تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها



به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران؛ یزد ثبت جهانی شد

شهر تاریخی یزد دیروز (یک شنبه)، به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران و بیست‌ و دومین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

به گزارش خراسان، ثبت بخش قدیمی شهر یزد در جریان چهل‌ویکمین نشست کمیته میراث فرهنگی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد، یونسکو، در شهر کراکوف لهستان انجام گرفته است. ایسنا در این زمینه نوشت: یزد به عنوان یکی از نخستین شهرهای خشتی دنیا در نشست کمیته میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. ۹ سال پیش پرونده شهر تاریخی یزد در فهرست میراث موقت جهانی قرار گرفته بود.
خبرگزاری صدا و سیما در این باره به نقل از مجتبی فرهمند، مدیر پروژه ثبت بافت تاریخی یزد، اظهار کرد که با حمایت نمایندگان ۱۲ کشور، پرونده بافت تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی و در شمار شهرهای تاریخی جهان به ثبت یونسکو رسید. تصمیم یونسکو بیش از ۷۰۰ هکتار از اراضی شهر قدیمی یزد را در بر می‌گیرد. بنابرخبر ایرنا،  سفیر جمهوری آذربایجان که کشورش عضو کمیته میراث فرهنگی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد است، به عنوان نخستین سخنران این نشست، با برشمردن ویژگی های تاریخی و منحصر به فرد یزد و حیات اجتماعی و فرهنگی این شهر، از ثبت این شهر در فهرست جهانی دفاع کرد.
سفیر کویت دومین سفیر حامی ثبت یزد بود. وی نیز با اشاره به ساختار تاریخی و بناهای خشتی شکوهمند این شهر، ثبت این شهر منحصر به فرد در فهرست جهانی یونسکو را امری مسلم دانست.
سفیر ترکیه دیگر سخنران این اجلاس بود که به ویژگی چند فرهنگی یزد و همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان اسلام، زرتشتی و کلیمی اشاره کرد و یزد را دارای شرایط ثبت در فهرست میراث ارزشمند جهانی دانست.
در همین چارچوب، کشورهای ویتنام، تونس و لبنان نیز با تاکید مجدد روی ارزش جهانی شهر یزد، بر ثبت این شهر صحه گذاشتند و در نهایت با اجماع اعضای این کمیته، شهر یزد در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

منبع: خراسان

مولف :
تاریخ : 1396/4/19
  • علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی