تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ

نگاهی به اخبار شهر خشتی و فرهنگ و تمدن مردمان ایرانی اسلامی و غیر اسلامی یزد در طول تاریخ. از 1394

تکاپو در اطلاعات و رویدادهای یزد و یزدیان در خبرها : تاریخ از 1394

پیوندها

روند بازسازی بافت تاریخی یزد اصولی نبوده است

شنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۸:۲۹ ب.ظ

استاندار یزد:

روند بازسازی بافت تاریخی یزد اصولی نبوده است

شناسه خبر: 739576 سرویس: استانها
سید محمد میرمحمدی استاندار یزد

خبرگزاری تسنیم: استاندار یزد با اشاره به اهمیت توجه به بافت تاریخی یزد برای ترویج سبک زندگی اسلامی، گفت: روند بازسازی بافت تاریخی یزد اصولی نبوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، سیدمحمد میرمحمدی در نشست ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، اظهار داشت: مطالب بیان شده در این کارگروه نشان می‌دهد که روش کار ما برای حفاظت از بافت ایراد و اشکال دارد چرا که الان چند دهه از انقلاب می‌گذرد و قبل از انقلاب هم بحث میراث فرهنگی و ثبت جهانی مورد توجه بوده است اما هیچ صورت روشنی به کار نداده‌ایم.

وی افزود: این روند نشان می‌دهد که ما به این صورت به جایی نمی‌رسیم، البته با این روند ما امروز شاهد افزایش تخریب بافت تاریخی هستیم و در این موضوع شکی نداریم.

استاندار یزد گفت: الان وقتی گشتی در بافت تاریخی بزنیم، می‌بینیم که خیلی از نقاط این بافت مخروبه شده و بیشتر هم دلمان به بازسازی بخش‌هایی از این بافت است، بازسازی‌ها هم طبق اصول خاص خودش انجام نمی‌شود.

به گفته استاندار یزد، اگر صحبت‌های انجام شده در زمینه بافت تاریخی را مد نظر قرار دهیم، خیلی راحت‌تر می‌توان این طرح را اجرایی کرد.

وی تصریح کرد: توجه ما ابتدا به عنوان یک گنجینه گرانب‌ها از مسائل فرهنگی، روابط اجتماعی، سبک زندگی، نوع خلاقیت‌ها در ارتباط با سازگاری‌های محیطی، فن‌آوری‌های مناسب با شرائط آب و هوایی و آثار تاریخی گذشتگان، نوع معماری، طراحی‌های متناسب با شرائط زندگی، نقاشی‌ها و هنرمندی‌هایی که در نقاط مختلف این آثار وجود دارد معطوف است و پس از آن به ثبت جهانی این بافت تاکید و توجه داریم.

استاندار یزد گفت: ما به این منظور که بتوانیم فرهنگ، سبک زندگی متناسب با شرائط، آرامش و آسایش را زنده نگاه داریم، نمی‌توانیم به شرائط و واقعیت‌های روز بی‌تفاوت باشیم.

میرمحمدی گفت: از این رو، جاهایی که باید کاملا حفظ و بازسازی شود باید مشخص شود، جاهایی که باید در آن زندگی جاری باشد باید مشخص شود و همچنین مکان‌هایی که باید برای خدمات گردشگری استفاده شود هم باید مشخص گردد.

وی عنوان کرد: در طراحی‌ها باید دسترسی‌ها به این نوع مکان‌ها و ساختمان‌ها مد نظر قرار گیرد، علاوه بر اینکه باید به ارائه خدمات، نورپرازی‌ها، امکانات مور نیاز برای یک منطقه گردشگری و مواردی از این قبیل را باید به صورت جدی مورد توجه قرار دهیم.

استاندار یزد با اشاره به اینکه نباید دل خوش کنیم که 15 تا 20 ساختمان را به رستوران تبدیل کرده‌ایم چرا که این ساختمان محل زندگی بوده و اگر بازتاب آن رستوران شود، ما از فلسفه اصلی آن عقب افتاده‌ایم، تاکید کرد: اگر برای هتل و رستوران شدن آن موافقت شده، برای بازسازی و حفظ بافت بوده و اگر می‌خواهیم سبک زندگی و فرهنگ را حفظ کنیم، این مکان‌ها نمی‌توانند بازتاب رستوران و هتل داشته باشند.

میرمحمدی گفت: اینکه ما بیاییم روی محور بازسازی بر اساس هتل و رستوران و چنین مواردی تاکید کنیم، نمی‌توان هدف اصلی را تامین کرد بلکه لازم است به نحوی مسئله را دنبال کرد که زندگی را با آسایش بیشتر برای مردم به دنبال داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: وقتی این شرائط آماده، احساس امنیت زیاد، و افرادی با سطح اخلاقی و گفتار و منش زندگی بالا در این بافت ساکن شدند، این محل به محله ارزش‌ها و فرهنگی استان یزد تبدیل می‌شود.

استاندار یزد با تاکید بر اینکه آن موقع است که گرایش به زندگی در این بافت افزایش می‌یابد و خیلی هم نیاز به صورت‌هایی که ما دنبال می‌کنیم نیست، افزود: چه کسی هست که از یک محیط آرام و لذت بخش برای زندگی خوشش نیاید، بافتی که آرامش، آسایش و امنیت داشته باشد، مورد علاقه همه افراد جامعه است.

میرمحمدی با اشاره به اینکه اقداماتی در سطح کشوری برای ترغیب حفاظت از بافت تاریخی در حال انجام است، گفت: الان بانک‌ها تشویق شده‌اند که وام‌ها و تسهیلات در اختیار افرادی قرار گیرد که می‌خواهند منازل خود را بازسازی کنند.

وی افزود: همچنین ما باید تکلیف این قسمت‌هایی که خرابه هست را مشخص کنیم، اگر مالک موافق بود نسبت به اجرای طرح اقدام کنیم و اگر مالک موافق نبود از طریق قانونی نسبت به تملک اقدام نماییم.

استاندار یزد ادامه داد: نکته مهم این است که مردم معطل ما نیستند و خودشان اقدام به بازسازی می‌کنند به همین دلیل بعضی ساختمان‌ها در داخل بافت به گونه‌ای تعمیر و یا ساخته شده‌اند که هیج هم‌خوانی با بافت تاریخی ندارند.

میرمحمدی خاطرنشان کرد: همه متفکران میراث و علاقه‌مندان به بافت تاریخی و میراث فرهنگی، باید دست به دست هم دهیم و کاربری کل این 2700 هکتار را مشخص نموده و این نقشه را برای اجرا مبنا قرار دهیم.

وی با بیان این مطلب که با این کار و جاری شدن زندگی، این بافت تبدیل به بک بافت زنده می‌شود و این بافت برای ثبت جهانی به شاخصه‌ها و استانداردها نزدیک می‌شود، افزود: علاوه بر آن، چرا ما همیشه به ثبت جهانی دلخوش باشیم، باید برای زندگی و آرامش و امنیت خودمان اقدام به بازسازی این عرصه کنیم.

استاندار یزد به ویژگی‌های بافت تاریخی و تاثیر آن در آرامش انسان اشاره کرد و گفت: ثبت جهانی تنها برای این است که ما در مسائل فرهنگی، معماری، تاریخی و ارزش‌های جهانی مشارکت داده شویم و دنیا بتواند از این بافت استفاده کند.

میرمحمدی گفت: ما با ثبت جهانی داریم دیگران را در سبک زندگی و فرهنگ خودمان شریک می‌کنیم ولی باید در نظر داشت که باید برای خودمان و زندگی خودمان هم به این بافت ارزش قائل باشیم.

وی تاکید کرد: باید هرچه زودتر تکلیف نقشه بافت تاریخی یزد روشن شود و پس از آن اقدام به ضابطه‌مند کردن طراحی‌های داخلی شهر یزد نماییم.

استاندار یزد با تاکید بر اینکه توسعه شهری ما به تناسب بافت تاریخی باید بتواند محقق شود نه اینکه هر کسی بتواند هر طور می‌خواهد فعالیت نماید، گفت: چرا ما باید با یک ساختمان چند طبقه جلوی منظر زیبای بافت تاریخی و سبک زندگی را بگیریم.

میرمحمدی با طرح این سوال که چرا تنها یک قسمت شهر را برای برج‌سازی مشخص و بقیه شهر را با محدودیت ارتفاعی همراه نکنیم که عرصه معماری یزد متناسب با معماری اسلامی ایرانی بافت تاریخی شود، گفت: یکی از اولویت‌های اصلی استان یزد توجه به بازسازی‌های بافت تاریخی می‌دانیم و باید نسبت به حفاظت، بازسازی و مرمت این بافت اقدام نماییم.

انتهای پیام/ ب

  • علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی