تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها
تاریخ: ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰کدخبر: ۱۳۹۶۰۵۱۰۰۰۲۰۱۲
رئیس حوزه هنری یزد:
تعاملات حاصل از ثبت جهانی یزد نباید به هویت و اصالت یزدی‌ها لطمه‌ بزند
رئیس حوزه هنری یزد با اشاره به ثبت جهانی یزد گفت: تعاملات حاصل از ثبت جهانی یزد نباید به هویت و اصالت یزدی‌ها لطمه‌ بزند.

محمدصادق کوچک‌زاده در مصاحبه با خبرگزاری فارس، با اشاره به اهمیت جهانی‌شدن بافت تاریخی یزد و اینکه باید به این رخداد مهم با دیدی بین‌المللی نگاه شود، گفت: این نگاه مستلزم رعایت بسیاری از مسائل در حوزه‌‌های مختلف ازجمله برنامه‌ریزی‌، زیرساخت‌ها و اعتبارات است.

وی افزود: یزد، همواره به‌عنوان خاستگاه یکی از درخشان‌ترین میراث‌های فرهنگی در دوره‌های مختلف تاریخی ایران مطرح بوده که امروز این هویت فرهنگی بر جهانیان هم پوشیده نمانده است.

رئیس حوزه هنری استان ادامه داد: با توجه به اینکه نگاه دنیا به این شهر، نگاه ویژه‌تری شده، مردم باید بیش‌ازپیش از این میراث ارزشمند مراقبت کنند و در حفظ و احیای آن بکوشند.

کوچک‌زاده با اشاره به اینکه ثبت جهانی کهن شهر خشت خام جهان، وظیفه و رسالت هنرمندان این شهر را هم سنگین‌تر می‌کند، خاطرنشان کرد: باید با فراهم ساختن زمینه مناسب برای هنرمندان، با زبان هنر و ابزار هنری ظرفیت‌های استان و دستاوردهای نظام اسلامی را برای جهانیان تبیین و فرهنگ یزدی که نمونه‌ای از فرهنگ غنی ایرانیان است را به نقاط مختلف دنیا صادر کرد.

وی افزود: دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و هنری باید مواظب باشند که تعاملات حاصل از این رویداد، به هویت و اصالت یزدی‌ها که در طول قرن‌ها پدید آمده، لطمه‌ نزند.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه بهره‌مندی از فرصت‌ها، صرفاً این نیست که از سازمان یونسکو درآمد و اعتباری نصیب استان شود، گفت: می‌توان با استفاده بهینه از این موقعیت، قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی که طی ادوار مختلف در هویت و فرهنگ یزد انباشته‌شده به دنیا معرفی کرد.

کوچک‌زاده بابیان اینکه ثبت جهانی یزد امتیازی است که به‌واسطه آن، این استان را دارای موقعیتی خاص و متفاوت‌تر از سایر شهرهای دنیا می‌کند، اظهار داشت: کسب این جایگاه بدون همت و پیگیری مسئولان مربوطه دست‌یافتنی نبود و همه ما باید قدردان این تلاش‌ها باشیم.

گفتنی است: شهر تاریخی یزد به‌عنوان یکی از نخستین شهرهای خشتی دنیا بعد از گذشت 9 سال از قرار گرفتن پرونده آن در فهرست میراث موقت جهانی، سرانجام تیرماه امسال در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که در شهر کراکوف لهستان برگزار شد، با اجماع اعضاء در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

انتهای پیام/3404

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۰۵/۱۱
  • ۱۰۵ نمایش
  • علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی