تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

ه زودی انجام می شود؛
​ورود ارزیابان یونسکو برای ثبت جهانی یزد
 
ارزیابان یونسکو تا چند روز آینده برای بررسی نخستین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان وارد ایران می شوند. این درحالی است که کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی به دلیل وجود برخی مشکلات در محدوده بافت تاریخی از جمله بیمارستان یزد از سرنوشت پرونده شهر تاریخی یزد اظهار نگرانی می کنند.

​ورود ارزیابان یونسکو  برای ثبت جهانی یزد
بلدیه پرونده شهر تاریخی یزد درحالی سال آینده قرار است برای ثبت در فهرست آثار جهانی در اجلاس یونسکو مورد بررسی قرار گیرد که ارزیابان یونسکو تا چند روز آینده برای بررسی نخستین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان وارد ایران می شوند. این درحالی است که کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی به دلیل وجود برخی مشکلات در محدوده بافت تاریخی از جمله بیمارستان یزد از سرنوشت پرونده شهر تاریخی یزد اظهار نگرانی می کنند.

به گزارش خبرنگار بلدیه؛ نزدیک به ده سال از آماده سازی پرونده بافت تاریخی شهر یزد در فهرست آثار جهانی می گذرد. پرونده ای که به زعم کارشناسان و متولیان میراث فرهنگی بسیار پیچیده است و برای ثبت در فهرست آثار جهانی نیاز به همکاری گسترده تمامی دستگاه های شهری دارد.

«محمد حسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور نیز یک ماه پیش، پس از بازدیدی که به همراه تیم خود از شهر تاریخی یزد داشت اعلام کرده بود که یزد باید برای ورود ارزیابان یونسکو آمادگی همه جانبه داشته باشد.
او حتی در جلسه هم‌اندیشی و جمع‌بندی شرایط موجود در ثبت جهانی پرونده بافت تاریخی یزد در استانداری این شهر اعلام کرد، جدای از رفع موانع موجود از جمله بهسازی و زیباسازی مکان های مورد نظر و تقویت دسترسی به خدمات سفر، امنیت و افزایش امکانات، لازم است بناهایی که با ارتفاع غیرمجاز احداث شده اند کوتاه شوند تا هیچ خطری پرونده شهر تاریخی یزد را تهدید نکند.

پیشتر اما ارتفاع کتابخانه مرکزی  یزد شانس جهانی شدن این شهر تاریخی را به خطر انداخته بود که پس از پیگیری فعالان میراث فرهنگی ارتفاع غیرمجاز این ساختمان از بین رفت و هم اکنون بیمارستان در محدوده بافت تاریخی یزد چشم انداز این شهر تاریخی را بر هم زده است.

چنانچه کارشناسان هم اکنون از بیمارستان به عنوان بزرگترین مانع و مزاحم بافت تاریخی یزد نام می برند.
از سوی دیگر، تا چند روز آینده قرار است ارزیابان یونسکو به شهر یزد سفر کرده و از عرصه و حریم این شهر تاریخی بازدید کنند این درحالی است که هنوز یادگاری نویسی ها روی دیوارهای شهر خودنمایی می کنند و لازم است که نخاله های ساختمانی نیز از اطراف محدوده تاریخی و بافت تاریخی یزد پاکسازی شوند.

معاون میراث فرهنگی کشور با اینکه تاکید کرده است که برنامه مدیریتی شهر یزد تهیه شده و وظایف استانداری، شهرداری و دیگر مسئولان شهری برای مدیریت شهر یزد مشخص شده است اما هنوز وعده ای برای برای رفع این مانع از سوی دستگاه های شهری داده نشده است و بیمارستان به عنوان مهمترین مزاحم پرونده جهانی شهر تاریخی یزد بر سر جای خود ایستاده است.

این درحالی است که طبق مقررات و ضوابط میراث فرهنگی و همچنین دستورالعملی که برای دستگاه های شهری استان یزد ابلاغ شده است ضروری است که در محدوده 900 هکتاری شهر تاریخی یزد، تمامی ضوابط شهر تاریخی باید رعایت شود و هر گونه بلندمرتبه سازی باید خارج از این محدوده صورت بگیرد.
  • علیرضا آیت اللهی


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خواستار شد:


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد گفت: ثبت جهانی بافت تاریخی از موضوعات بسیار مهم برای استان محسوب می شود و لازم است تمام توان خود را برای تحقق آن به کار گیریم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، پیش از ظهر چهارشنبه ششم مرداد ماه نشست هم اندیشی و جمع بندی شرایط موجود در ثبت جهانی پرونده بافت تاریخی یزد با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار،  معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و جمعی از مدیران و مسئولان استان مرتبط با این موضوع در دفتر معاونت هماهنگی امورعمرانی استانداری برگزار شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در این جلسه بیان کرد: اتفاقی که امروز از آن صحبت می کنیم  با بسیاری از برنامه هایی که اجرا شده است، متفاوت می باشد و در پروژه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد تصمیمی گرفته ایم که اگر به درستی تحقق یابد می تواند سرنوشت یزد را تغییر دهد.
« سیدمحمدرضا سیدحسینی » ادامه داد: ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری، تاریخی، مذهبی و فرهنگی  ارزشمندی در بافت تاریخی یزد وجود دارد که ثبت جهانی آن می تواند شرایط را از حالتی که وجود دارد به یک ایده آل تبدیل کند.
سیدحسینی افزود: باید ثبت جهانی بافت تاریخی را بسیار جدی بگیریم و با همراهی و همکاری تمام دستگاه ها و حوزه های مرتبط، تلاش بیش از دو سال گذشته را به یک نتیجه خوب تبدیل کنیم.
معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در این جلسه  با اشاره به بافت تاریخی فاخر یزد و معماری منحصر به فرد در این منطقه گفت: باید اقدامات انجام شده را در زمان باقی مانده مدیریت و با حفظ ارزش ها، ویژگی های این بافت تاریخی را به استانداردهای مورد نظر نزدیک کنیم.
« محمدحسن  طالبیان » افزود: در ثبت جهانی این پروژه ، بهسازی و زیباسازی مکان های مورد نظر دارای اهمیت بسیار است و در کنار آن باید موضوعاتی چون تقویت دسترسی به خدمات سفر، امنیت و امکانات موجود نیز دیده شود.
طالبیان خاطرنشان کرد: ثبت جهانی بافت تاریخی یزد با توجه به تلاش های و پیگیری های انجام شده خدمت بزرگی به استان یزد، ایران و جهان است.
گفتنی است در این جلسه پروژه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد از ابعاد مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هماهنگی های لازم بین دستگاهی نیز در تکمیل این پروژه با برنامه ریزی معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری انجام شد.
 




  • علیرضا آیت اللهی