تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها

«ثبت شهرتاریخی یزد در فهرست جهانی یونسکو»

دوشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۶، ۰۷:۴۷ ب.ظ

شهر تاریخی یزد پس از سالها تلاش مسئولان میراث فرهنگی و مردم این شهر روز گذشته در چهل و یکمین نشست کمیته ی میراث جهانی یونسکو ، به ثبت جهانی رسید .

شهر تاریخی یزد پس از سالها تلاش مسئولان میراث فرهنگی و مردم این شهر روز گذشته در چهل و یکمین نشست کمیته ی میراث جهانی یونسکو ، به ثبت جهانی رسید . فرهاد نظری مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفتگو ی اختصاصی با سایت شبکه فرهنگ درباره ی این رویداد مهم گفت : یزد اولین شهر ایرانی است که در فهرست جهانی به ثبت رسید و این اتفاق بسیار مهمی است .فرهاد نظری در ادامه درباره ی بافت تاریخی شهر یزد گفت : دست کم از ۱۲۰۰ سال پیش آثاری در شهریزد وجود داشته است و ثبت جهانی شهر تاریخی یزد ثابت می کند در این شهر و دیگر شهرهای تاریخی ایران هزار سال مدنیت پیوسته وجود داشته است . 
مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره ی قدمت تاریخی شهر یزد خاطر نشان کرد : در بافت تاریخی این شهر آثاری را مشاهده می کنید که متعلق به قرن و دوم و سوم هجری است و امروز هم ما به شهری مواجه هستیم که علاوه بر حفظ بافت تاریخی خود در حال حاضر زنده و پویاست ودر حال حاضر زندگی در این شهر جریان دارد . و باید بگویم در طول این ۱۲۰۰ سال شهر تاریخی یزد هرگز خالی از حیات نبوده و در دورانهایی چون آل بویه ، سلجوقیان ، آل مظفر ، مغولان ، صفویه ، زندیه و... همواره در این شهر سکونت وجود داشته آثاری چون باغ دولت آباد که بلندترین بادگیر جهان را دارست و دو رشته قنات که بلندترین قناتها در جهان محسوب می شوند به ثبت جهانی رسیده اند .
فرهاد نظری در ادامه درباره ارزشهای تاریخی یزد گفت: یزد شاید بزرگترین و گسترده ترین شهر خشتی در جهان باشد و ارزشهای منحصر به فردی را داراست . 
فرهاد نظری با اشاره به اینکه با ثبت جهانی یزد در فهرست جهانی وظایف مردم و مسئولان افزون تر از گذشته شده خاطر نشان کرد : امروز شهر یزد با شهر یزدِ یک هفته ی گذشته تفاوت دارد زیرا امروز ارزشهای منحصر به فرد این شهر بر همگان ثابت شده و یزد ، شهری جهانی است و دنیا این شهر را تایید کرده است، بنابراین پس از این رویداد ، یزد متعلق به تمام بشریت است و مردم و مسئولان و همگان باید در حفاظت ، و پاسداری و معرفی ارزشهای این شهر که منجر به جذب گردشگر می شود بیش از پیش تلاش کنند و برای این منظور بحثهای مادی ، فنی و کارشناسی هم باید بیش از پیش تقویت شود که حتما مسئولان در این حوزه تمهیدات لازم را اندیشیده اند .

  • علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی