تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها

100هکتار از بافت تاریخی یزد ثبت جهانی می شود

چهارشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۱۶ ب.ظ
شناسه : 60844698
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد:


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد بابیان اینکه 90 درصد پروژه‌های حوزه بافت تاریخی یزد با هماهنگی شهرداری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان انجام‌شده است گفت: 100 هکتار از بافت تاریخی یزد در آینده‌ای نزدیک ثبت جهانی می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد روز چهارشنبه 13 آبان ماه هفتمین همایش معاونین هماهنگی امور عمرانی استانداری‌های کشور با حضور استاندار یزد، معاون عمران و توسعه امور شهری وزارت کشور، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، مدیرکل دفتر فنی و برنامه‌ریزی عمرانی وزارت کشور و معاونین هماهنگی امور عمرانی استانداری‌های کشور در هتل ارگ یزد برگزار شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد اظهار داشت: متأسفانه در دولت قبل 200 هکتار از بافت تاریخی و میراث فرهنگی استان تخریب شد و بحث تخریب‌ها یکی از معضلاتی بوده که از دولت دهم به ما به ارث رسیده است.
«سید محمدرضا سید حسینی» ادامه داد: این بافت تاریخی کاملاً از بین رفته است به‌گونه‌ای که مجبور شده‌ایم در طرح جدید تنها این مکان‌ها را با نقشه‌های فعلی تطبیق دهیم و به احیاء و حفظ بافت تاریخی باقیمانده بپردازیم.
وی افزود: شهر یزد دارای مساحتی 13 هزار هکتاری است که از این مقدار 1000 هکتار آن متعلق به بافت تاریخی هست.
سید حسینی تصریح کرد: 700 هکتار از بافت تاریخی استان پیوسته و بیش از 260 هکتار آن گسسته است و مردم در بسیاری از این مکان‌ها به زندگی معمول خود می‌پردازند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: شهر یزد تنها شهری است که هنوز خانه‌های دوره ایلخانی در آن وجود دارد، در این خانه‌ها حیات وزندگی ادامه دارد و سعی نکرده‌ایم مانند دیگر شهرها این خانه‌ها را به کاخ‌موزه تبدیل کنیم.
وی با اشاره به آیین‌های سنتی استان یزد اظهار داشت: بسیاری از آیین‌های سنتی یزد هنوز در بافت‌های تاریخی رونق دارد و انجام می‌شود و نکته مهم این است که این آیین‌های سنتی و مذهبی با مشارکت مردم حفظ‌شده و تداوم‌یافته است.
سید حسینی ادامه داد: شهر یزد را به‌عنوان شهر قنات و بادگیر می‌شناسند و استفاده از مصالح و خاک همین شهر در ساخت بناهای تاریخی ازجمله ویژگی‌های مهم استان یزد است.
وی با اشاره به اینکه سعی کرده‌ایم به‌گونه‌ای در بافت تاریخی دخل و تصرف و بازسازی انجام دهیم که بتوانیم جایزه یونسکو را به خود اختصاص دهیم خاطرنشان کرد: 3 مورد از بناهای تاریخی یزد جایزه یونسکو را به خود اختصاص داده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تأسیس شهرداری ناحیه تاریخی برای اولین بار در کشور، ثبت بافت تاریخی شهرستان‌های یزد، اردکان و میبد در فهرست آثار ملی، حفظ و احیای بافت تاریخی شهر یزد، بازنویسی طرح راهبردی جامع بافت‌های تاریخی استان طبق معیارهای ملی و جهانی، احداث مرکز ملی معماری خاک در یزد و ایجاد بازارچه‌ها و صنایع‌دستی سنتی در استان را ازجمله اقدامات انجام‌شده در استان یزد در دو سال گذشته برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به این استان عنوان کرد.
 




  • علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی