تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها

نخستین واکنش به ثبت جهانی یزد

سه شنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۷ ق.ظ
سه شنبه 20 تیر 1396 - 09:31:54 | کد مطلب: 375788چاپ

نخستین واکنش به ثبت جهانی یزد

فرهنگ > میراث و تمدن - ۵ انجمن میراث فرهنگی شهر یزد در بیانیه‌ای با اعلام خشنودی از ثبت جهانی شهر یزد در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر کراکف لهستان هشدار دادند که نباید از این شادی ملی و جهانی چنان سرمست شویم که مشکلات حل نشده‌ای که سال‌هاست گریبان شهر تاریخی یزد و مردمانش را گرفته، فراموش کنیم.

انجمن دوستداران و حافظان خشت خام، بنیاد بادگیرها، بنیاد فردوسی، انجمن رایحه سبز، انجمن هنرهای سنتی و صنایع‌دستی پارس در بیانیه مشترک خود اعلام کردند: باید با درایت، برنامه‌ریزی، سرمایه انسانی و مادی و معنوی به‌دنبال حل مشکلات شهر تاریخی یزد و رونق این شهر و توسعه پایدار و متوازن بود. در بیانیه انجمن‌های میراث فرهنگی یزد آمده است:

باید به یاد داشت که تنها یک تک‌اثر برای ثبت جهانی نداده‌ایم، بلکه مجموعه‌ای گونا‌گون در شهر یزد با کالبد تاریخی، معماری و زنده بودن‌ این شهر با مردمی کوشا در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. انجمن‌های میراث فرهنگی شهر یزد در بیانیه خود آورده‌اند: مرور سال‌ها و دست‌کم ۱۴ سال اخیر حاکی از واقعیت‌های بعضا تلخ و گام‌های گوناگون مدیریت شهری و دولت‌ها در هر برهه از زمان و همچنین نهادهای مردمی و حتی سلیقه‌های شخصی است که هم بی‌توجه به شهر تاریخی یزد و ساکنانش بوده‌اند و هم با بی‌برنامگی و ناهماهنگی در توسعه،

شهر تاریخی یزد را قربانی کرده‌اند که نمونه‌های بسیار وجود دارد و می‌توان 3 نمونه بسیار جنجالی این اقدامات همچون طرح کتابخانه مرکزی یزد، طرح توسعه امامزاده جعفر و کشمکش میدان امیرچخماق را نام برد که بر پیکره نحیف شهر تاریخی یزد و مردمان‌ یزد هزینه‌های استانی، ملی و جهانی را تحمیل کرده است.

در بیانیه 5 انجمن میراث فرهنگی شهر یزد تأکید شده است: تعهدهای پاسداری و حفاظت از شهر تاریخی یزد و تضمین‌ها برای یونسکو و نهادهای بین‌المللی ازجمله ایکوموس و ایکروم، سنگین و تابع شرایطی ازجمله برنامه جامع مدیریت شهری است و نمی‌توان به بهانه توسعه و ارائه خدمات، پروژه‌های غیرکارشناسی و غیرمنطبق با هنجارهای فرهنگی، تاریخی، ملی و بین‌المللی طراحی و عملیاتی به این شهر تحمیل کرد.

انجمن‌های میراث فرهنگی یزد با اعلام اینکه یونسکو با فرد و نهادی شوخی ندارد، در بیانیه خود آورده‌اند: در صورت ناهماهنگی در مدیریت و مراقبت از شهر تاریخی یزد، این شهر در معرض آثار در خطر خروج از ثبت جهانی قرار می‌گیرد و از فهرست جهانی خارج می‌شود.

  • علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی