تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها

گام های محکم دولت برای مهاجرت معکوس در روستاهای استان یزد

یزد -ایرنا - با شروع کار دولت یازدهم فعالیت های گسترده ای در روستاها و برنامه ریزی برای افزایش درآمد و اشتغال پایدار روستاییان برنامه ریزی شد که در سال جاری با تصویب و ابلاغ تسهیلات 1.5 میلیارد دلاری وارد مرحله جدیدی شده است.

تغییرات و تحولات روستایی از سال 1392 با برنامه ریزی های خلاقانه و تدوین بسته های اشتغالزایی جدید با هدف ایجاد درآمد پایدار و تأکید بر ماندگاری جمعیت روستایی آغاز شد.
حمایت های متعدد از طریق ارائه تسهیلات با سود پایین و به صورت قرض الحسنه از طریق دولت در بخش های معاونت روستایی ریاست جمهوری ، وزارت کشور ، استانداری ها و ادارات کل امور روستایی از روستاها و روستاییان با مشارکت خود آنها انجام شده و از این طریق نوعی احساس مسئولیت در این مناطق محروم ایجاد شده است.
در همین خصوص به مناسبت 15 مهرماه روز روستا ، مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری یزد در جمع خبرنگاران با تشریح عملکردهای دولت یازدهم و دوازدهم گفت: در ابتدای فعالیت دولت یازدهم یکی از دغدغه ها رسیدگی به اقتصاد روستایی بود که با ارائه برنامه های خلاقانه در قالب بسته های متعدد تسهیلاتی و اقتصادی دنبال شده است.
محمد یارمند افزود: در همین راستا تسهیلات کم بهره متعدد از سوی برخی بانک ها همچون بانک سینا ، پست بانک و بر مبنای سهم از مالیات به دهیاری ها و روستاها پرداخت شده و زمینه ساز اشتغال چند هزار نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم کرده است .
وی در باره تسهیلات پرداخت شده به روستاییان گفت: از محل تسهیلات چهار درصد به یک طرح مشارکتی و سه طرح غیرمشارکتی روستایی با اشتغالزایی بیش از 240 نفر به صورت مستقیم 60 میلیارد ریال پرداخت شده که این طرح ها از 60 تا 90 درصد پیشرفت کار دارد.
مدیرکل امور روستایی استانداری یزد اضافه کرد: در بانک سینا نیز بیش از 300 میلیارد ریال تسهیلات مصوب شده که در این بخش 400 متقاضی درخواست ارائه کرده بودند که برای 200 نفر با اشتغال 210 نفر طرح هایی به تصویب رسید.
یارمند ادامه داد: در تسهیلات پست بانک برای دهیاری هم سه دهیاری استان مشمول تسهیلات اشتغالزایی ، سرمایه گذاری و درآمد پایدار شناخته شدند که 12 میلیارد ریال در این بخش در حال پرداخت است.
وی با بیان اینکه 20 میلیارد ریال برای پرداخت تسهیلات در روستاهای محروم استان اختصاص یافته بود ، تاکید کرد: از این میزان 17 میلیارد ریال با ظرفیت اشتغال 140 نفر پرداخت شده است.
این مسئول گفت: از تسهیلات سرمایه در گردش نیز به 6 طرح اشتغالزایی روستایی مبلغ 11 میلیارد ریال پرداخت شده ضمن آنکه بر اساس تفاهم نامه میان پست بانک با دهیاری ها در قالب آن قرار است به 36 دهیاری 36 دستگاه ' بکلودر' برای کارهای عمرانی داده شود.
وی این کار را تحول بزرگ در فعالیت های عمران روستایی عنوان کرد و ادامه داد: 15 دستگاه بکلودر به دهیاری ها تحویل داده شده و برای تحویل مابقی نیز اقدام خواهد شد.

** یزد الگوی گردشگری روستایی در کشور/ 10 ون برای جابجایی گردشگران روستایی خریداری می شود / راه اندازی 12 خانه بوم گردی روستایی تا پایان سال 
یکی از فعالیت هایی که در سالهای اخیر در روستاهای استان یزد آغاز شده توجه ویژه به گردشگری و خانه های بوم گردی با هدف ایجاد اشتغال و درآمد بیشتر است.
در این خصوص مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری یزد گفت: یکی از فعالیت هایی که در روستاهای استان به عنوان الگو در کشور انجام شد تصویب ایجاد دو کمیته اشتغال و سرمایه گذاری با هدف پرداخت در تسهیلات اشتغالزایی و کمیته بهسازی و گردشگری بوده است.
یارمند با بیان اینکه کمیته گردشگری با هدف تسریع در بازسازی مناطق گردشگری روستایی و خانه های بوم گردی فعال شده است ، افزود: در دولت تدبیر و امید ، محور اشتغال و اقتصاد استان گردشگری تعریف شده از این رو تاکنون 54 خانه بوم گردی در مناطق روستایی راه اندازی شده است و 12 واحد نیز تا پایان سال راه اندازی می شود.
وی ادامه داد: یکی دیگر از فعالیت های این بخش برنامه ریزی برای خرید دستگاه 10 ون به منظور حمل و نقل گردشگران مناطق روستایی و عشایری از محل تسهیلات قرض الحسنه است.
این مسئول در عین حال با بیان وجود 44 روستای هدف گردشگری در استان یزد تأکید کرد: با توجه به ادامه روند خشکسالی در استان و بویژه مناطق روستایی و اقتصادی و درآمدزا بودن گردشگری ، برنامه های گسترده ای در این خصوص داریم که میراث فرهنگی نیز کمک های زیادی داشته است.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری یزد یکی از این برنامه ها را تقویت خانه های بوم گردی و گسترش آنها عنوان کرد و افزود: سعی استان این است که بدنه و بوم روستاها نیز بهسازی و بازسازی شود .
یارمند یکی از ضعف های این بخش را بازریابی ضعیف در روستاها دانست و گفت : به همین دلیل در کنار تقویت بازاریابی ،تنوع سازی اقتصاد روستایی در بخش گردشگری با تکیه بر منابع محلی و مردم را مدنظر داریم.

** فعالیت های گسترده عمرانی در روستاها / اختصاص اعتبار به روستاهای بدون دهیاری برای نخستین بار 
وی در باره فعالیت های عمرانی در روستاها نیز گفت: از ابتدای سال جاری برای نخستین بار اعتباراتی به روستاهای بدون دهیاری نیز اختصاص یافته و هر ماه به حساب فرمانداری ها واریز می شود.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری یزد مبلغ واریز شده در این خصوص و در مدت پنج ماه را بیش از 30 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: همچنین در این مدت از محل مالیات بر ارزش افزوده 250 میلیارد ریال به حساب دهیاری ها واریز شده که نسبت به سال قبل 100 درصد رشد داشته است.
یارمند ادامه داد: در این بخش علاوه بر اینکه سهم روستاها از 20 به 30 درصد افزایش یافته ، توزیع این اعتبارات نیز از از شهرستانی به استانی تغییر یافته است.
وی در عین حال درباره فعالیت های عمرانی دولت یازدهم در روستاها یادآور شد: در چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید یکهزار و 300 میلیارد ریال در قالب پنج هزار و 600 طرح عمرانی شامل بهسازی و مرمت کالبد روستاها و ساخت پارک و فضای سبز و نیز خدمات روستایی هزینه شده است.
این مسئول همچنین گفت: بیش از 20میلیارد ریال نیز از محل بند الف ماده 23 از محل جرائم راهنمایی و رانندگی در قالب 150 طرح روستایی هزینه شده ضمن آنکه در دولت یازدهم 60 دهیاری ارتقا یافته و اعتبارات بیشتری دریافت کرده اند.

** حسابرسی شرکت های تعاونی روستایی یزد به عنوان الگوی کشوری
موفقیت های متعدد طرح های روستایی موجب شده تا در اجرای بسیاری از برنامه استان یزد به عنوان الگوی کشوری برای نخستین بار آن را انجام دهد.
یکی از این طرح ها حسابرسی شرکت های تعاونی روستایی است که در این خصوص مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری یزد گفت: این کار برای نخستین بار در کشور در سال 95 انجام شده است.
یارمند افزود: شرکت های تعاونی استان یزد همچون اردکان ، میبد ، مهریز ، اشکذر و خضرآباد از الگوهای برتر کشوری هستند که در زمینه اشتغالزایی در مناطق روستایی و محروم تلاش های زیادی داشته اند.
وی یکی دیگر از موفقیت های استان را بروز رسانی اطلاعات روستاها اعلام کرد و گفت: از لحاظ تعداد مانده روستاهایی که اطلاعات آنها ثبت نشده استان یزد در رتبه نخست کشور را دارد و زودتر و راحت تر می تواند به این مناطق خدمات رسانی کند. 


** الگوی موفق تفکیک زباله در روستای اکرمیه دومین طرح موفق کشوری 
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری یزددر این خصوص گفت: استان یزد به عنوان دومین استان کشور در طرح تفکیک زباله از مبدا این کار را با 2میلیارد ریال اعتبار اولیه در روستای اکرمیه شروع کرده است.

** عشایر ظرفیت بالای استان در تولید گوشت و محصولات لبنی 
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری یزد گفت: این استان در شهرستانهای خاتم و ابرکوه بیش از یکهزار و 300 خانوار عشایری دارد.
یارمند افزود: چهار هزار عشایر در خاتم و یکهزار و 400 عشایری در شهرستان ابرکوه با داشتن 140 هزار رأس دام بیش از 25 درصد محصولات لبنیاتی و 20 درصد گوشت استان یک میلیون و 138 هزار نفری یزد را تأمین می کند.
وی با بیان اینکه دولت به منظور کمک به معیشت آنها برای خرید علوفه برای دام عشایر با ارائه تسهیلات به آنها، محصولات دامی را پیش خرید می کند، یادآور شد: عشایر در فصل ییلاق به بخش جنوبی استان فارس کوچ کرده و در قشلاق به مناطق خود باز می گردند.
این مسئول در پایان درباره میزان تأثیر فعالیت های عمرانی و خدماتی در روستاهای استان بیان کرد: در مجموع 47 درصد روستاهای استان در چهار سال گذشته گازرسانی شده که در این مناطق شاهد مهاجرت معکوس روستاییان از مناطق شهری به روستایی هستیم و تا پایان سال 97نیز به روستاهای بدون گاز در دو شهرستان تفت و مهریز نیز گازرسانی خواهد شد. 
در سال 1390 جمعیت روستایی استان یزد 158 هزار و 306 نفر بوده که در سرشماری سال 1395 این تعداد به 167 هزار و 178 نفر در 21 بخش ، 45 دهستان شامل بیش از 800 روستای دارای سکنه افزایش یافته است.
از مجموع روستاها ، 353 مورد دهیاری دارد، 392 روستا دارای شورای اسلامی با یکهزار و 212 عضو که 45 نفر آنها بانوان هستند.
مشارکت روستاییان استان یزد در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم 100درصد بوده که 70 درصد آنها به دولت تدبیر و امید رأی داده اند.
1968 *خبرنگار : محمودرضا رحمانی ** انتشار : عباسقلی اشکورجیری 
@irnayazdd

انتهای پیام /* 
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۰۷/۲۷
  • ۱۲۴ نمایش
  • علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی