تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها

بازتاب ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در رسانه ها

پنجشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۲ ق.ظ
| تاریخ خبر: 21/04/1396 | ساعت: 11:58|

بازتاب ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در رسانه ها

یزد - ایرنا - ثبت بافت تاریخی یزد به عنوان نخستین شهر جمهوری اسلامی ایران در میراث جهانی یونسکو بازتاب گسترده ای در رسانه های محلی، سراسری و بین المللی داشت که همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، بافت تاریخی شهر یزد به عنوان نخستین بافت تاریخی شهری ایران، روز یکشنبه 18 تیر ماه در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر کراکوف لهستان به ثبت جهانی رسید تا آرزویی چندین ساله با تلاش و پشتکار جمعی به واقعیت تبدیل شود.
این موضوع روز 19 تیر ماه به تیتر صفحه نخست بسیاری از روزنامه های سراسری از جمله ایران، آفتاب یزد، مردم سالاری، همشهری، جام جم، اعتماد، ابتکار، شهروند، خراسان، بشارت نو، جهان صنعت، وقایع اتفاقیه و 19 دی تبدیل شد.
تقریبا همه روزنامه ها و نشریات محلی یزد نیز خبر ثبت جهانی بافت تاریخی این شهر را به عنوان تیتر نخست رسانه های خود انتخاب کردند و با توجه به اهمیت موضوع حتی برخی اصحاب رسانه نیز به انتشار ویژه نامه اختصاصی روی آوردند.
مدال ثبت جهانی یونسکو بر سینه یزد، یزد جهانی شد، زخاک یزد، عروس کویر در انتظار توسعه گردشگری و شهر بادگیرها میراث جهانی شد از جمله تیترهای صفحه نخست روزنامه ها پس از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد بود.
علاوه بر انعکاس گسترده خبر ثبت جهانی شهر تاریخی یزد، برخی رسانه ها به انتشار مطالبی به نقل از کارشناسان، متخصصان، مسئولان و صاحب نظران درباره این رویداد مهم پرداختند.
روزنامه شرق در مطلبی با عنوان 'یزد در میراث جهانی' به قلم زهرا احمدی‌ پور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت جهانی یزد را آغاز راهی عنوان کرده که به تکریم، پاسداشت و معرفی ارزش ‌های یزد و دیگر شهرهای تاریخی ایران منتهی می‌ شود.
در بخشی از این مطلب آمده است: ثبت‌ جهانی یزد راهی نو پیش پای ما می‌ گذارد و این الگو را عرضه می ‌دارد که محدوده ‌های تاریخی شهرهای ایران سرمایه‌ های گران‌ سنگی هستند که هم موجب رونق گردشگری پایدار می‌شوند و هم سبقه مدنیت ما را به جهان معرفی می‌کنند. 
این مطلب می افزاید: بافت ‌های تاریخی شهرهای ما مزیت ‌های توأمان اقتصادی و هویتی ما هستند، نه بناهایی فرسوده که لاجرم باید پای ‌کوب چرخ توسعه ناپایدار شوند. ثبت شهر یزد در میراث‌ جهانی برکات بسیاری دارد، ازجمله اینکه اثبات شد مدیریت محدوده تاریخی یزد با وجود کاستی ‌هایش از مراجع جهانی نمره قبولی گرفت.
'بی‌ تردید مدیریت محدوده تاریخی یزد محصول تدبیر و وفاق همه نهادهای ذی‌ربط و اهالی آنجاست. این نوع مدیریت می‌تواند سرمشق مناسبی برای شهرهای دیگر باشد. دیگر شهرهای تاریخی ما می‌توانند با تأسی از یزد به جهانی شدن بنگرند.'
در این مطلب همچنین آمده است: گرچه جهانی شدن، با وجود اهمیت انکارناپذیرش، هدف غایی نیست، می‌تواند انگیزه‌ای برای صیانت از ارزش‌ها در اندازه‌ها و استانداردهای جهانی و ایجاد الگویی برای توسعه پایدار شهرهای کشورمان باشد.
روزنامه اعتماد نیز در مطلبی با عنوان 'بافت تاریخی یزد، میراثی جهانی برای بشریت' به قلم سیدمحمد میرمحمدی استاندار یزد بر لزوم توجه به مواردی از جمله حافظت بیش از پیش از این میراث و فراهم شدن زمینه جذب بیشتر گردشگر پرداخته است. 
در بخشی این مطلب آمده است: از امروز مردم جهان می توانند این شهر (یزد) را به شکل ویژه ای کانون توجه قرار دهند و به عنوان مقصد سفر انتخاب کنند. همین موضوع می تواند زمینه تبادل فرهنگی بین ملل مختلف را فراهم کند. بعد از قرار گرفتن نام یزد در فهرست میراث جهانی اقدامات ما هم در زمینه حفاظت این اثر جهانی جدیت بیشتری پیدا می کند.
این مطلب می افزاید: تلاش ما این است که فضای مناسبی را برای حفاظت این بافت ایجاد کنیم و در عین حال در مرمت و بازسازی بخش هایی از آن از همکاری و مساعدت دستگاه های مختلف استفاده کنیم. 
این مطلب ادامه می دهد: ضمن اینکه بعد از این ثبت شاهد ورود گردشگران بیشتری به یزد خواهیم بود و در نتیجه رونق گردشگری اتفاق خواهد افتاد. این موضوع مستلزم این است که به توسعه زیرساخت ها توجه ویژه شود.
همچنین روزنامه محلی صبح یزد در مطلبی با عنوان 'ثبت جهانی بافت تاریخی یزد را به نام خود مصادره نکنیم' به قلم احمد جعفری ندوشن به معرفی نقش آفرینان اصلی ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در یونسکو از منظر خود پرداخته است. 
در بخشی از این مطلب آمده است:مصادره این رویداد مهم به نام خود چیزی جز فریبکاری، نادیده گرفتن تلاش های دیگران و سیاسی بازی در ذهن تداعی نمی کند. باید به این موضوع که پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد چه زمانی گشوده و چه زمانی تکمیل شد؟ چه کسی یا کسانی آن را پیگیری، مقدمات کار را فراهم و به یونسکو ارسال کردند؟ و کدام یک از مدیران و مسئولان گذشته، زحمات طاقت فرسایی را در این زمینه متحمل شدند نگاه واقع بینانه داشت. 
این مطلب می افزاید: پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در زمان مسئولیت آقای مهندس شرافت در میراث فرهنگی استان کلید خورد و با حمایت های بی دریغ و همه جانبه آقای مهندس سید حسینی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تکمیل و پیگیری شد و نماینده و ارزیاب یونسکو نیز در همین دوره به یزد سفر و از بافت تاریخی یزد بازدید و گزارش های لازم را تهیه کرد. 
'ثبت جهانی بافت تاریخی کار یک روز و 2 روز و امروز و دیروز نیست که پیگیری شده و به نتیجه رسیده است؛ موضوعی است که چند سال زمان برده و زحمت کشیده شده و نهادها و اشخاص مهم و اثر گذار آن را به جد دنبال و پیگیری کردند و امروز خبر مسرت بخش آن، حاصل تلاش آنان است نه کسانی با ظرفیت کم خود، خدمات دیگران را نادیده می گیرند.'
در این مطلب همچنین آمده است: لازم است در وهله اول از مسئولان و مقامات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به خصوص آقای دکتر طالبیان، استاندار یزد وبه ویژه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار که از ابتدای مسئولیت خود قول آن را داده بودند و همچنین از مدیر کل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان که الحق و الانصاف شبانه روز در این زمینه کار کردند تشکر و قدردانی صورت گیرد و به آنان تبریک ویژه گفته شود. 
'قطعا اگر حمایت و پیگیری این عزیزان نبود این کار به نتیجه نمی رسید. همچنین نباید نقش ثبت بافت تاریخی یزد در فهرست آثار ملی را در این قضیه بی تاثیر دانست.'
استان یزد یکهزار و 600 اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و 600 بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است. 
در طرح پنج ساله از سالجاری تا سال 1400 برنامه های متنوعی برای توسعه استان یزد در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تدارک دیده شده است. 
یزد در کنار استانهای فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بوده به گونه ای که استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است. 
این استان 2270 هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود. 
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد. 
7532/ 6197 خبرنگار: سعید صادقی مقدم** انتشار: فلاح
irnayazdd@

انتهای پیام /* 
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۰۴/۲۲
  • ۱۳۶ نمایش
  • علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی