به گزارش ایرنا، یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
195 هکتار عرصه و 665 هکتار حریم بافت تاریخی یزد و در مجموع 860 هکتار از این بافت تشکیل پرونده شده و برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شده است.

  • علیرضا آیت اللهی

منتشر شده در مورخ: 1395/02/06 ساعت: 19:28 

تیم دانشجویی فرانسوی از دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزدبازدید کردند.

به گزارش یزدی نیوز دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد یکی از دانشکده‌هایی است که با دانشگاه‌های خارج از کشور به ویژه فرانسه و آلمان ارتباط علمی و تحقیقاتی فعال دارد.

 گفتنی است برای چندمین بار است که بازدید تیم دانشجویی فرانسوی از دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد تعداد ۲۴ نفر از دانشجویان معماری دانشگاه "ورسای" فرانسه به همراه استادان خود از دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد بازدید کردند.

در این دیدار دکتر محمدحسین آیت‌اللهی رییس دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد در مورد ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی و فضای آموزشی در این دانشکده توضیحاتی ارائه کرد.

دانشگاه‌های کشور فرانسه ،با هدف آشنایی با معماری این فضای آموزشی و نوع ارائه خدمات آموزشی آن از دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد بازدید می‌کنند.

این تیم دانشجویی فرانسوی از کلاس‌های درس و کتابخانه نیز بازدید کردند.


  • علیرضا آیت اللهی
.
امیرچخماق یزد جهانی نمی شود:
مشهورترین میدان جهان شانس ثبت جهانی خود را از دست داد
یدان تاریخی امیرچخماق نام میدانی درکهن شهر یزد است. مجموعه بناهای تاریخی امیرچخماق یزد شامل بازار، تکیه، مسجد و آب انبار که قدمتشان به دوره تیموریان (قرن ۹ هجری) برمی گردد.
به گزارش تابناک یزددر آن دوره امیرجلال‌الدین چخماق از سرداران شاهرخ تیموری و حاکم یزد بود که با همکاری همسر خود فاطمه‌خاتون برای آبادانی یزد مجموعه‌ای شامل تکیه، میدان، حمام، کاروانسراها، خانقاه، قنادخانه، چاه آب سرد و مسجد امیرچخماق را ساخت.
اما حالا این مجموعه تاریخی پرونده آن در آستانه خروج از لیست ثبت جهانی است به طوریکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور پرونده ثبت جهانی مجموعه امیرچخماق یزد را از دستور کار خارج می‌کند.
در واقع این مجموعه با ارزش که نقطه خیابان‌های اصلی شهر است شامل مسجد، تکیه، بقعه ستی فاطمه، بازارچه حاجی قنبر، آب انبار ستی فاطمه، نخل و آب انبار تکیه امیر چخماق می‌باشد. این مجموعه از آثار قرن نهم هجری است که امیر جلال‌الدین چخماق از سرداران و امرای شاهرخ تیموری هنگامی که به حکومیت یزد رسید با همکاری همسر خود ستی فاطمه خاتون برای آبادانی، شهر آن را بنیان نهاد. بانیان در شمال مسجد، میدانی ایجاد کردند که هم اکنون پابرجاست و مرکز شهر یزد است. این میدان در عصر صفوی هم به همین نام شهرت داشت. در زمان شاه عباس برخی از این آثار احیاء شده است، از جمله چهار سوقی بر روی کاروانسرا ساخته شده است. اوایل قرن سیزدهم هجری میدان جلوی مسجد و سردر بازار تبدیل به حسینیه شده ‌است . البته آنچه مسلم است در آن زمان، این مکان نقش حسینیه را نداشته، چون ساخت چنین فضاهایی از زمان صفویه به بعد در ایران رواج پیدا کرده است. 
در شرق میدان ا میر چخماق، بازاری به نام حاجی قنبر وجود دارد. این بازار از بناهای نظام‌الدین حاجی قنبر جهانشاهی است. این شخص که به امر جهانشاه قره قریونلو به حکومت یزد رسیده بود آثار دیگری هم در یزد بنا کرد. بعدها بر سر در بازار بنای زیبا و بلندی به اسلوب بناهای موجود در تکیـه‌های یزد سـاخته شد.
این بنـای عظیـم یکی از معـرف‌های شهر یزد است و هنگـامی که می‌گوینـد« میرچخماق» مرادشان همین بناست در حالی که از آثر امیر چخماق نیست. مسجد امیر چخماق که در تاریخ‏های یزد به نام مسجد جامع نو نیز خوانده شده است .
در دوره صفویه به همت امیر جلال الدین چخماق شامی حاکم یزد از امراء و سرداران و مقرب درگاه شاهرخ و زن او ستی (بی بی) فاطمه خاتون احداث شده است. تکیه امیر چخماق در سال ۱۳۳۰ هجری شمسی و با شماره ۳۸۳ و مسجد امیر چخماق در سال ۱۳۴۱ با شماره مستقل ۲۴۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند. همچنین این بناها و دیگر الحاقات به عنوان مجموعه امیرچخماق نیز با شماره ۲۴۱۶ به ثبت ملی رسیده‌است.
علل خروج پرونده امیرچخماق یزد چیست؟
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور پرونده ثبت جهانی مجموعه «امیرچخماق» یزد را از دستور کار خارج می‌کند.رعایت عرصه و حریم یک اثر از جمله شرایطی است که باعث می‌شود سازمان بین‌المللی یونسکو اجازه دهد یک اثر با ثبت جهانی در معرض دید جهانیان قرار بگیرد.
آن‌طور که حمید ضیایی‌ پرور مدیرکل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به روزنامه ایران گفته است:سازمان میراث فرهنگی در طول این مدت تلاش زیادی به صورت غیر علنی انجام داد تا از طریق مراجع، ستاد فرماندهی نیروهای مسلح، وزارت کشور، وزارت اطلاعات و نهادهای دست اندرکار، مانع انجام این کار غیر قانونی شود.
به گفته او این پرونده در حال ارسال برای ثبت جهانی در سال 2015 بود. ضیایی پرور می‌گوید: از نظر مقررات جهانی هر کشور در هر سال حق دارد فقط یک پرونده را برای ثبت جهانی ارائه کند واگر پرونده ثبت نشود، آن کشور فرصت یک ساله را از دست خواهد داد.
ایران تاکنون از بین 32 هزار اثر ثبت شده در فهرست ملی خود تنها 17 اثر در فهرست جهانی یونسکو دارد که به اعتقاد ضیایی پرور این جایگاه، شایسته ایران نیست چون ایران دارای غنی‌ترین تمدن بشری است که هنوز سرپاست.
به گفته او، امیر چخماق در میان کاندیداهای ایران بالاترین اولویت را داشت و بنا بود که امسال پرونده را ارسال کنند اما با این اتفاق شانس ثبت این اثر گرفته شد و بنابراین پرونده دیگری جایگزین آن خواهد شد.
به گفته او باوجود اینکه سازمان میراث فرهنگی ملاحظاتی به خرج داد و از ابتدا ماجرا را رسانه‌ای نکرد اما عوامل دست اندرکار این موضوع از تمام ظرفیت‌های خود برای اتهام زدن به سازمان استفاده کردند و در نهایت هم به این صورت کار خود را پیش بردند.
به گفته ضیایی پرور سازمان میراث فرهنگی اعتقاد دارد که شهادت و شهدا جزو میراث کشور هستند و این نحوه برخورد با شهدا را خلاف فرهنگ و ارزش‌های والای شهدا می‌داند.
ضیایی پرور می‌گوید: سازمان میراث فرهنگی در حال تهیه یک گردش کار و پیوست کردن تمام مکاتبات انجام شده در این مدت برای مراجع ذی ربط است تا مقامات ارشد کشور در جریان چند و چون ماجرا قرار بگیرند و از این طریق بشود از وقوع اتفاقاتی این چنینی پیشگیری کرد.
او با این توضیح که در این ماجرا یک سری اتهامات به سازمان وارد شد که بدون پاسخ ماند، می‌گوید: برخی، قوانین میراث فرهنگی را قوانین طاغوتی و قبل از انقلاب می‌دانند. بنابراین باید به آنها گفت بسیاری از قوانین کشور از جمله قوانین تجارت، مدنی و... قبل از انقلاب تصویب شده و براساس فرمان حضرت امام(ره) تا مادامی که این قوانین در مجلس نقض نشده به قوت خود باقی است و هر دستگاهی نمی‌تواند با استناد به ماقبل انقلاب بودن آنها از اجرای قوانین سر باز بزند.» به گفته او برخی از افراد، جهانی شدن را مسخره می‌کنند و می‌گویند که ما احتیاج به ثبت جهانی نداریم. در حالی که وقتی یک اثر در یونسکو ثبت می‌شود در 5 هزار سایت جهانی معرفی می‌شود.
به گفته او وقتی یک اثر در فهرست جهانی قرار می‌گیرد و جاذبه‌های گردشگری آن توسط یونسکو معرفی می‌شود به این معنا است که این اثر یگانه است و همتایی دیگر ندارد.
او آثار تاریخی را منبع درآمدی برای کشور در شرایط کاهش قیمت نفت می‌داند که می‌تواند گردشگران و توریست‌های علاقه‌مند به تاریخ و تمدن کشور را به ایران بکشاند و از رهگذر آن ایجاد شغل کند.
به گفته او ثبت جهانی یک اثر می‌تواند باعث شناخت فرهنگ و تمدن ایران در جهان شود. فرهنگ و تمدنی که هنوز آنقدر شناخته شده نیست که برخی کشورها فیلم‌های معاند ساخته شده چون «300» را باور می‌کنند!
امیرترقی نژاد

  • علیرضا آیت اللهی


منتشر شده در مورخ: 1395/02/05 ساعت: 21:58 گروه: میراث و گردشگری

بازار مسگری یزد بازاری با قدمت 600 ساله/

ظروف مسی سوغات پرآوازه و کهن شهر یزد

مسگری از صنایع پرآوازه و کهن شهر یزد بوده و از این رو یزد از جمله مراکز عمده تولید این هنر دستی بوده است. رواج و رونق مسگری در یزد به حدی بوده است بازاری تحت عنوان بازار مسگری در شهر یزد وجود دارد. قدمت این بازار به قرن نهم ه.ق و دوران تیموری باز می‌گردد.

به گزارش یزدی نیوز  شهر یزد از یک سو به واسطه آثار تاریخی و قدیمی و از سویی دیگر به دلیل داشتن صنایع دستی و سوغات خوشمزه و متنوع خود هر سال مقصد بسیاری از مسافران نوروزی است. علاوه بر وجود شیرینی های مشهور یزدی صنایع دستی این استان نیز زبان زد است.

در میان صنایع دستی متنوع استان یزد ظروف و کالاهای از جنس «مس» آن هم به دلیل کیفیت، تنوع و طرح‌های متعدد توجه بسیاری از افراد را به خود جلب می کند.

گفتنی است مسگری از صنایع پرآوازه و کهن شهر یزد بوده و از این رو یزد از جمله مراکز عمده تولید این هنر دستی بوده است. رواج و رونق مسگری در یزد به حدی بوده است بازاری تحت عنوان بازار مسگری در شهر یزد وجود دارد. قدمت این بازار به قرن نهم ه.ق و دوران تیموری باز می‌گردد. همانند سایر آثار تاریخی یزد از خشت، گل و آجر به عنوان مصالح اصلی در ساخت بنای این بازار قدیمی استفاده شده است.

این بازار قدیمی که هسته اصلی بازارهای یزد را تشکیل می دهد، در گذشته‌های دور محل فعالیت استادکاران قدیمی زیادی بود که مشغول تولید ، خرید و فروش انواع ظروف مسی بوده‌اند که آمار آن‌ها را تا 160 مسگر عنوان می کنند اما اکنون تعداد کمی از آنها در این حرفه مشغول فعالیت هستند.

سقف بازار مسگری به صورت طاق و و تویزه با قوس جناحی است و دارای ارزش فرهنگی و تاریخی خاصی است. این اثر تاریخی در اسفند سال 1381 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

تولیدات این هنر دستی در قدیم سینی، کماجدان، لگن، ملاغه، کف گیر و ... بوده است اما با تغییرات بوجود آمده در زندگی امروزه اندازه و نوع تولیدات مسی نیز به تبع تغییر کرده است و شاهد تولید محصولات متنوع ظروف مسی در اشکال تزئینی نظیر قندیل آبی، قوری، ساعت، کشکول، مرغ و ماهی، اشکال تخت جمشید ، گل وبوته با برجسته کاریهای ترمه و ... هستیم.

در گذشته های نه چندان دور ظروف غالب مورد استفاده در خانه‌های ایرانیان مس بوده است و به هر عروس حداقل ۱۰۰ کیلو ظروف مسی جهاز می دادند و هرچه بر وزن این ظروف افزوده می شد، بر افتخار نوعروسان افزوده می شد اما با تغییر سبک زندگی به مرور ظروف مسی از خانه های ایرانیان در حال حذف شدن بود که به گفته بازاریان در سال‌های اخیر به دلایل گونانگون از جمله نمایان شدن بیشتر خواص درمانی ظروف مسی تمایل مردم نیز برای استفاده از آن افزایش یافته و بازار مسگری یزد جانی دوباره گرفته است.

گردشگران و مسافران نوروزی علاوه بر بازدید از این بازار قدیمی و  استادکارانی یزدی که همچنان در این بازار فعال هستند می‌توانند سوغات زیبا، درمانی و متناسب با ذائقه ایرانی را با خود به همراه ببرند.

علیرضا آیت اللهی

1395/02/06 - 19:25

از اینکه به فرهنگ و جامعه یزد هم می پردازید بسهم خود متشکرم . نمیدانم یزد رشته ها ی دانشگاهی و مراکز پژوهشی مردم شناسی و جامعه شناسی هم دارد یا خیر که در اینگونه مطالعات تعمیقی بیشتر به عمل آید . شخصا" در سال 1335 ، شصت سال قبل از این هرروز برای رفتن به دبستان ، و درسال 1339 اکثرروز ها برای رفتن به دبیرستان ، از این بازار میگذشتم . تقریبا" تمام بازار ، و دو- سه مغازه در بازار تقاطع جنوبیش به مسگری اختصاص داشت بگمانم مگر یک مغازه که قنٌادی بود ؟ و همینقدر میدانم که قلعگر ( قلنگر ) ی ، به دلیل ارتباط تنگاتنگ شغلی ، مغازه ای در آن بازار می خواست و نمی یافت . شاید اگرهم یکی میخواست بفروشد دیگران ، درعمل ، مانع می شدند .

(2) اتحاد میان مسگرهای یزد مثال زدنی بود : بسیاریشان خویشاوند بودند ، غالبا" در محلٌه پشت باغ زندگی می کردند ، از زمان مشروطیت وارد جریانات سیاسی شده بودند و حتی در برخی از انتخابات دهه های 1330 و 1340 نقشهائی اساسی در امور اجرائی ایفاء می کردند ، مردمانی زورمند ، لوطی منش ، و در هر حال غیور بودند . وطن پرست بودند چنانکه گفته اند تا مسٌ چانه انارک در یزد وجود داشته است هیچ مس دیگری را نمی خریده اند . در بازاریابی و فروش هم کاری به سلیقه سایر شهر ها نداشتند و به سلیقه ی یزدی ها می ساختند و در دقٌت ساخت همین بس که برخلاف برخی از شهرهای نزدیک ، که به چشم خود دیده ام از هرکارگری برای چکش کاری استفاده می کردند ، از کارگر غیر متخصص استفاده نمی بردند .

(3) بازاریابی آنان در خوب سازی ، ساده سازی ، بادوام سازی و به صرفه سازی بود که سبب می شد به ندرت بلامشتری بمانند . غالبا" تخصصشان را فقط به فرزندانشان آموخته بودند و مسگری یزد تا حدودی به صورت ارثی - طایفه ای در آمده بود . بسیاری از سرویس های یزدی ها از جنس مس تهیه می شد و این خود حاکی از صرفه جوئی و شم اقتصادی یزدی بود . گاهی در خانه های یزد اشیائی مسی وجودداشت که بعضی شان رنگی بسیار سرخ داشتند و می گفتند مربوط به دوره نادرشاه یا حتی شاه عباس و امثالهم است ... که من فکر می کنم هنوز هم وجود دارند بدون آنکه کشف شوند و سر از موزه ها درآورند .


  • علیرضا آیت اللهی

خانه تاریخی «مودت» توسط دانشگاه های تهران و یزد مرمت می شود

 خانه مودت

 چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲

خانه قاجاری مودت با همکاری انجمن علمی تالار دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد و انجمن علمی مرمت دانشگاه تهران مرمت می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، هادی رضوی مسئول طرح احیای خانه مودت و عضو انجمن علمی مرمت دانشگاه تهران در این خصوص گفت: طرح مرمت این خانه تاریخی به طور رسمی از ۲ اردیبهشت مصادف با ۱۳رجب آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه متولی اصلی احیای خانه، انجمن علمی مرمت دانشگاه تهران است، تصریح کرد: برای راه‌اندازی ابتدایی خانه، هزینه‌ای معادل ۵۰ میلیون ریال برآورد شده و تاکنون حدود ۴۵ میلیون ریال از سوی استادان رشته معماری دانشگاه تهران برای احیای و مرمت خانه جمع‌آوری شده است.

مسئول طرح احیای خانه مودت درخصوص اقدامات انجام شده برای احیای این خانه گفت: هزینه‌های احیای خانه تاکنون به صورت خیریه از استادان رشته معماری تامین شده و اغلب دانشجویان دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد کارهای احیا و مرمت خانه را بر عهده دارند و یک تیم فنی و مهندسی نیز برای همکاری دعوت شدند.

رضوی تصریح کرد: اقدامات اولیه برای اصلاح سیستم برق‌کشى در خانه مودت شروع شده و در مرحله اول چراغ‌ها و سیم‌کشی خانه تست شد و برای نورپردازی خانه از آنجا که باید با کمترین دخل و تصرف باشد از امکاناتی استفاده می‌شود که احتیاج به سیم‌کشی نداشته باشد و بسیار کم حجم باشند.

وی گفت: مرمت کامل این خانه احتیاج به دو سال کار فشرده حرفه‌ای مرمت دارد که امیدواریم با تامین منابع مالی به سرانجام برسد.

وی در خصوص تاریخچه این خانه قدیمی در بافت تاریخی یزد عنوان کرد: خانه قاجاری مودت یکی از منحصر به فردترین خانه‌های تاریخی شهر یزد به شمار می رود و با یک و نیم قرن قدمت، در سال ۱۲۸۶قمری ساخته شده و در ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۲۴۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

زهرا ساختمانیان


  • علیرضا آیت اللهی