تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها

ایجاد بستر لازم برای ثبت جهانی شهر تاریخی میبد تا سال 1400

یزد - ایرنا - سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اعلام سیاست های این معاونت تا سال 1400 گفت: در این مدت بسترهای لازم برای آماده سازی پرونده ثبت جهانی شهر تاریخی میبد برای سال 2020 میلادی فراهم می شود.

میبد نخستین شهر تاریخی ایران است که به طور کامل در فهرست آثار ملی ثبت شده و 13 روستا، شارستان، هسته مرکزی، بیرونه ها و باغ های فراوان دارد. 
نارین قلعه، مسجدهای تاریخی، مجموعه کاروانی رباط، پیر چراغ، آسیاب ها و آب انبارها، دروازه و برج و باروهای شهر برخی آثار تاریخی آن محسوب می شوند.
شهر میبد در 45 کیلومتری یزد قرار دارد. 
به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد، ساشا ریاحی مقدم، افزود: سیاست های خرد و کلان این اداره کل در حوزه میراث فرهنگی شامل 10 برنامه کلان و افزون بر 50 برنامه خرد در سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.
وی، برنامه های کلان چهار سال آتی را بسترسازی برای ایجاد زیرساخت های لازم برای رونق تولید، ساخت، بهره برداری و استاندارد سازی مصالح سنتی و بومی با تاکید بر کاربرد معماری خشت و گلی (معماری خاک) ذکر کرد.
وی دیگر برنامه ها را شناسایی، مطالعه و پیشنهاد ثبت آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی (ملموس و ناملموس) و مطالعه کارکردی و کالبدی مجموعه بازار تاریخی شهر یزد و تهیه ضوابط آن عنوان کرد.
وی اضافه کرد: ساماندهی، توسعه و ارتقای پایگاه های میراث ملی و جهانی استان با پشتیبانی دفتر امور پایگاه های سازمان ، تکمیل مطالعه، مستندسازی و حفاظت برج و بارو، حصار و دروازه های تاریخی شهرهای یزد، میبد، ابرکوه و اردکان و تکمیل و ادامه روند مطالعه و مرمت معماری و آرایه های دوره آل مظفر منطقه یزد را از برنامه های کلان تا سال 1400 است.
این مسئول گفت: ساماندهی موزه های خصوصی و دولتی، اموال و اشیای فرهنگی- تاریخی، تکمیل اطلس جامع باستان شناسی و ساماندهی سایت های باستان شناسی و فراهم سازی زمینه های مشارکت با بخش های غیردولتی و دولتی (بنیاد مسکن، بخشداری ها، دهیاری ها و شهرداری های بافت تاریخی) با تاکید بر روستاهای فرهنگی- تاریخی از دیگر برنامه هاست.
ریاحی مقدم افزود: این برنامه ها در حوزه های مختلفی شامل حفاظت و مرمت بناها، بافت و مجموعه ها، پژوهش و طراحی، باستان شناسی، مرمت آثار فرهنگی - تاریخی، ثبت آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی، امورموزه ها، اموال فرهنگی- تاریخی است.
وی اظهار امیدواری کرد: اجرای این برنامه ها رشد و ارتقای بیش از پیش میراث فرهنگی استان یزد را به دنبال داشته باشد.
استان یزد استان 6هزار و 500 اثر تاریخی دارد که از این تعداد، یکهزار و 850 اثر به ثبت ملی رسیده است.
این استان 2 هزار و 270 هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان مشهور است. 
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود جای داده است، که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مسجد، حسینیه ها، زیارتگاه های زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد. 
کمیته میراث جهانی یونسکو 18 تیر ماه در چهل و یکمین نشست خود درکراکوف لهستان، با اجماع، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد. 
با ثبت شهر تاریخی یزد، نخستین پرونده یکی از شهرهای تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید که بیش از ٧٠٠ هکتار از اراضی شهر قدیمی یزد را در بر می گیرد.
پیش از این نیز باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد استان یزد به ثبت جهانی رسیده بود.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار، کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات، قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
7532*2047* تنظیم کننده: سعید صادقی مقدم* انتشار- عباسقلی اشکورجیری
irnayazdd@

انتهای پیام /* 
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۰۸/۱۱
  • ۱۰۸ نمایش
  • علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی