تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها
منتشر شده در مورخ: 1395/02/09 ساعت: 11:44 گروه: اجتماعی
معاون وزیر راه و شهرسازی در یزد:

ثبت جهانی بافت تاریخی یزد کشور را متحول می‌کند

ثبت جهانی بافت تاریخی یزد کشور را متحول می‌کند
معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با با بیان اینکه امیدواریم بافت تاریخی یزد در سال 2016 به ثبت جهانی برسد، گفت: ان‌شاءالله با همکاری دستگاه‌ها از طریق ثبت جهانی یزد استان و همچنین کشور متحول شود.

به گزارش یزدی نیوز پیروز حناچی سه شنبه شب در نشست بررسی پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد با بیان اینکه یزد نخستین شهر خشتی جهان است ، گفت: هم اکنون 890 اثر ثبت شده جهانی در دنیا وجود دارد که 32 مورد آن از آثار مدرن و بدون ارزش تاریخی است، 139 مورد ثبت منظر فرهنگی است که در ایران ارگ بم در این جرگه است.
وی با اشاره به ثبت جهانی یک اثر تاریخی افزود: چرخه ای که برای ثبت جهانی یک اثر تاریخی طی می شود این موضوع را می رساند که این اثر تاریخی تنها متعلق به مردم یک محله ،منطقه ،شهر یا کشور نیست بلکه متعلق به مردم دنیا است و ویژگی های منحصر به فردی دارد که قابلیت ثبت جهانی رادارد و بافت تاریخی یزد از آن جمله است .
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: براساس تحقیقات کشورهای اروپایی ، خشت و خاک می تواند در کاهش گازهای گلخانه ای اثر گذار باشد و بر این اساس یزد می تواند به کانون تحقیقات سازه های رسین تبدیل شود .
حناچی تصریح کرد: همکاری های بین بخشی می تواند به حفظ و احیای آثار و میراث های تاریخی و فرهنگی کمک کند به ویژه اینکه آثار ثبت شده جهانی می توانند موتور محرکه اقتصادی در کشورها باشند و تاثیرات جدی اقتصادی ایجاد کنند.
وی درباره تبعات ثبت جهانی یک اثر هم گفت: ثبت جهانی یک اثر تاریخی آن هم اثری نظیر بافت تاریخی یزد می تواند هم کارکرد فرهنگی و هم کارکرد اقتصادی داشته باشد ضمن آنکه برای گردشگران خارجی، آثار ثبت شده توسط یونسکو از اهمیت بالایی برخوردار است از این رو ثبت جهانی بافت تاریخی می تواند یک فرصت برای استان یزد باشد.
این مسئول با بیان اینکه یزد جزو شهرهای پیشتاز در حوزه گردشگری است، تصریح کرد: زمینه ایجاد تحولات اقتصادی و فرهنگی در این استان فراهم است ولی در ثبت جهانی بافت تاریخی یزد باید به الزامات بعدی آن توجه کرد تا مسائل جهان‌نمای اصفهان دوباره تکرار شود.
معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی همکاری بین دستگاهی قبل و بعد از ثبت جهانی بافت تاریخی را خواستار شد و تاکید کرد: میراث فرهنگی به تنهایی نمی تواند متولی این موضوع باشد و همکاری همه را می طلبد.
وی یکی دیگر ازمهمترین ابعاد اقتصادی ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و دیگر آثار تاریخی در سراسر کشور را قطع وابستگی از صنعت نفت دانست .
** حفظ بافت تاریخی یزد نیازمند مدیریت صحیح
استاندار یزد هم در این نشست با تشکر از ارسال پرونده بافت تاریخی یزد به یونسکو برای ثبت جهانی اظهار داشت: جهانی شدن بافت تاریخی، قوانین و مقررات مخصوص خود را دارد و با ثبت جهانی این بافت مسئولیت جدیدی برای حفظ بافت تاریخی پیدا می کنیم.
سیدمحمد میرمحمدی افزود: اگر بافت تاریخی یزد ثبت جهانی شود نشان دهنده این است که مردم یزد از دوره های گذشته تاکنون به شایستگی برای حفظ بافت تاریخی تلاش کرده و این میراث ارزشمند را سلامت به دست نسل امروز رسانده اند و ما نیز وظیفه سنگینی برای رساندن سلامت این بافت به آیندگان خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: نسل امروز و آیندگان باید به شیوه ای برای حفظ بافت تاریخی تلاش کنند که هم زندگی در این بافت جاری باشد و هم مردم و گردشگران از ویژگی های فرهنگی، معماری، هنری، ادبی و حتی فناوری بافت تاریخی بهره مند شوند، هم اجزای بافت تاریخی حفظ و نگهداری شود و از تخریب و آسیبها دور بماند.
میرمحمدی تصریح کرد: بافت تاریخی و میراث فرهنگی یزد توجه بسیاری از ملتها را به خود معطوف کرده و مدیریت صحیح از ضروری ترین اقداماتی است که باید برای جلوگیری از تخریب بافت تاریخی و حفظ این میراث ارزشمند به کار گرفته شود.
عالی ترین مقام اجرایی استان با اشاره به اینکه گردشگران خارجی به مکانی سفر می کنند که آنجا امنیت کامل داشته باشد ، گفت : اگر در اماکن تاریخی امنیت کامل داشته باشیم و هر گردشگری بتواند آزادانه در بافت تاریخی رفت و آمد کند و از هنرها ، سبک زندگی ، موزه ها و صنایع دستی این بافت بهره مند شود ، آنگاه بافت تاریخی شهرتی بین المللی پیدا می کند و می توانیم در ترویج فرهنگ و تمدن غنی ایران اسلامی موفق باشیم.
میر محمدی با تاکید بر اینکه آثار تاریخی به جا مانده از نیاکان و گذشتگان ما نباید از بین برود ، افزود: شایسته است به مسائل محیطی بافت تاریخی توجه ویژه ای صورت گیرد و به نحوی عمل شود که این بافت دچار آسیب و تخریب نشود.
استاندار یزد در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد : با هماهنگی ، همکاری ، تعامل و همدلی همه دستگاههای مرتبط با پرونده جهانی شدن بافت تاریخی یزد ، مقدمات ثبت جهانی این بافت فراهم شود .
** ثبت جهانی بافت تاریخی یزد یک فرصت بزرگ برای استان
در ادامه این جلسه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت : اگر این پرونده در یونسکو مورد پذیرش قرار گیرد ، فرصت بزرگی را به دست آورده ایم .
سیدمحمدرضا سیدحسینی افزود: ضروری است هر دستگاه سهم اعتباری خود را برای مشارکت در پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی مشخص کند و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز در تخصیص بودجه به ادارات این موضوع را در دستور کار قرار دهد تا در هزینه ها و بودجه ها دچار مشکل نشویم .
وی اضافه کرد : سهم شهرداری و شورای شهر در این پرونده از همه دستگاهها و نهادها بیشتر است زیرا پس از ثبت جهانی بافت تاریخی ، کل این بافت تحویل شهرداری می شود و شهرداری باید از هم اکنون آمادگی اداره و حفظ این بافت را داشته باشد .
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اظهار داشت : مهم ترین پروژه ای که امسال در حالی پیگیری آن هستیم همین پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد است و باید این پروژه ، هرچه زودتر از گزارش های روی کاغذ بیرون آید و روند اجرایی به خود بگیرد .
سید حسینی تاکید کرد : اگر بافت تاریخی یزد ثبت جهانی شود مهم ترین رویدادد در چند سال گذشته در حوزه شهری برای شهرداری ، شورای شهر و مردم شهر یزد اتفاق افتاده است .
در پایان این نشست از دست اندرکاران تکمیل پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد .
استان یزد هم اکنون در کنار استانهای فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بوده به گونه ای که استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.
این استان 2270 هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
به گزارش ایرنا، یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
195 هکتار عرصه و 665 هکتار حریم بافت تاریخی یزد و در مجموع 860 هکتار از این بافت تشکیل پرونده شده و برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شده است.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۵/۰۴/۱۴
  • ۲۵۶ نمایش
  • علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی