تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها

معتقدیم یزد با شهدا ثبت جهانی شد

سه شنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۰۱ ب.ظ


مسئول تدفین شهدای گمنام یزد در سال 93:


حسن پور با بیان اینکه معتقدیم «یزد با شهدا ثبت جهانی شد» گفت: اما بعد همراهی مسئولان مختلف با مردم باز هم عده ای بر طبل شایعات می کوبیدند. ولی همان زمان گفتیم که به برکت خون شهدا گره پرونده یزد در یونسکو باز خواهد شود و واقعاً هم همین شد.
ID : 29840787

مسئول سازمان بسیج اصناف کشور در مصاحبه با یزدرسا گفت: بحث ثبت جهانی یزد سالیان سالیان مطرح بود. زمانی که در سال 93 بحث تدفین شهدای گمنام در حسینه امیر چخماق یزد پیش آمد، بنده در آن زمان جانشین بسیج اصناف کشور بودم و مامور دفن شهدای گمنام در یزد شدم. قبل از آن در قالب کنگره 10 هزار شهید اصناف و بازار ما تصویب کردیم که در بازارها یا کنارهای بازارهای اصلی شهر تدفین شهدای گمنام را داشته باشیم تا نمادی از ایثار برای بازار و مردم باشد. این کار را در میدان پانزده خرداد تهران انجام داده بودیم و در یزد هم با مشورت سردار باقر زاده حسینیه امیرچخماق انتخاب و اینکار دنبال شد.
غلامرضا حسن پور ادامه داد: بنده در آن زمان به عنوان نماینده تام الاختیار کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح و همچنین نماینده سردار نقدی ریاست سابق سازمان بسیج وقت شروع به آماده سازی زمینه های لازم برای تدفین با شکوه شهدای گمنام کردم. اما متاسفانه اولین اقدامی که بر علیه این کار شد با کار سیاسی که در استان یزد و برخی از عقبه این ها در تهران پیگیری می کردند توسط میراث فرهنگی بود.
وی گفت: آنها ادعا کردند تدفین شهدای گمنام باعث می شود یزد از ثبت جهانی باز ماند. همان موقع پاسخ دادم گفتیم این موضوع درست نیست. بلکه در بسیاری از جاهای دنیا در میادین اصلی شهر و در جوار بناهای تاریخی سربازان گمنام کشور خودشان را تدفین کرده و همه مسئولین و عامه مردم به این امر احترام می گذارند. اما بحث های خیلی گسترده ای شد و نامه نگاری های بسیاری صورت گرفت، ولی اینها به جای اینکه حرف فنی و درست را بزنند  خلاف واقع مطالبی را در سایت ها و روزنامه هایشان منتشر کردند.
این مقام مسئول گفت: واقعیت مشخص بود اما شایعات را به زبان مردم انداختند. مثل همین کارهایی که در زمان انتخابات انجام می دهند. این ها استاد این حرف ها هستند که یک حرف خلاف واقعی را در دهان مردم جاری کنند. حتی بعضی از متدینین هم باور کرده بودند و این نگرانی را به ما ابلاغ می کردند. اما بنده چون بررسی کامل کرده بودم، می دانستم این حرف سیاسی و همراه با لجاجت است.
وی اضافه کرد: به هر ترتیب کمیته ای تشکیل شد و این کار تدفین شهدا را دنبال می کرد. سردار فتوحی فرمانده سپاه الغدیر استان یزد، دکتر جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر، سردار باقر زاده طراح اصلی در یزد حضور داشتند و کار را شروع کردیم. البته عظیمی زاده شهردار یزد، حبیبی رئیس دادگستری یزد هم کمک کردند. شورای شهر هم در آن زمان پای کار آمد مخصوصاً مرتضی شایق که بحمدالله در شورای فعلی هم حضور دارد.

معتقدیم یزد با شهدا ثبت جهانی شد/ پس از تدفین شهدا در امیرچخماق ثبت جهانی یزد شتاب گرفت
حسن پور با بیان اینکه معتقدیم « یزد با شهدا ثبت جهانی شد» گفت: اما بعد همراهی مسئولان مختلف با مردم باز هم عده ای بر طبل شایعات می کوبیدند. ولی همان زمان گفتیم که به برکت خون شهدا گره پرونده یزد در یونسکو باز خواهد شود و واقعاً هم همین شد. بعد از تدفین شهدا در دوم دی ماه سال 93 ورق برگشت و کار تسریع شد و بحمدالله شاهد هستیم که بافت تاریخی یزد ثبت جهانی شد.
وی ادامه داد: مردم می گفتند حاضریم یزد ثبت جهانی نشود ولی به شهدا احترام بگذاریم. دیدیم که هم بافت تاریخی یزد ثبت جهانی شد و هم به شهدا احترام گذاشتیم تا در تاریخ یزد به عنوان افتخاری ثبت شود.

مسئولان استان برای جبران اشتباهشان در مخالفت با تدفین شهدای امیرچخماق عذرخواهی کنند
این مقام مسئول اذعان داشت: متاسفانه هنوز هم برخی از مسئولین که در مسئولیت ارشد استان هستند به جای عذرخواهی از مردم و حضور بر سر قبور شهدا به طور رسمی، همچنان موضوع را ادامه می دهند و حاضر نیستند واقعیت را بپذیرند.

اینکه جهان میراث فرهنگی یزد را با شهدای گمنام پذیرفته بسیار مهم است
مسئول سازمان بسیج اصناف کشور گفت: درخواستم از مسئولین این است که به جهت جبران اشتباه و بیان سخنان خلاف واقع هم عذرخواهی کنند و هم برای اصلاح اشتباه یکی از میادین و خیابان های شهر را به نام دوم دی یعنی روز قیام مردم و حضور حماسی مردم نامگذاری کنند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: اینکه جامعه بین المللی پذیرفته میراث فرهنگی یزد بدون میراث معنوی ایران یعنی شهدای گمنام بی معنی است موضوع بسیار مهمی بود.
 +

بالاخره زمستان رفت و روسیاهی به زغال ماند.

 به قلم حامد حسینی

 بالاخره زمستان رفت و روسیاهی به زغال ماند. اما امروز که با وجود تدفین شهدای گمنام در میدان امیرچقماق، یزد با رای بالایی در سازمان یونسکو ثبت جهانی شد، هتاکان و غوغاسالاران یک عذرخواهی رسمی به مردم و شهدا بدهکارند. بالاخره زمستان رفت و روسیاهی به زغال ماند.

 ۱۳۹۶/۰۴/۲۱ - ۱۳:۴۳

+

  • علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی