تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها
 تاریخ خبر: 20/04/1396 | ساعت: 16:18|

ثبت جهانی یزد، زمینه ساز جذب بیشتر گردشگران خارجی

یزد - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: ثبت جهانی یزد نتیجه یک کار تیمی است که زمینه جذب بیش از پیش گردشگران خارجی را فراهم می آورد.

فاطمه دانش یزدی روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت ثبت جهانی شهر تاریخی یزد افزود: یزد به همراه اصفهان و شیراز به عنوان مثلث گردشگری مرکز ایران مطرح است و ثبت جهانی بافت تاریخی این شهر، توجه جهانیان را به این شهر را بیشتر جلب می کند. 
وی مهمترین شاخصه بافت تاریخی شهر یزد را زنده بودن آن عنوان کرد و ادامه داد: مواردی از جمله زندگی مسالمت آمیز ادیان مختلف نیز در ثبت جهانی شهر یزد موثر بود. 
این مسئول گفت: تلاش جدی در خصوص پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد با بازبینی آن در سال 93 آغاز و پرونده در سال 94 به یونسکو ارسال و تلاش شبانه روزی کارشناسان و متخصصان پس از 2.5 سال نتیجه داد.
وی ادامه داد: ارزیاب یونسکو در بازدید از بافت تاریخی یزد در سال 1395 ایرادهایی گرفت که حدود 6 ماه برای رفع آنها تلاش شد تا در نهایت به ثبت جهانی انجامید.
دانش یزدی آثار تاریخی و میراث فرهنگی یزد را منحصر به فرد دانست و گفت: با ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، این شهر بیش از گذشته به جهانیان معرفی و زمینه جذب بیشتر گردشگر به استان فراهم می شود.
وی با تاکید بر لزوم ساماندهی بافت تاریخی یزد افزود: بررای تحقق این مهم برنامه‌ های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در نظر گرفته شده که با همکاری دستگاه های مربوطه محقق خواهد شد.
وی اضافه کرد: روز گذشته در نشستی با استاندار یزد مقرر شد وظایف دستگاه‌ ها در راستای حمایت از جذب گردشگر پس از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد تدوین و پس از تصویب در شورای برنامه ریزی استان به آنها ابلاغ می ‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی یزد در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص اقدام برخی رسانه ها به انتشار مطالبی مبنی بر ثبت جهانی موقت بافت تاریخی یزد در گذشته تصریح کرد: این مطالب کذب محض است و چنین موضوعی وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، برخی رسانه ها در آستانه تشکیل اجلاس اخیر یونسکو در لهستان نوشتند: 9 سال از ثبت شهر تاریخی یزد در فهرست میراث موقت جهانی یونسکو می گذرد و این پرونده از سالهای گذشته به دلیل ساخت و سازهای غیراصولی پیچیدگی های بسیار به دنبال داشته و همین ساخت و سازها تبدیل به معضلی جدی برای ثبت جهانی یزد شد. 
مشاور مدیرکل و مدیرکل پیشین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد نیز با تاکید بر اهمیت ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد، نامگذاری 18 تیر ماه به عنوان روز یزد را پیشنهاد داد.
محمدمهدی شرافت وضعیت میراث فرهنگی در استان یزد پیش از دولت یازدهم را وخیم عنوان کرد و افزود: تخریب بافت تاریخی در آن زمان به امری عادی تبدیل شده بود و بافت تاریخی شهر یزد آسیب جدی دید.
سرپرست معاونت گردشگری اداره میراث فرهنگی یزد نیز با بیان اینکه اکنون 200 مکان اقامتی با ظرفیت پنج هزار تخت در استان وجود دارد، گفت: ظرفیت اقامتی یزد تا سال 1400 باید به 10 هزار تخت برسد.
محمدرضا نصیری با بیان اینکه اولویت برنامه های استان پس از مساله آب، گردشگری است، افزود: بر این اساس پنج هتل چهار و پنج ستاره در نقاط مختلف استان در حال ساخت است.
وی خاطر نشان کرد: در حوزه بوم گردی 51 واحد در استان به بهره برداری رسیده که 60 درصد این واحدها در بافت تاریخی است.
در این نشست نجمه نادری مسئول دفتر فنی پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی یزد گزارشی از روند ثبت جهانی بافت تاریخی این شهر در 9 فصل ارائه کرد.
کمیته میراث جهانی یونسکو 18 تیر ماه در چهل و یکمین نشست خود درکراکوف لهستان، با اجماع، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی خود ثبت کرد. 
با ثبت شهر تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت می رسد که بیش از ٧٠٠ هکتار از اراضی شهر قدیمی یزد را در بر می گیرد. 
سال گذشته 140 هکتار بافت تاریخی یزد برای ثبت در فهرست جهانی به یونسکو معرفی شد تا این شهر تاریخی به عنوان نخستین شهر تاریخی جهان توسط جمهوری اسلامی ایران به دنیا معرفی شود. 
درسالهای گذشته چغازنبیل، میدان امام اصفهان، تخت جمشید، تخت سلیمان، ارگ بم، پاسارگاد، سلطانیه، بیستون، مجموعه قره کلیسای آذربایجان، سازه های تاریخی - آبی شوشتر، بازار تبریز، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، 9 باغ ایرانی شامل اکبریه بیرجند، فین کاشان، شاهزاده ماهان، ارم شیراز، عباس آباد بهشهر، چهلستون اصفهان، دولت آباد یزد، پاسارگاد شیراز، پهلوان پور یزد (در مجموع به عنوان یک اثر)، گنبد قابوس، مسجد جامع اصفهان، کاخ گلستان، شهر سوخته، محوطه باستانی شوش و چشم انداز فرهنگی میمند از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. 
همچنین مجموعه قناتهای ایرانی شامل 11 قنات از جمله قنات زارچ و حسن آباد مهریز در استان یزد و کویر لوت به عنوان نخستین میراث طبیعی ایران در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو در استانبول به ثبت رسید تا شمار آثار ثبت شده ایران در یونسکو به 21 اثر برسد. 
استان یزد در کنار استانهای فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بوده به گونه ای که استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است. 
این استان 2270 هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار است. 
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود. 
7532 / 6014/ خبرنگار: سعید صادقی مقدم**انتشار: کاظم شاملو

انتهای پیام /* 
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۰۴/۲۰
  • ۱۰۸ نمایش
  • علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی