تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها

ثبت جهانی بافت تاریخی یزد از نگاهی دیگر

دوشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۶، ۰۵:۰۶ ب.ظ
یادداشت؛

ثبت جهانی بافت تاریخی یزد از نگاهی دیگر

محمد زاده رحمانی
شناسهٔ خبر: 4027099 - 
یزد ـ روز یکشنبه، ۹ جولای مصادف با هجدهم تیرماه برای یزد و ایران یک روز به یاد ماندنی خواهد ماند زیرا در این روز یکی از زیباترین و ارزشمندترین آثار تاریخی و فرهنگی کشور به ثبت جهانی رسید.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها ـ محمد زاده رحمانی:* خبری که از شهر کراکوف لهستان، محل برگزاری اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو، مخابره شد خیلی کوتاه حکایت از این داشت که یزد به عنوان اولین شهر تاریخی ایران، در فهرست آثار جهانی ثبت شد.

به مناسبت این رویداد، ابتدا باید درود فرستاد به روان نیاکانی که این نگین کویر را در دامنه رشته کوه‌های مرکزی ایران ساختند به نحوی که به گفته مارکوپولو جهانگرد معروف ایتالیایی و تعدادی دیگر از مورخین و جهانگردان، مردمان آن همواره با قهر طبیعت و شرایط بد اقلیمی جنگیده‌اند و با این حال، طوری روابط خود را تنظیم کرده بودند که بدون یزد، تجارت در جاده ابریشم معنی نمی‌یافت.

دوم، به دلسوزان و حافظان میراث کهن باید دست مریزاد گفت که در طول سالیان متوالی و به خصوص در دهه گذشته که سونامی تخریب بناهای تاریخی به بهانه های مختلف ایجاد شده بود، با اطلاع رسانی به موقع و موضع گیری در نشریات و اخیرا فضای مجازی، مردانه مقاومت کردند.

سوم، پیگیری و به سرانجام رساندن این پرونده، مرهون تلاش مدیرکل فعلی و سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و با محوریت معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار است که باید به ایشان خداقوت گفت.

چهارم، اینک که یزد، جهانی شده است، آوازه آن نیز جهانی شده است و صنعت گردشگری در آن متحول می شود و شتاب می گیرد. لذا من بعد نمی توان این شهر را با شیوه سنتی اداره نمود و یک مدیریت شهری نوین و نهادینه شدن فرهنگ گردشگری در اقشار مختلف ساکنین آن، بخصوص صاحبان کسب و کار را می طلبد.

باشد، اکنون که این نگین ارزشمند از نیاکان ما به ارث رسیده و باعث سرافرازی یزدی و ایرانی در عرصه بین المللی شده است، تلاش مدبرانه امروز ما نیز نه تنها باعث حفظ هویت مندی این قلمرو جغرافیایی شود بلکه بر ارزش های شهری آن نیز بیافزاید.

* فرماندار بافق و عضو انجمن نخبگان استان یزد

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۰۴/۱۹
  • ۱۱۵ نمایش
  • علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی