تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها

معنی و مفهوم « شهری »

جمعه, ۱۸ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۰۷ ب.ظ

شهری کیست ؟ و اصولا" شهری به چه معنی است ؟

افت بسیار شدید علمی در ایران طی سه – چهار دهه ی اخیر ؛ و بیشتر به دلیل موانعی که برای ایران و ایرانی به وجود آورده اند ، و در هر حال پیش آمده است ؛ انکار ناپذیر است . اسفبار تر از این وضعیت  توجیه این عقب ماندگی توسط معاندین واقعی علم ؛ یعنی مطالعه گرانی تقریبا" به طورکامل غیر متخصص و غالبا" موهوم گرا و خرافه باور است که در مسیر انحراف قرار گرفته به مصداق « گر به گردش نمی رسی برگرد ! »  این عقب ماندگی بارز را نه تنها انکار می کنند بلکه توجیه کرده حتی مطلوب و در راه رسیدن به آرمانهای ( لابد شخصی و گروهی خود ) می شمارند ! . توجیهاتی که گرچه اصولا" مضحک ، امٌا در عمل بسیار اسفبار می نمایند .

این افت در علوم انسانی ایران عملا" یک فاجعه است ؛ جائی که متقابلا"تا آنجا که قادر بوده اند ، دوستانی نادان به جذب دانشجو و صدور مدرک کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری پرداخته اند ؛ و حال بخش اعظم آموزش عالی را به همین عقب ماندگان صاحبمدرک سپرده اند .

طی سه دهه اخیر بارها دیده ام که در شهرسازی و آنچه که به حوزه میراث فرهنگی مربوط می شود تقریبا" به طور کامل شهر را معادل بافت شهری یا به طورکلٌی فیزیک شهر شمرده اند . حتی گاه سازمان های مسؤول شهرسازی و دفاتر مطالعاتی شهر داریها نیز شهر را حدودا" منحصر در شکل و شمائل آن معرفی کرده اند .، از جوانب اصولی اقتصادی –اجتماعی – فرهنگی که معماری و شهر سازی در خدمت به آنها به وجود آمده است غفلت ورزیده اند و به این ترتیب کل شهر را گاه منحصر به تخصص معماران دانسته اند ؛ که نتیجه ی آن برنامه ریزی های شهری تقریبا" منحصر به امورساختمانی ( معماری و شهرسازی ) است .

امروز حتی صفت شهری ، از جمله در مطالعات و مباحث آمایش شهری ؛، آنطور که باید و شاید شناخته نشده است .

پست آینده ( انشاء الله ) :

« شهری » ، صفتی نسبتا" ناشناخته در ایران

شهری ، آمایش شهری ، مدیریت شهری ، برنامه ریزی شهری ، تخصص درشهر ، ضعف علمی ، معاندین علم ، دوستان نادان ، صاحبمدرکان ، معماری و شهرسازی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی