تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها

پویایی بافت تاریخی یزد برای ثبت جهانی افزایش یابد

چهارشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۸:۳۲ ب.ظ

معاون سازمان میراث فرهنگی در یزد:

پویایی بافت تاریخی یزد برای ثبت جهانی افزایش یابد

شناسه خبر: 739551 سرویس: استانها
بافت تاریخی یزد

خبرگزاری تسنیم: معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه پویایی آثار تاریخی از مهمترین نکات یونسکو است، گفت: پویایی بافت تاریخی یزد برای ثبت جهانی افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، محمدحسن طالبیان ظهر امروز در نشست کارگروه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، اظهار داشت: سعی کردیم در بحث طراحی یک مرکز محلی و ساماندهی که داریم به عنوان یک الگو انجام دهیم و یک نمونه از طراحی تا اجرا را با مشارکت مردم داشته باشیم تا نشان دهیم که می‌توان بدون پول اضافی یک مرکز محله را ساماندهی کرد.

وی با اشاره به اینکه تعداد دانش آموختگان معماری سنتی در حال افزایش است، گفت: این دانش آموختگان تجربیات استادکارهای قدیمی را ندارند و باید اقدامات لازم برای تبدیل دانش تجربیات استادکاران برای انتقال به نسل جدید را انجام دهیم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مهم این است که یک طرح ویژه‌ای برای مدیریت تاریخی این شهر داشته باشیم چرا که این کار خدمت به یزد، ایران و جهان است.

طالبیان گفت: برای این کار اعتبار خاصی گذاشته شده و دستگاه‌های دیگر هم در سطح ملی برای کمک به این طرح ترغیب شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه باید جلوی تخریب جزئی و کلی این بافت گرفته شود، گفت: هرچه به سمت این برویم که ارزش‌ها و ویژگی‌های این بافت را بیشتر حفظ کنیم، زمینه ثبت جهانی آن فراهم می‌شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: در مرحله اولی که برای ثبت جهانی یزد انجام شد؛ که پلان مدیریت نداشت و اطلاعات موجود صرفا تاریخی و توصیفی بود که به صورت مناسب برای این طرح کافی نیست.

طالبیان عنوان کرد: این کار نیاز به یک کار تحلیلی، میدانی دارد که ببینیم از اصالت‌های یزد چه چیزهایی باقی مانده و الان در بطن جامعه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: مسلم این است که مهمترین موضوع مدیریت و حفاظت در این راستا است چرا که اگر بهترین پرونده را هم بنویسیم و حفاظت از آثار صورت نگرفته باشد، هیج ارزشی وجود ندارد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این مطلب که پویایی و دینامیکی بودن شهر از مهمترین مواردی است که مد نظر یونسکو قرار دارد، گفت: در شهرهای تاریخی ما وقتی می‌خواهند خدمات زیربنایی تعریف کنند، برای مثال شهرداری آنچه که حق این عرصه است را پرداخت نمی‌کند و طبیعی است که وقتی نتوانیم به این عرصه بپردازیم و خدمات ارائه کنیم، کم‌کم این بافت از بین می‌رود.

طالبیان ادامه داد: طرح حمایت از بافت‌های تاریخی و توانمندسازی ساکنان این بافت‌ها در حال تصویب مجلس شورای اسلامی است که اگر این قوانین درست شود، رونق این عرصه بهتر از بخش‌های دیگر می‌شود.

انتهای پیام/

  • علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی