تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها

محدوده میراث جهانی شهر یزد،نیازمند مدیریت اجرایی یکپارچه شهری است

یزد - ایرنا - معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: در شرایط کنونی دستیابی به مدیریت اجرایی یکپارچه شهری در محدوده میراث جهانی بافت تاریخی مرکز استان نیازمند مطالبه جدی است.

ساشا ریاحی مقدم، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: توجه به مناسب سازی نیازهای امروزی با رعایت حفظ اصالت بافت تاریخی، فرصت تجدید حیات و احیای ارزش های فرهنگی، اجتماعی و رونق اقتصادی را به همراه دارد و این مهم با مشارکت و همراهی مردم، شهرداری و میراث فرهنگی قابل دستیابی است.
وی تصریح کرد: نارضایتی برخی کسبه و یزدی ها از وضعیت فعلی خیابان قیام، نتیجه بی تدبیری در برنامه ریزی در تهیه طرح مناسب، نبود بهره گیری از خرد جمعی، بی توجهی به طرح های قبلی و مشارکت ندادن جامعه محلی و بازاریان در تصمیم گیری هاست. 
به گفته معاون اداره کل میراث فرهنگی یزد، استقبال جامعه محلی در خصوص حفاظت و مرمت بناهای متروکه، مخروبه و رها شده نسبت به 2سال گذشته بیش از 100 در صد افزایش یافت و اغلب مداخله های درون بافت تاریخی با نظارت مستمر یگان حفاظت این اداره کل و کارشناسان حوزه حفظ و احیاء، انجام می شود. 
ریاحی مقدم اظهار کرد: امسال بیش از 150 واحد مسکونی واجد ارزش تاریخی در محدوده میراث جهانی یزد توسط ساکنان بافت کهن با مشارکت این اداره کل در قالب اعطای تسهیلات مالی بدون بازگشت، حفاظت و مرمت شده است. 
وی یادآور شد: مداخله خارج از ضوابط و بدون اخذ مجوزهای لازم و تخلف صورت گرفته در محدوده عرصه و حریم ثبت جهانی شهر یزد در 9 ماهه سال جاری در مقایسه با بازه زمانی سال 1394به یک سوم کاهش یافت.
معاون اداره کل میراث فرهنگی یزد یادآور شد: ثبت شهر تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو بدون همراهی جامعه محلی، متخصصان میراث فرهنگی کشور، نیروی های انتظامی، ائمه جمعه و دستگاه های اجرایی میسر نمی شد. 
ریاحی مقدم تاکید کرد: جامعه محلی به خصوص ساکنان بافت قدیم که در فضایی سالم و منصفانه، دیده بان و همیار اداره کل میراث فرهنگی در بافت کهن هستند، از نمایندگان وسایل ارتباط جمعی هم چنین انتظاری می رود.
وی ادامه داد: اولویت میراث فرهنگی، تجدید حیات کالبدی، رونق اقتصادی و اشتغال، شادابی اجتماعی و حفظ اصالت، پایداری و یکپارچگی محدوده میراث جهانی یزد است و در برنامه های کوتاه مدت و میان مدت حوزه میراث فرهنگی، حفاظت، مرمت و ساماندهی بازارهای تاریخی به عنوان قلب تپنده هسته کهن شهر با جدیت پیگیری خواهد شد.
وی اضافه کرد: بافت تاریخی همچون درخت کهن سالی است که باید توسعه یابد و نباید اجازه داد، این موجود زنده، دچار فرسودگی شود و در نهایت از بین برود، بلکه شاخ و برگ های زائد آن چیده شود تا جوانه های تازه در آن بوجود آید.

** وظایف اداره کل میراث فرهنگی قابل انتقال و معاوضه نیست
وی تصریح کرد: وظایف قانونی، سازمانی و حاکمیتی این اداره کل به عنوان نماینده سازمان در خصوص نظارت، برنامه ریزی و مدیریت بافت های فرهنگی، تاریخی قابل انتقال و معاوضه با سایر دستگاه ها و سازمان ها نیست.
ریاحی مقدم افزود: در این خصوص توصیه می شود، بر اساس نقشه مدیریت بافت میراث جهانی یزد، مدیران دستگاه های اجرایی و نهادهای مرتبط با موضوع، برای دستیابی به مدیریت یکپارچه با تاکید بر رعایت اصول در بافت کهن به وظایف قانونی خود عمل کنند.
وی ادامه داد: قبل از تهیه و تدوین پرونده ثبت جهانی یزد مجوزهایی برای بازسازی و نوسازی درون محدوده عرصه و حریم ثبت جهانی صادر و عملیات اجرایی آن نیز آغاز شد. 
وی تصریح کرد: در برهه کنونی تلاش مجموعه میراث فرهنگی کنترل و همسویی این اقدامات با ضوابط عرصه و حریم محدوده میراث جهانی یزد است و در این خصوص می توان به طرح توسعه و ساماندهی مسجد ملااسماعیل، طرح توسعه گاراژ اتوسیر خیابان قیام، طرح توسعه و ساماندهی مجموعه مسجد حظیره، طرح مجتمع تجاری خیابان دهم فروردین و مجتمع تجاری برج در چهار راه فاطمیه بلوار بسیج اشاره کرد.
معاون اداره کل میراث فرهنگی یزد می گوید: پایگاه شهر تاریخی یزد، باغ دولت آباد و قنات زارچ به خوبی و با دقت در حال پایش اقدامات و برنامه ریزی برای حفاظت بهتر از محدوده های عرصه و حریم جهانی است.
وی ادامه داد: به منظور صیانت و پاسداری از ارزش های برجسته جهانی و رونق اقتصاد گردشگری به همراه جامعه محلی باید تلاش شود. 
ریاحی مقدم تصریح کرد: پایگاه میراث تاریخی یزد باید در زمینه های معماری ، شهر سازی، مردم شناسی، تاریخی، باستان شناسی، فرهنگ عامه، حفاظت و مرمت اشیا، بناها، مجموعه ها و بافت های فرهنگی - تاریخی فعال شود.

** آمادگی میراث فرهنگی برای همکاری در طرح ساماندهی امامزاده جعفر (ع)
به اظهار ریاحی مقدم این اداره کل، آماده همکاری و مشارکت برای ساماندهی فضا های مخروبه، آسیب دیده و رها شده در اطراف امامزاده جعفر(ع) یزد است که در اجرای طرح توسعه قبلی تخریب یا از بین رفت و هم اکنون در مالکیت شهرداری است.
این مسئول می گوید: در نشست اخیر شورای فنی اداره کل مقرر شد، مداخله در محدوده عرصه میراث جهانی یزد بر اساس وظایف قانونی سازمان و دستورالعمل تشکیل شورا پس از بررسی، تایید و تصویب شود.
وی ادامه داد: مقرر شد در نامه ای از استاندار یزد درخواست شود به دستگاه های اجرایی و مرتبط با مدیریت شهری اعلام شود، مجوزها و پروژه های مصوب مربوط به چهار سال گذشته، در هنگام شروع عملیات اجرایی به صورت موردی و به درخواست اداره کل میراث فرهنگی بازنگری شود.
بافت تاریخی یزد، 18 تیر ماه 1396 در چهل و یکمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در کراکوف لهستان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.
با توجه به غنای یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر استان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید، که پیش از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد ثبت جهانی شد. 
استان یزد 2 هزار و 270 هکتار بافت تاریخی و 6هزار و 500 اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یکهزار و 850 اثر به ثبت ملی رسیده است. 
یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است، به گونه ای که استقبال از این شهر تا پنج برابر افزایش یافت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داد. 
در 9 ماهه سال 1396، 96هزار و 300 گردشگر خارجی به این استان سفر کردند که این تعداد در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته 34 درصد افزایش نشان می دهد. 
پارسال، 113 هزار و 500 گردشگر خارجی یزد را به عنوان مقصد سفر خود به ایران انتخاب کردند که از این تعداد، 73 هزار نفر مربوط به 9 ماهه سال گذشته بود. 
گذشته از سفر گردشگران خارجی، صدها هزار گردشگر داخلی سال گذشته و 9 ماهه سال 96 از بناهای تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی، عرصه های بیابانی و کویری استان دیدن کردند. 
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، دارالعباده، حسینیه ایران، دوچرخه ها، شیرینی، قنات، قنوت و قناعت و آفتاب شناخته می شود. 
7532/ 2047 خبرنگار: سعید صادقی مقدم **انتشار: عباسقلی اشکورجیری 

انتهای پیام /* 
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۱۰/۲۴
  • ۱۵۹ نمایش
  • علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی