تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها

بازدید رئیس دفتر منطقه ای یونسکو از بافت تاریخی یزد و مسیر قنات زارچ

یزد - ایرنا - استر لاروش رییس دفتر منطقه ای سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در تهران از اماکن و بافت تاریخی شهر یزد و مسیر قنات زارچ بازدید کرد.

به گزارش روز چهارشنبه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، لاروش که برای شرکت در نشست تخصصی سازگاری با تغییر اقلیم و دانش بومی منابع آب، به شهر تاریخی جهانی یزد سفر کرده بود پس از شرکت در این نشست تخصصی به همراه جمعی از مسئولان میراث فرهنگی استان از مسیر قنات زارچ و اماکن و بافت تاریخی یزد بازدید به عمل آورد.
مسجد جامع، محله شاه ابوالقاسم، مدرسه شهاب الدین قاسم طراز، آسیاب های کوشکنو و وزیر، پایاب های مسجد جامع، شاه کمال و حاجی عباس که در مسیر قنات زارچ و بافت تاریخی یزد واقع شده از جمله مکان هایی بود که مورد بازدید رییس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران قرار گرفت.
قنات زارچ نمادی از فرهنگ، تمدن و هویت مردم سختکوش خطه کویر مرکزی ایران است که در چهلمین اجلاس کمیته ثبت میراث جهانی در استانبول ترکیه به ثبت جهانی رسید.
بافت تاریخی و منحصر به فرد یزد نیز تیرماه امسال به عنوان نخستین بافت تاریخی شهری ایران، در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر کراکوف لهستان ثبت جهانی شد.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد. 
این استان 2270 هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود. 
7532 / 6197 تنظیم کننده: سعید صادقی مقدم** انتشار: فلاح
irnayazdd@

انتهای پیام /* 

  • علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی